A POLITIKA MÁR ITTHON SEM TABU
Tőlünk nyugatra évek óta megszokott, hogy a youtuberek politikával kapcsolatos témákkal is foglalkozzanak, sőt, egy-egy csatorna kifejezetten a közéleti kérdésekre specializálódott. Hazánkban azonban sokáig kellett várni, mire a politika látványosan megjelent volna a videomegosztón.
A 2018. áprilisi választás kapcsán a YouTube-on egyrészt feltűntek azok az orosz mintát követő, gyakran dezinformációt tartalmazó videók, amelyek a választók befolyásolását szolgálták, másrészt maguk a youtuberek sem ódzkodtak attól, hogy kinyilvánítsák a hazai politikai helyzettel kapcsolatos véleményüket:
Valószínűsíthető, hogy azokon a csatornákon, amelyek alapvetően nem közélettel foglalkoznak, csak a választások idejére kerültek elő az efféle tartalmak, a YouTube közönsége azonban láthatóan már itthon is fogékonnyá vált a közéleti témákra.
Kérdéses, hogy ezt hosszú távon mennyire tudják majd kiaknázni a már meglévő, kimondottan vagy túlnyomó részt politikával foglalkozó csatornák. Egyelőre a felhozatal nem túl bőséges, az egyre jobban a politikai kérdésekre összpontosító Puzsér Róbertet; a választási kudarc után a vlogolás felé forduló Vona Gábort; illetve a szatirikus, kormánykritikus, minőségében a hasonló, angol nyelvű csatornáktól azért lemaradó Herbál Realityt érdemes kiemelni. (Fontos azonban megjegyezni, hogy előbbi kettő népszerűségét elsősorban korábbi szerepléseinek, és nem a YouTube-nak köszönheti.)
Nem lepődnénk meg, ha 2019-ben egyre több politikai témájú csatorna bukkanna fel, a meglévők pedig látványosan növelnék követőtáborukat.
A RAP MINDENT LETAROLT
2018-ra a rap vált a világ legnépszerűbb zenei stílusává, ez pedig a hazai YouTube-statisztikákon is meglátszott. Míg 2017-ben a hazánkban legnézettebb videók között a mulatóstól a popon át egészen a rapig rengeteg műfaj képviselte magát, addig 2018-ban a hiphop valósággal letarolta az oldalt: a top 5-ben már egyetlen olyan szám sem volt, amely ne tartalmazott volna legalább egy rapbetétet (az első négy helyen mind rap-előadók végeztek, csupán az ötödik helyre fért oda a La La La, amelyben Missh is közreműködött).
A YouTube angol nyelvű szegmensében már az is látható, hogy a rap iránti egyre növekvő érdeklődés azon csatornáknak is kedvez, amelyek nem magukhoz az előadókhoz köthetőek, hanem magával a zenei stílussal kapcsolatos kérdésekkel foglalkoznak. A zeneproduceri munka csínját-bínját bemutató videóktól a legújabb klipeket elemző vlogokig rengeteg csatorna hoz komoly számokat a zsáner népszerűségének köszönhetően.
Arra számítunk, hogy ahogy a 2010-es évek első felében a filmekkel foglalkozó youtuberek (Szirmai Gergely, Dancsó Péter) domináltak, úgy idővel a hiphopra koncentráló csatornák is egyre meghatározóbbá válnak majd Magyarországon − nem véletlen, hogy maga Dancsó Péter is előszeretettel foglalkozik Hiróval, Giajjennóval vagy éppen Lil Pumppal.
Egyelőre hazánkban egyetlen olyan csatorna van, amely szinte csak és kizárólag rappel, illetve a hiphop kultúrával foglalkozna. Ábrahám Róbert, aki 2017 nyarán regisztrálta csatornáját, de csak 2018 tavaszán töltötte fel első videóját, egy év alatt közel 70 ezer feliratkozót szerzett. Dancsóhoz hasonlóan ő is többségében szarkasztikus elemzéseket gyárt, igaz, célirányosan a hiphopra fókuszálva.
Szinte bizonyos, hogy jövőre a rap még népszerűbbé válik, ez pedig nemcsak a műfaj előadóinak, hanem az Ábrahám Róbert Vloghoz hasonló csatornáknak is kapóra jön majd. A kérdés persze az, hogy lesznek-e még újabb youtuberek, akik felismerik a műfajban rejlő lehetőségeket.
A TÉVÉBŐL A YOUTUBE-RA
2018-ban már nem volt kérdéses, hogy a YouTube − a fiatalabb korosztályoknál legalábbis − lassan átveszi a tévé szerepét. Éppen ezért nem is csoda, hogy itthon és külföldön egyaránt egyre több televíziós személyiség dönt úgy, hogy részben vagy teljesen otthagyja a hagyományos médiát, és a videomegosztó felé fordul.
2016-tól vált aktívvá a YouTube-on Mónika showból ismert Erdélyi Mónika, 2017-től kezdődően a VIVA TV-t és az RTL Klubot is megjárt Istenes Bence feltöltött videóinak és megtekintéseinek száma is jelentősen növekedett, 2017-ben indított vlogot Ördög Nóra és férje, Nánási Pál, és tavaly kezdett bele a YouTube-ozásba a korábbi rádiós-televíziós Tücsi (Aryee Claudia Dedei).
A korábbi tévés személyiségek által indított csatornák tematikájukban különösebben nem emelkednek ki a mezőnyből, 2018-ra azonban kiderült:
Jövőre érdemes lesz figyelni, hogy kik térnek még át a videomegosztóra, illetve hogy miként épülnek a már meglévő csatornák.
Kiemelt fotó: AFP / Aytac Unal / ANADOLU AGENCY