Média
one businessmen grasp money , one pocket empty

Médiavállalkozók zsebeiben kotorásztunk

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 06. 07. 14:27

Górcső alá vettük a 2015-ös év pénzügyi beszámolóit, és bőven akadtak meglepetések a médiavállalatok adataiban. A kormánypárti Magyar Idők például az erős politikai hátszél és a növekvő árbevétel ellenére jelentős veszteséget produkált, de Széles Gábor médiavállalatai is erősen mínuszosak. Egyébként alapvetően úgy tűnik, a piac kezd magához térni a válság után.
Korábban a témában:

A napokban, egészen pontosan május 31-ig kellett közzétennie a 2015-ös év mérlegadatait a Magyarországon működő vállalkozásoknak, így természetesen a reklám- és médiacégeknek is. Adta magát, hogy megnézzük, a legjelentősebb médiavállalatok hogyan teljesítettek az elmúlt évben.

A TV2-nek nagyon nem, az RTL-nek nagyon jó éve volt

Arról már beszámoltunk, hogy csapnivalóan áll az Andy Vajna kormánybiztos kezére került TV2: brutális mértékű veszteséget produkáltak (konkrétan mínusz 5 milliárd forintról van szó), a cég ráadásul teljesen eladósodott: 16,7 milliárd forint kötelezettsége van a 2015-ös évre vonatkozó beszámoló szerint. A társaság működésének kedvezőtlen irányú elmozdulását mutatja az is, hogy 2014-ben a cég vesztesége még csak 524 millió forint volt, vagyis egy év alatt több mint tízszeresére ugrottak a mínuszok. Ráadásul a társaság saját tőkéje az az egy évvel korábbi 5,511 milliárddal szemben 7,1 millióra olvadt. Pedig az eredménykimutatás alapján a TV2 – részben az állami hirdetéseknek is köszönhetően – jelentősen növelni tudta nettó árbevételét: 9,6 milliárd forintról 18,3 milliárd forintra.

A Magyar RTL Televízió Zrt. viszont kifejezetten eredményes évet zárt, ráadásul a reklámadó ügyében kialakult háború lezárultával visszakapták a jogtalanul kivetett reklámadót is. Az eredménybeszámolójuk alapján az előző évi 1,8 milliárd forint veszteség után 420 millió forint lett a mérleg szerinti eredményük. Osztalékot a német tulajdonos számára nem fizettek. A magyarországi leánycég árbevétele 21,4 milliárdról 25,6 milliárdra növekedett 2015-ben.

Reklámértékesítő cégük, az R-Time viszont a számok alapján mintha befékezett volna: adózott eredményük 608 millióról 93 millióra csökkent le 2015-ben, míg a mérleg szerinti eredmény 58,6 millióról 33,4 millióra. A profit csökkenésének alapvetően az az oka, hogy a társaság árbevétele 6,9 milliárdról 1,9 milliárd forintra esett. Meg is kérdeztük az RTL Magyarországot, mi az oka az R-Time bevételének ilyen jelentős visszaesésének. Mint a válaszból kiderült, az ennek a magyarázata, hogy 2014-ben még az R-Time értékesítette az RTL Magyarország kábelcsatornáinak reklámidejét, 2015-ben azonban az M-RTL Zrt. vette át ezt a tevékenységet. Az R-Time egyébként 60 millió forint osztalékot fizet az anyavállalatnak, az M-RTL-nek, amely 2014-ben még 550 millió forintot kapott az R-Time-tól.

Az Atmedia nagyot nőtt

Érdekesen alakult az R-Time nagy riválisa, a közmédia (MTVA), valamint a TV2 reklámperceit, valamint még számtalan kábelcsatorna reklámidejét értékesítő Atmedia sales house teljesítménye is. Árbevételük 7,0 milliárdról 9,2 milliárdra ugrott meg, adózott eredményük 565 millió lett. Tulajdonosuk osztalékot sem most, sem korábban nem vett ki a cégből, így ez megegyezik a mérleg szerinti eredménnyel is.

Jól teljesített a Central csoport

Jól teljesített a többek között a Story Magazint és a Nők Lapját kiadó, Varga Zoltán üzletember érdekeltségébe tartozó Central Médiacsoport is, amely 7,8 milliárd forint árbevételre tett szert a 2015-ös pénzügyi évben, adózott eredménye 692 millió forint lett, amelyből 690 millió forint osztalékot a tulajdonos részére a társaság ki is fizet, így a mérleg szerinti eredmény 1,9 millió forint lett. A kiadó reklámértékesítő háza, a CM Sales Kft. 5,7 milliárd forint árbevételre tett szert 2015-ben, adózott eredménye 307 millió forint lett, amit teljes egészében osztalékként ki is fizetnek a cégből. (A 24.hu kiadója a Central Médiacsoport érdekeltségébe tartozó Central Digitális Média Kft.)

61,1 millió profit a Marquard Mediánál

A Marquard Media Magyarország – mely többek között a Playboyt, a Joy Magazint adja ki – 1,8 milliárd forint értékesítési bevételre tett szert, amiből 1,1 milliárd hirdetésekből, 450 millió terjesztési bevételekből – magyarán a lapeladási díjakból származott. Ügyfélmagazinból – ők készítik 2015-től a DM Active Beautyt, a Fundamenta Otthonok és megoldások, valamint a Zöld & Fehér magazinokat – a társaságnak az év során összesen 56 millió forint bevétele volt. Reklámadójuk 36 millió forintot tett ki. Adózás előtti eredményük enyhén csökkent 2015-ben: 61,1 millió forint volt, szemben a 2014-es 66,4 millióval. Adózott eredményük 2015-ben 58, 2014-ben 64 millió forint lett.

1 milliárd forint nyereség a Blikk kiadójánál

A Ringier Axel Springer Magyarország (RAS), amelynek zászlóshajója a Blikk és a Kiskegyed, 6,3 milliárd forint értékesítési bevételre tett szert, ami kismértékű növekedést jelent a 2014-es 6,0 milliárdhoz képest. Adózott eredménye a cégnek 1,0 milliárdot tett ki, ami (kerekítve) megegyezik a 2014-es eredménnyel. Mivel a profit 100 százalékát kifizették osztalékként, a társaság mérleg szerinti eredménye 0 lett, csakúgy mint 2014-ben, amikor a tulajdonos ugyanígy kivonta a megtermelt 1 milliárdos nyereséget.

Erősített a Mediaworks

A Népszabadságot, a Világgazdaságot, a Nemzeti Sportot, a Manager Magazint kiadó Mediaworks 16,3 milliárd forint árbevételre tett szert, szemben a 2014-es 5,7 milliárdos árbevétellel. A növekedésben azonban szerepe volt annak, hogy a társaság egy cégbe vonta össze a korábbi leányvállalatait. Adózott eredményük 95,6 millió forint lett, szemben az előző évi 359 milliós veszteséggel. A mérleg szerinti eredmény 31 millió lett 2015-ben, szemben a korábbi mínusz 304 millióval.

1,3 milliárd osztalék a Bors kiadójánál

A Bors című lapot is megjelentető Lapcomnál az árbevétel gyakorlatilag stagnált: 9,6 milliárdról 9,5 milliárdra változott 2015-re, adózott eredményük 1,3 milliárd forintot tett ki, amit a tulajdonos, a Kajmán-szigetekre bejegyzett Radio Bridge Media Holdings Ltd. egy az egyben fel is vett osztalékként, így a mérleg szerinti eredmény 0 lett.

Spéderéknek is jól ment

Érdekesen alakult a Spéder Zoltán érdekeltségébe tartozó médiabirodalom is. A CEMP csoport értékesítőháza, a CEMP Sales 3,7 milliárd forint árbevételre tett szert, 0,5 milliárddal többre mint 2014-ben, az adózott eredmény viszont 334 millióra csökkent a korábbi 400 milliós értékről. Idén 300 millió forint osztalékot vettek ki a cégből. A CEMP-hez tartozó index.hu Zrt. 2,1 milliárd forintra tudta növelni a 2015. évi árbevételét, szemben a korábbi év 2,0 milliárdjáról, az adózott eredmény 13 millióról 275 millióra ugrott, de ebből 150 milliót osztalékként el is utalnak a tulajdonosnak, így a mérleg szerinti eredmény 125 millió forint. A szintén CEMP-hez tartozó, a portfolio.hu-t működtető Net Media Zrt. 1,0 milliárd forintra növelte árbevételét a korábbi 928 millióról, az adózott eredmény a korábbi év 178 milliójáról 200 millióra ugrott. A társaságnál a korábbi évekből felhalmozott eredménytartalékhoz is hozzányúltak, hogy összesen 299 millió forint osztalékot tudjanak kifizetni, a mérleg szerinti eredmény így 0 lett.

Ha már Spéder Zoltán és a CEMP: az Inforádiónál visszaesett az árbevétel, 525 millióról 465 millióra, ami az adózott eredmény szempontjából is rosszul hatott: ez 101 millióról 38 millióra esett vissza, és a 2014-es 35 milliós osztalékfizetés után ezúttal nem fizettek osztalékot, a 38 millió forintot tehát eredménytartalékba helyezték.

A Brit Mediának csak vesztesége keletkezett

A mostanában nagy erőkkel terjeszkedő, a 168 órát felvásárló és a Klubrádióban is egyre nagyobb tulajdonrésszel jelenlévő, sőt a hírek szerint további terjeszkedési tervekkel rendelkező Brit Media eredménykimutatása szerint árbevételük nem volt 2015-ben, csak költségük, így 5,1 millió forint veszteséggel zárták az évet. Leányvállalatuknál, a 168 órát kiadó Telegráfnál az árbevétel 428 millióról 417 millióra változott, adózás előtti eredményük mínusz 23 millió lett, míg 2014-ben 24 millió volt a mínusz. A Klubrádiónál egyébként 102,7 millió forint árbevételre tettek szert a beszámoló szerint, ami csökkenést jelent a korábbi 151 millióhoz képest. A rádió – ahol egyelőre egyébként még Arató András van többségben – 98 millió forintos veszteséget mutatott ki, ami több mint kétszerese a korábbi év 44 millió forintos mínusznak.

Összejött némi nyereség a Népszavánál

Folytatódott az éppen eladásra váró, évek óta komoly gondokkal küszködő Népszava Lapkiadó árbevételének esése: 677 millióról 580 millióra, ennek ellenére az előző évi 24 milliós veszteség után ezúttal szerény, 5 milliós nyereséget tudtak összehozni adózás után.

Széles Gáboréknál jelentős veszteségek vannak

A Széles Gábor Echo TV-jét működtető Echo Hungária TV Zrt. 2015-ben 751 millió, 2014-ben 855 millió forint árbevételre tett szert, ennek ellenére a cég 2014-ben és 2015-ben is meglehetősen veszteséges volt: az előző évi mínuszt (76 millió forint veszteséget) még növelték is: 180 millió forint veszteséget produkáltak. Az ugyancsak Széles Gábor tulajdonában lévő Magyar Hírlap 416-ról 619 millió forintra növelte árbevételét 2015-re, ennek ellenére 2014-ben 233, 2015-ben pedig 10 millió forintos veszteséget hoztak össze Szélesék médiabirodalmánál.

A Modern Media Group egyből hasít

A Habony Árpád nevével összekapcsolt Modern Media Group erősen nyitott: 803 millió forint árbevételre tettek szert, pedig induló cégről van szó és rögtön 204 millió forint adózás utáni nyereségük lett. Osztalékfizetésre ennek ellenére egyelőre nem került sor.

A Magyar Idők kiadója veszteségessé vált

A Napi Gazdaság átalakításával létrejött, nyíltan kormánypárti Magyar Idők kiadója, a Magyar Idők Kiadó Kft. 704 millióról 872 millióra növelte árbevételét, viszont a növekedés ellenére hirtelen 341 millió forintos veszteségük lett, pedig egy évvel korábban még 6 millió forintos nyereségük volt.

Simicskáék nagyon megérzik a kormányzati hátszél elvesztését

Azt néhány napja már megírta az online sajtó, így persze a 24.hu is, hogy a miniszterelnökkel tavaly összevesző Simicska Lajos üzletember médiavállalkozásai jóval szerényebben teljesítettek, amikor még tartott a vállalkozó több évtizedes barátsága a miniszterelnökkel. Műsorgyártó cége, a Hung-Ister Zrt., amely főleg a közmédiának gyártott műsorokat, és a miniszterelnökkel történt emlékezetes szakítás után az MTVA úgy gondolta, hogy nem dolgozik tovább Simicskával, így aztán a nettó árbevétel másfél milliárd forinttal megcsappant a 2014-es 4 milliárd forinthoz képest, és a nyereség 41 százalékkal lett alacsonyabb, mint az azt megelőző évben, de így is 824 millió forintot tett ki, és ki tudtak gazdálkodni 700 millió forint osztalékot, ami persze jóval szerényebb az egykori Fidesz-pénztárnok számára 2014-ben kifizetett 1,18 milliárd forint osztalékhoz képest. A rendkívüli és a pénzügyi eredmény figyelembevételével 780 milliós adózás előtti nyeresége lett a cégnek, amiből 54 millió forint adófizetési kötelezettsége keletkezett. Az osztalékfizetés után megmaradt 26,5 millió forintot Simicska bent hagyta a társaságban.

Szinte kiürítették a Class FM-et

A többi, Simicska Lajoshoz kötődő vállalkozás bevételei is visszaestek. A Class FM-et működtető Advenio Zrt. árbevétele mintegy 670 millióval esett vissza, így a cégből úgy tudtak kivonni 1,55 milliárd osztalékot a rádió eladása előtt, hogy 716 millió forintot a korábbi évek során felhalmozódott eredménytartalékból vették ki. A vállalat saját tőkéje így több mint egymilliárddal csökkent 2014-hez képest. A magyar milliárdos érdekeltségeibe tartozó HírTV számára sem kedvezett a tavalyi év: míg a 2013-as évet 7,6, a 2014-es esztendőt 7 milliárdos árbevétellel zárta, tavaly már csak 4 milliárd volt az árbevétele. Az adózás utáni nyeresége 632 millióról 188 millióra zuhant a tévétársaságnak, így osztalékot nem is fizetett a cég a tulajdonos számára, aki legutóbb 2013-ban vett ki pénzt ilyen jogcímen.

A Publimont, Euro Publicity, EuroAwk, A Plakát mérlegeiből kiderül: az árbevételük megfeleződött, a profitjuk megtizedelődött, a kapott osztalék az ötödére esett vissza. Míg tavaly még 3,2 milliárdot tudtak kivenni a cégekből, idén viszont csak 670 milliót.

A Magyar Nemzet kiadójánál is megcsappantak a bevételek

Nyilván nem okozunk meglepetést azzal, hogy a Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. bevételei is jócskán megcsappantak 2014-ről 2015-re: 3,1 milliárd forintról 2,2 milliárd forintra zuhant a bevétel. A nagy visszaesés többek között az állami hirdetési bevételek drasztikus visszaesésének, valamint a jelentős példányszámesésből fakadóan az olvasóktól származó bevételek csökkenésének tulajdonítható. (A Magyar Nemzet az elmúlt év legnagyobb sajtópiaci vesztese volt.)

Üzemi szinten veszteséges lett a cég: több mint 168 millió forintos mínuszt produkáltak, a mérleg szerinti, illetve adózott eredményük pedig a korábbi 929 millióról 60 millióra zuhant. Azt, hogy utóbbi a pozitív tartományban tudott maradni, 221 millió forintos rendkívül bevételüknek (egy ekkora összegű elengedett kötelezettségüknek) köszönhető. Osztalékfizetésre nem került sor.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Kecskemét, 2017. március 3.
Stadler József akasztói vállalkozó az ellene költségvetési csalás bûntette és magánokirat-hamisítás vétsége miatt indított büntetõper tárgyalásán a Kecskeméti Törvényszéken 2017. március 3-án. A bíróság a vádlottat öt év börtönbüntetésre ítélte.
MTI Fotó: Ujvári Sándor
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.