Az ENSZ becslése szerint 2050-ig a világ népességének 60 százaléka él majd városokban, viszonyításképp: 2014-ben még csak az emberek fele volt városlakó.
Hatalmas megavárosok jönnek létre: 34 településen lesz több mint tízmilliós lakosság, mintha Magyarország teljes lakossága egy városban élne. Ezzel pedig a városi élet kihívásai is fokozódnak.
Intelligencia nélkül hosszú távon egyetlen városnak sincs jövője, hiszen az összeomlást kockáztatja
– mondta Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának tagja a CES kütyüexpó nulladik napján Las Vegasban.
Bizonyos nagyvárosok már ma okosvárosnak tekinthetők, például Barcelona, Szöul vagy London.
Egyre többen, egyre többet fektetnek okosváros-megoldásokba, nem csoda, ez a piac évente 19 százalékkal nő, a becslések szerint 2020-ra évi 800 milliárd dolláros (átszámítva 206 ezer milliárd forintos) forgalmat ér majd el.
A Bosch jelenleg 14 átfogó okosváros-projekten dolgozik, többek között San Franciscóban, Szingapúrban, Tiencsinben, Berlinben és Stuttgartban.
A San Francisco melletti San Leandróban ötezer olyan okos LED-lámpát szereltek be, ami csak akkor kapcsol be, ha valóban sötét van és szükség van rá. Ezzel a város a következő 15 évben körülbelül 8 millió dollárt, átszámítva kicsit több mint 2 milliárd forintot takarít meg.
A lámpákban lévő szenzorokkal mérik a levegő minőségét is a százezer fős településen, a kamerák képe alapján pedig a forgalomirányítás hatékonyabban tudja terelni a járműveket.
A Bosch közösségi alapú parkoló rendszere lehetővé tette, hogy miközben halad az autó, automatikusan mérje a járművek közti üres helyeket, és feltöltse őket egy digitális térképre, így gyorsan meg tudjuk találni, hol van szabad hely. A szolgáltatást több német városban tesztelik, idén pedig húsz további amerikai városban indul el.
A Daimlerrel közösen egy automatizált parkolási szolgáltatást is indítanak: a parkolóházban az autó maga keres szabad helyet és áll be oda, ezzel nem csak időt spórol, de hatékonyabb lesz a helykihasználás is. A rendszer jelenleg a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban működik, ahol az okos infratruktúra összekapcsolódik a járművek fedélzeti szoftverével.
Szenzorok figyelik az időjárást is
A Bosch az Intellel közösen mutatta be a Climo klímafelügyelő rendszert. Ennek előnye, hogy százszor kisebb, mint hagyományos társai, és tizedannyiba kerül. A hőmérséklet mellett páratartalmat, széndioxid-szintet mér – összesen 12 tényezőt figyel folyamatosan.
Az éghajlatváltozás hatással van az időjárásra is. A Bosch egy olyan újfajta árvízfigyelő rendszert mutatott be, amely már digitálisan, valós időben figyeli a folyók, tavak vízállását, így egy esetleges áradás esetén nem telnek el órák, mire az illetékeseket riasztja.
Lényege, hogy az ultrahangos szenzorok és kamerák figyelik a vízszintet, vízsebességet, illetve az átfolyás mennyiségét, az adatokat pedig a felhőbe továbbítják.
A rendszert jelenleg Ludwighsburgnál a Neckar folyón tesztelik. A megoldás iránt a gyakori áradással közdő, főleg indiai és dél-amerikai városok érdeklődnek.
—
Az idei CES további híreit itt találja.
(Kiemelt fotó: Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto/Getty Images)