Többször kellett megkeresnie a Boeing repülőgépgyárat az izraeli légierő 22-es műhelyének. Az amerikai mérnökök ugyanis azt hitték, viccelnek, amikor arról kérdezték őket: szerintük rendben lesz, ha egy kétüléses, kiégett hátsó törzsű F-15B vadászgépre ráhegesztik egy már 20 éve leállított, együléses F-15-ös megfelelő elemeit?
Amikor az olyan nagy gyártók, mint a Boeing vagy a Lockheed Martin már azt mondja, nem lehet vagy nem éri meg megcsinálni, na akkor jönnek az izraeli légierő mérnökei, s kitalálnak egy megoldást. Ahogy tették most is.
Hat éve, felszállás közben pelikánok szálltak a vadászgép hajtóművébe, masszív tűz keletkezett. A pilóta irányított kényszerleszállást hajtott végre, azonban az F-15B hátsó fele gyakorlatilag megsemmisült. A Boeing ítélete szerint a gép totál káros lett.
kezelésbe vették a nagyon komolyan megsérült gépet. Röpke három év amerikai-izraeli vita után kiderült, nem lesz kannibalizálva a gép, azaz az ép alkatrészek, berendezések kiszerelése után nem dobják a kukába a maradékot. Épp ellenkezőleg: a jóval kisebb számban hadrendben álló, kiképzésre optimalizált F-15B új életet kap.
Való igaz, az amerikai légierőnél más a módi: ha kiégett, akkor megy a kukába, van másik. Csakhogy Izrael nem engedheti meg magának a gépveszteséget, korlátosak az erőforrásai. Az egymillió dollárra becsült szerelési költség pedig elenyésző a 40 milliós, újonnan beszerzett darabárhoz képest.
Amikor felvettük a gyártóval a kapcsolatot, hetekig nem kaptunk választ. Ekkor újra írtunk nekik, mit gondolnak arról, hogy két különböző vadászgépet szeretnénk kombinálni. Meglepődve felelték, azért nem írtak eddig, mert azt hitték, viccelünk
– mondta Maxim Orgad alezredes, a 22-es műhely parancsnoka.
Új szárnnyal Szíria ellen
Haim Mirngoff alezredes, a műszaki részleg vezetője szerényen megjegyezte: 16 éve dolgozik itt és ezalatt
Emlékezetes, bár régebbi eset, amikor 1983. május 1-én, gyakorló légiharc közben egy kétüléses F-15D jobb szárnya gyakorlatilag leszakadt, köszönhetően a nekiütköző A-4 Skyhawk-nak. A gépet a pilóta és navigátor “lehozta” a Ramon légibázisra.
Ekkor is ment a telefon a gyártóhoz: kellene egy új, jobb szárny, mert bizony 60 centiméternyi maradt csak a gépen. Ekkor sem hittek az amerikai mérnökök a fülüknek. Végül saját szemükkel bizonyosodtak meg, a történet igaz, a gép szárnyaszegetten, de ott van a hangárban.
Az F-15D új szárnyat kapott, a sérüléseit kijavították, s már 1985-ben ismét repült. Sőt, november 19-én egy szíriai MiG-23-as ellen légigyőzelmet aratott pilótája.