Tech

Visszatért az átverés, amitől pánikba esnek a netezők

Ismét rémisztgeti az internetezőket az a böngészőket kihasználó átverés, ami azt a hibás érzetet kelti a felhasználóban, hogy egy komoly rendszerösszeomlás érte a számítógépét. Természetesen ehhez hozzáteszi, hogy csak egy profi szakember orvosolhatja a problémát, ezért a felhasználó tárcsázzon egy adott számot technikai ügyfélszolgálat eléréséhez, ami után pénzt próbálnak kicsalni az áldozattól.

Az átverős módszert februárban fedezték fel először. Az Ars Technica cikke szerint a böngésző hibáját kihasználva a támadók arra kényszerítik a szoftvert, hogy mentsen le egy fájlt a lemezre, amit a program olyan gyorsan hajt végre egymás után rengetegszer, hogy a felhasználók nem is tudják követni, hogy valójában mi történik.

Ez odáig vezet, hogy 5-10 másodperc alatt teljesen lefagy a böngésző,

amiben csak egy piros betűkkel írt figyelmeztető üzenet jelenik meg, miszerint súlyos támadás érte a gépünket.

Forrás: MalwareBytes

Ennek hatására a felhasználó inkább pánikba esik, mintsem gondolna arra, hogy egyszerűen be kell zárni a böngészőprogramot. Rosszabb esetben felhívja a képernyőn megjelenő számot, aminek másik végén a csalók a Microsoft képviselőinek adják ki magukat, és arra próbálják rávenni a hívót, hogy adja meg bankkártya adatait a technikai segítségnyújtásért.A módszert fertőzött hirdetéseken, vagy meghekkelt oldalakon keresztül alkalmazzák.

A Google Chromium bugkövetője szerint a csalók által kihasznált sérülékenységet a Chrome 65-ös verziójában már befoltozták február közepén, de mivel a módszer ismét szedi áldozatait, és a jelentések szerint a Chrome 67-ben találkoztak vele az érintettek, vélhetően másik utat találtak.

SEMMIKÉPP NE TELEFONÁLJON!

A Malwarebytes biztonsági szakértőjének vizsgálata szerint a Firefox-felhasználók egy részét is érte hasonló technikával kivitelezett támadás, de egyes visszajelzések szerint a Brave, és a Vivaldi böngészőket is érinti a módszer. A Microsoft Edge és az Internet Explorer böngészőket használókat úgy tudni, egyelőre nem. A Google és a Firefox is dolgozik már a szükséges javításokon.

Fontos, hogy ha mi magunk is látunk hasonlót, semmiképpen ne tárcsázzunk semmilyen telefonszámot. A lefagyott böngészőt a Ctrl+Alt+Del billentyűkombinációval előhívható Windows Feladatkezelőn keresztül zárjuk be.

(Kiemelt illusztráció: ThinkStock)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik