Újabb intézkedéseket tervez bevezetni az Európai Unió a nagy techcégek ellen, amennyiben azok nem lépnek fel kellőképpen a platformjaikon terjedő deziformáció ellen, írja a Reuters. A portál szerint az Európai Bizottság várhatóan csütörtökön teszi majd közzé a dezinformációról szóló, frissített gyakorlati kódexet az álhírek elleni fellépés részeként.
A dokumentumban rögzítették, hogy amennyiben a Google, a Facebook, a Twitter és egyéb cégek nem lépnek fel kellő mértékben az deepfake-videók, az álhírek és álprofilok ellen, komoly bírságokra számíthatnak. Az új szabályozás értelmében a vállalatoknak minden olyan információkat át kellene adniuk az EU-s szerveknek, amelyek segíthetnek az online terjedő hamis információk kiszűrésében.
Az új tervezet része az EU azon törekvésének, amely a digitális szolgáltatásokról szóló törvény révén korlátozná az olyan techóriásokat, mint a Meta, a Microsoft és a Twitter. A dokumentum továbbá rögzíti, hogy az aláíróknak „egyértelmű irányelveket kell bevezetniük a szolgáltatásaikban a megengedhetetlen manipulatív gyakorlatokkal szemben”. Az új szabályok részeként a jövőben a felelősség megoszlana a szabályozók – azaz az egyes uniós tagállamok – és a vállalatok között.
A tervek szerint a kódex aláírását követően hat hónap áll majd a cégek rendelkezésére, hogy végrehajtsák az abban foglalt vállalásokat. Így a jövőben a technológiai óriásoknak fel kell lépniük a dezinformációt tartalmazó reklámokkal szemben, valamint nagyobb átláthatóságot kell biztosítani a politikai reklámok tekintetében is. Vera Jourova, a Bizottság alelnöke szerint amint a kódex működőképes lesz, az Európa Unió felkészültebb lesz a többek közt Oroszországból érkező dezinformációs hullámra.