Világszerte több bank, légitársaság és médiacég rendszerei álltak le egy windowsos számítógépeket sújtó hiba miatt – írja a The Guardian. Az érintett eszközök kék halált produkálva használhatatlanná váltak.
A problémáról július 19-én reggel kezdtek el beszámolni a felhasználók, először Ausztráliában, ahol banki alkalmazások és szupermarketek rendszereinek működését akadályozta. Nem sokkal később világszerte felbukkant a hiba, köztük Indiában, Új-Zélandon, az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. Voltak olyan tévécsatornák (ABC, Sky News), amelyek nem tudták elkezdeni adásuk sugárzását, de nem működik rendesen a brit háziorvosi szolgálat foglalási rendszere sem, az USA-ban sok helyen a 911-es segélyhívó vonalak váltak elérhetetlenné, Ukrajnában, Ausztráliában, Dél-Afrikában és Izraelben bankok is érintettek.
Megvan a hiba oka
Az említett szoftver hekkertámadások ellen véd, világszerte rengeteg vállalat használja a Windows-alapú rendszereknél, és egy hibásan kiadott frissítés okán a világ minden pontján jelentkeznek problémák. A Microsoft jelezte, hogy dolgoznak a helyzet megoldásán, illetve a CrowdStrike is úgy nyilatkozott, hogy a mérnökeik megtalálták a hiba pontos okát, és orvosolták azt.
Ennek ellenére a gondok nem oldódtak meg, az ABC beszámolója szerint továbbra is érkeznek hírek a világ számos pontjáról leállásokról. Indiában például több repülőjárat is késik, de olyanok is akadnak, amelyeket töröltek. Az Egyesült Államokban is hasonló a helyzet, ott már több száz repülő indítását fújták le vagy halasztották el. Ahogy telik az idő, úgy jelzi világszerte egyre több reptér és légitársaság, hogy a szoftveres probléma az ő rendszereiket is érinti.
A légiközlekedés hatványozottan érintett
Ez igaz Európára is: a berlini reptéren az utasfelvételt akadályozza a hiba, valamint a prágai, az edinburgh-i, az amszterdami Schipol és az egyik londoni repülőtér is érintett, továbbá a Turkish Airlines, a KLM és az Air France is arról számolt be, hogy problémákkal küzd. Már a Budapest Airport is jelezte, hogy a „globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani”. A Ryanair továbbá azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy aki ma utazik, rendszeresen ellenőrizze a Ryanair applikációját, hogy friss információkkal rendelkezzen a járatáról.
Bárhol jelentkezhet hiba
Egyes boltokban a bevásárlás is lehetetlenné vált, mivel a kasszák működése is leállt, Ausztráliában pedig egy kórház is jelezte, hogy érinti őket a hiba, bár hozzátették, hogy a páciensek ellátásában ez nem gátolja őket. Németországban ugyanakkor már két kórház jelentette be, hogy az eset miatt elhalasztják az életmentő műtéteket.
A probléma nagyságát jól jelzi, hogy a Redditen már több száz IT-szakember posztolt arról, hogy a Falcon Sensor okozta szoftveres hiba már a cégeik informatikai rendszereit is elérte: van ahol a teljes vállalati rendszer elérhetetlenné vált, máshol az alkalmazottak laptopjai váltak használhatatlanná.
Az ABC-nek nyilatkozó Ajay Unni, a StickmanCybe kiberbiztonsági cég ügyvezetője arról beszélt, hogy a CrowdStrike által kiadott, a fenti problémák kezelésére szolgáló javítás alkalmazása hosszú órákat, akár napokat is igénybe vehet.