Egyelőre nem dőlt el, hogy a 360 fokos videók, illetve ahhoz szervesen kapcsolódó virtuális valóság mennyire tudja meghódítani a felhasználókat. Van ennek egy elég egyszerű feltételrendszere, úgymint:
- megfizethető eszközök,
- egyszerű kezelhetőség,
- és lehetőleg minél szélesebb körű felhasználási (megosztási) lehetőség.
A Samsung 360 fokos kamerája ebből a háromból legfeljebb az utolsót teljesíti, de nincs ezzel semmi gond. Az úttörők munkája sosem egyszerű, amit elsősorban olyan cégeknek illik elvégezni, akik képesek pénzt, energiát áldozni a fejlesztésre, mellesleg presztízs szempontokból is fontos egy ilyen projekt.
Hogy lesz 360 fokos egy kép?
Az úgynevezett gömbkamerák fogalma nem ismeretlen, ennek ellenére nekem elsőként a Gear 360-hoz volt szerencsém. Az ilyen eszközök általában két darab, 180 fokos látószöggel bíró kamerával rögzítik a külvilágot (létezik több kamerás is, pl. a Nokia Ozo), amiből úgy lesz gömb, azaz 360 fokos felvétel, hogy egy szoftver ezeket összefűzi.
A használathoz a Samsung esetében elengedhetetlen egy mobil, illetve egy arra telepített alkalmazás. Ebben az esetben a Samsung kamerája csak a legújabb Galaxy modellekkel (S6, S6 edge, S6 edge+, Note5, S7, S7 edge) kompatibilis akkor, ha letöltjük hozzá a Gear 360 Manager appot.
A rendszer tehát elég összetett, amiből elsőként nézzük meg a kamerát. Egy kisebb teniszlabda méretű, meglepően nehéz (152 gramm) gömbről van szó, amin több gomb és egy apró kijelző is található. Előzővel megy a Bluetooth alapú párosítás, meg a menüben való lépkedés (mert ilyen is van), utóbbin meg lehet ellenőrizni, hogy éppen milyen módban van a kütyü és mennyi képet lehet vele még készíteni.
Az oldalán egy ajtócska mögött pakolható bele a memóriakártya, illetve innen vehető ki az akku, ami tehát cserélhető, és ez jó. A kamerának tartozéka egy rácsavarozható, háromlábú állvány, ami összecsukva egyben a fogantyúja is az egésznek. A csavar menete szabvány, azaz bármilyen tripodra, állványra, vagy egyéb tartozékra felrögzíthető.
Alkossunk 360 fokban!
A felvételek készítéséhez nem kell feltétlenül az alkalmazás, de erősen ajánlott, hiszen annak a kijelzője szolgál képkeresőként, az a kamera szeme, ami vicces, hiszen messziről, a telefonra meredve készülhetnek a felvételek. Lehetséges csak az elülső, vagy csak a hátsó objektívvel fotózni, ebben az esetben 180 fokos képek születnek. Nyilván nagyobb buli a 360 fokos, aminek az élőképe ugyanúgy követhető a mobilon és folyamatosan forgatható a kép akár felvétel közben is.
A mobilos app egy sor effektet, nézetet elő tud állítani: megnézhetjük a képet panorámában, kettéosztott formátumban, furcsa, így-úgy torzított alakzatban és persze 360 fokban. A videó módok között van time-lapse, ami talán a legtöbb kreatív lehetőséget adja, de lehet loopolt, azaz újra és újra ismétlődő felvételt is lőni.
Itt például én vagyok látható, ahogy fedélzeti kameraként akarom használni a kamerát, ami nem sikerül, hiszen egy-egy kanyarnál azonnal borul az egész – senki ne próbálja meg. De a Time Lapse ettől még jól működik:
És akkor elértünk oda, ahol az élmény egy kicsit megbicsaklik. A 360 fokos videók, fotók a mobilon, illetve egy Gear VR szemüvegben tökéletesen élvezhetők, megnézhetők, de a jókedv csak addig tart, amíg az ember nem akarja szélesebb körben megosztani ezt az ismerőseivel. A Facebook még az egyszerűbb eset, mert az már kezeli ezt a formátumot, plusz a Google Photos is elbánik ezekkel a speciális képekkel, de a videókkal már (egyelőre) nem.
Kicsit sok a macera
A gond a fotók weboldalba való ágyazásával van, amivel maga a Google is a fejlesztői részlegében foglalkozik és ad hosszadalmas leírást a beágyazás menetéről. Mindez az untatáson kívül csak azért érdekes, mert jól látszik, hogy a Gear 360, és annak képességei egyelőre egy zárt rendszerben élnek csak meg, és abban a pillanatban, ahogy ezen túl akarunk lépni, azonnal kiderül, hogy mindeni más még nincs felkészülve a fogadására.
Maga a hardver hibátlan, a Samsung saját szoftverezettsége rengeteg plusz funkciót, lehetőséget kínál, maguk a videók azonban már nem annyira jó minőségűek, főleg egy facebookos megosztás után. Ha a VR-hoz képest egy kicsit le van a világ maradva, akkor a 360 fokos élményhez sokkal inkább, kivéve, ha az ember a 100 ezer forintos kamera mellett rendelkezik még egy csúcskategóriás mobillal és/vagy egy már nem annyira drága VR szemüveggel. Amennyiben ez jobban megnyílik, úgy van esélye a technológiának, ha nem, akkor marad egy szűk réteg játékszere.