Nagyobb arányban vannak jelen az Instagramon, több profilt követnek, gyakrabban posztolnak és néznek rá az alkalmazásra a 18 év alattiak (középiskolások), mint az ennél idősebbek.
A diákok több mint 90 százaléka rendelkezik Instagram-profillal: mintegy 80 százalékuk legalább naponta ránéz az alkalmazásra, ötödük pedig óránként is csekkolja az új posztokat. Ugyan a 18 év felettiek többsége is naponta többször ránéz a fiókjára, körükben magasabb a csak hetente egyszer vagy többször aktívak aránya.
A fiatalok nagyobb arányban követnek barátokat, ismerősöket, sztárokat, hírességeket, bloggerek és vloggereket, illetve jelentősen nagyobb számban humoros és különböző idézeteket megosztó profilokat. Kiemelkedően népszerűek a divat- és életmódbloggerek, a filmes, illetve az IT és gamer tartalmat megosztók.
CSAK A FOTÓK
Mindkét korcsoportra jellemző (95 százalék), hogy főleg csak fotókat posztolnak, mindössze 4 százaléka az instásoknak, akik képek mellett videókat is megosztanak.
Az egyik legtöbbször kedvelt és posztolt fotótéma a szelfi, illetve a barátokkal közös kép, de város- és tájképeket is előszeretettel lájkolnak és posztolnak az appban.
A 18 évnél idősebbek a város- és tájképek mellett a természetfotókat, illetve a személyes fényképeket részesítik előnyben, de a fiatalabbaknál jelentősen többször kedvelnek és posztolnak ételekről és italokról készült képeket is.
UTÓMUNKA
A középiskoláok majdnem kétharmada csupán néhány percet tölt egy kép szerkesztésével posztolás előtt, 13 százalékuk fél órát, 5 százalékuk pedig akár egy órát ráfordít a fotó tökéletesítésére. Az idősebbeknél ez kevésbé fontos szempont:
Az Instagram-filterek ugyanakkor az idősebb generációnál népszerűbbek. Míg a 18 év alattiak több mint negyede nem alkalmaz szűrőt, s csak tizedüknél része mindig az utómunkának, addig a 18 év felettiek 90 százaléka használ filtert, több mint felük a legtöbb esetben beveti.
Az Instagramon kívüli fotószerkesztőt a gimisek mintegy fele használ még publikálás előtt, az idősebbeknek csupán harmada használ külső appot erre a célra.
EGY NAP ÉS AGYŐ!
Az Instagram Story (Történetek) funkciót a 18 év alattiak több mint 40 százaléka legalább hetente, másik 40 százalékuk pedig legalább havonta egyszer használja. Az idősebbek 40 százaléka viszont egyáltalán nem posztol erre a 24 óra után eltűnő felületre.
Míg a gimisek ötödének a látszat a fontos, hogy a lefotózott pillanat jobban mutasson a valóságnál, addig a 18 év felettiek inkább a kompozícióra összpontosítanak.
Mindez az Antall József Tudásközpont Szóda Műhelye, a Noizz.hu, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria online kutatásából derült ki.
A felmérés a Z generáció digitális és közösségimédia-oktatásáért, illetve használati szokásainak mélyebb megismeréséért elindított kampány keretében valósult meg.