Amióta a HVG-s munkatársak tulajdonolta Szerkesztőségi Vagyonkezelő Zrt. kivásárolta a korábbi többségi tulajdonost, a német Funke médiacsoportot (korábbi nevén WAZ) a HVG-ből, a társaság gazdálkodásában pozitív fordulat következett be. 2015-ben ugyanis – hosszú idő óta először – a HVG Kiadó Zrt. nyereséget ért el:
A HVG Kiadó Zrt. úgy tudott nyereségesbe átfordulni, hogy valójában árbevételi oldalon különösebben nagy változás nem történt. 3,329 milliárd forint nettó árbevételt ért el a 2015-ös pénzügyi évben a Heti Világgazdaságot kiadó, valamint a hvg.hu portált is működtető vállalkozás a napokban közzétett pénzügyi beszámolója alapján, ami csak kis mértékben haladja meg a 2014. évben (az év jelentős részében még a németek többségi tulajdonának időszakában) elért 3,310 milliárd forint árbevételt, amikor a társaság még 18 millió forintos veszteséggel zárt.
A veszteség is szerepet játszott a németek távozásában
A HVG Kiadó Zrt. német tulajdonosa, a Funke csoport 2014 novemberében szállt ki a HVG-ből, amelynek még 2003-ban lett a többségi, 75 százalékos tulajdonosa. A részvényeket a HVG-s munkatársakból áll Szerkesztőségi Vagyonkezelő Zrt. vette meg a németektől. A Funkének a HVG-ből való távozását akkor azzal magyarázták, hogy a cég az üzleti fejlesztésének középpontjába a jövőben a német piacot helyezi, miután felvásárolta az Axel Springer médiakonszern nyomtatott portfóliójának jelentős részét. Szauer Péter, a HVG Kiadó Zrt. vezérigazgatója egy 2014 negyedik negyedévében, a tulajdonosváltással összefüggésben megjelent, egyébként éppen e sorok szerzőjének adott exkluzív interjúban ezzel kapcsolatban arról beszélt, hogy
mi úgy láttuk, hogy a saját piacukra szeretnének most koncentrálni, hiszen tavaly közel egymilliárd euróért vásárolták meg az Axel Springer németországi printportfóliójának több mint felét, és ez, illetve a kapcsolódó hitelek joggal ösztökélhették őket arra, hogy végiggondolják, mi fontos nekik és mi kevésbé. Lehetséges, hogy ha a HVG nagyon nyereséges lett volna, akkor ez a visszavásárlás nem következik be, de így, hogy a következő években még kockázatokat kell felvállalni, az a megállapodás született, hogy kivonják a tőkéjüket a cégből, és otthon fogják azt hasznosítani.
Tényleg eljött a break-even pillanata
Szauer a 2014 végén vele készült interjúban egyébként elismerte, hogy a HVG Zrt. a korábbi néhány évben valóban veszteséges volt, de arról beszélt, hogy hamarosan eljöhet az úgynevezett break-even, vagyis amikor a cég újra nyereségesbe fordul.
Sok üzletágunk van, ezek közül néhány nyereséget termel, néhány pedig nem. A cég visszavásárlása is annak a jele, hogy a vállalkozást működtető emberek nagyon erősen kötődnek a HVG brandjéhez, és ezért hajlandók üzleti és munkakockázatot is vállalni. Úgy gondoljuk, hogy ezen veszteségforrások mérete egy strukturális átalakítással csökkenthető, illetve a piac fejlődése maga is lehetővé teheti azt, hogy a veszteség nyereségbe forduljon. A legfontosabb ebből a szempontból az, hogy az internetes biznisz hová fejlődik, hiszen itt az elmúlt három évben jelentős növekedés volt, ennek ellenére az üzlet mérete még nem akkora, hogy a költségeket is fedezze. Több ezer előfizetője van a vállalati adózási, társadalombiztosítási, munkajogi információkat tartalmazó tartalomszolgáltatásunknak (Adózóna.hu), de mivel a fejlesztési fázis nem fejeződött be teljesen, ebből még keletkezik veszteség. Ez az évek során csökken, a közeljövőben elérhető a break-even. Ha valaki megnézi a mérlegeinket, láthatja, hogy 2008-ban, a válság kitörését követően a piac átalakulása jelentős csökkenést hozott a HVG-nek is, elsősorban hirdetési oldalról. Az elmúlt években az egyéb üzletágak, kiadványaink, a havi és negyedéves újságjaink, a HVG Extra Pszichológia és a HVG Extra Business, vagy a könyvkiadói tevékenységünk, a konferenciaüzletünk, például a TED-konferenciák megszervezése mind olyan terület volt, amely jelentősen bővült, és ennek eredményeként a kiadó ma már nem egytermékes, nem egy újságra épül. Ezeknek az egyéb termékeknek a piaci részesedése az összes bevételünkön belül növekszik. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a HR-szolgáltatásokkal, álláshirdetésekkel és állásbörzék szervezésével foglalkozó HR Centerünk mérete is sok száz millió forint ma már. Úgy véljük, a következő években, részben az internetes tartalomszolgáltatásból, részben pedig azokból a termékekből, amelyeket kifejlesztettünk, valamint az átstrukturálással biztosítható lesz a pozitív szaldó.
699 millió forint nyereség a szerkesztőségi cégnél
Érdekli még néhány további médiavállalat üzleti eredménye? Ezt, valamint ezt és ezt a cikket ajánljuk.