Tudomány

Megnyitják a Nyugati pályaudvart (1877)

Budapest, október 28. – Ezen a napon adják át a forgalomnak Pest impozáns pályaudvarát, a Nyugatit.

Mivel a kattintás megvolt, erről a cikkről semmiképpen sem maradnak/maradtok le, nem úgy, mint a következő videón szereplő utasok a vonatról…

Ha elindul a cikk – és a vonat:

Akik rendszeresen utaznak erről az állomásról, talán elgondolkodtak azon, vajon miért Nyugati a pályaudvar neve, amikor a járatok jórészt keletre és délre tartanak (például Szolnok, Vác, Szeged, Nyíregyháza, Debrecen). Nevét a vasúttársaságról kapta.

1846-ban erről a helyről indult el Magyarország első vasútvonala, amely Pest és Vác között közlekedett. Akkor még a mai épület közelében álló állomást Pesti indóháznak nevezték.

A Nyugati pályaudvar építése szorosan összefüggött a Nagykörút fejlesztésével és végső formájának kialakításával. A körút rendezési terve az 1800-as évek derekán ütközött az akkor még álló indóházzal, így a tulajdonos Osztrák Államvasút Társaság elhatározta, lebontja azt, és újat épít helyette, nyilván olyat, ami már ki tudja elégíteni a megnövekedett igényeket.

Ez bizony egy gyönyörű terepasztal a Nyugati pályaudvarról:

Az indóház csarnoka köré húzták fel a mai pályaudvar fogadócsarnokát, ezt követően bontották el a régit. Érdekesség, hogy a régi épületekből az egyik a körút túlsó oldalára került, és ott is maradt az 1970-es évekig.

A Nyugati pályaudvar terveit az osztrák August de Serres és Gustave Eiffel tervezte. Igen, ő később a róla elnevezett párizsi toronyról várt világhírűvé. A mi létesítményünk leginkább vasszerkezetéről volt híres, legalábbis technikai bravúrnak számított abban a korban a megvalósulása.

A társaságnak francia érdekeltsége volt, talán emiatt is a francia reneszánsz elemeit, és a kortárs francia pályaudvar-építészet gyakorlatát követi az épületegyüttes stílusa.
Jellegzetes az állomástér felőli üvegezett fal, a francia pályaudvarok architektúrájára jellemző ötszög formával.

A pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg, nevét azonban csak 1891-ben kapta, az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság államosításával.

1881-ben szerelték fel a magyar vasúton az első olyan biztosítóberendezést, amelynél a váltók a jelzőkkel függésbe hozhatók voltak. A berendezést a bécsi Siemens & Halske cég szállította és szerelte.

A Nyugati pályaudvar felújítása:

Az utolsó jelentős felújítás 1978 és 1988 között zajlott a helyszínen. 1980-ban, a 3-as metróvonal épülésekor a Nyugati tér (akkoriban Marx tér) alatt aluljárórendszert építettek és felüljárót emeltek a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út között. Emiatt lebontották a pályaudvar melletti épületet, az egykor kétes hírű szállodát, amelyet a népnyelv a pályaudvarról „Westend”-nek nevezett. Az elnevezés azóta a szomszédos WestEnd City Center bevásárlóközpont neveként él tovább. 1999-ben éppen a bevásárlóközpont építése miatt bontottak le néhány perontetőt, igaz, a parkolóház egy része befedett néhány vágányt.

Az elmúlt évek a kormányzati negyed építése kapcsán hívták elő a pályaudvar és környéke felújításának, rehabilitálásának szükségességét. Mivel azonban a központ terve befuccsolt, csak az Eiffel-téren megvalósuló irodaház felépülésében merült ki az „igyekezet”. Mindenesetre a negyed építése miatt lebontották a Podmaniczky utca felöli dízelszínt, valamint a 16. vágány melletti többi vágányt és épületet.

A pályaudvar korábbi éttermében jelenleg egy McDonald’s működik. Az étteremlánc-hálózat egyik felmérése alapján nemrégiben a világ második legszebb McDonald’s-ának választották.

A Nyugati pályaudvar épülete műemléki védettség alatt áll.

LGT: Ha a csend beszélni tudna – A Nyugatiban:


A pályaudvar számokban:

Vágányok száma: 9+4 a középcsarnokban, 9 darab egyéb vágány (tároló, motorkocsi-karbantartó, személykocsi-karbantartó).
A csarnok hossza: 146 méter
A középcsarnok szélessége: 42 méter
A középcsarnok legnagyobb magassága: 25 méter
A mérete átadásakor: 6153 négyzetméter

Ringasd el magad – LGT-búcsúkoncert:

Az LGT a Nyugatiban

A Lokomotív GT egyfajta előretolt PR-osztálya volt a Magyar Államvasutaknak, tudtuk nélkül. A zenekar 1992. május 14-én kezdődően három koncertet adott a Nyugati pályaudvaron. A koncert előtt két főpróbát tartottak, majd utána két ráadást. Mindegyiken telt ház volt, több tízezer ember énekelt Presser Gáborékkal.

AJÁNLOTT LINKEK, FORRÁSOK:

A Nyugati pályaudvar képekben
A Nyugatiról
A Nyugati pályaudvar története

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik