Forma-1

Schumacher az utódjának szánta, minden idők legnagyobbja lehet

Egy hétszeres világbajnok legenda fedezte fel, majd első teljes F1-es szezonjában azonnal sokkolta a világot. A Red Bullal 2010 és 2013 között verhetetlen volt. Sokan nem kedvelik, mert tenyérbemászó, gyors, erőszakos pilóta, aki bármit megtesz a győzelemért. Ma nincs nála ismertebb német sportoló, már Michael Schumacherhez mérik. Portré a 30 éves Sebastian Vettelről.

Mauritiuson nyaraltam, amikor Michael Schumacher odajött hozzám, és azt mondta: Gerhard, ezt látnod kell! Van egy gokartos srác, Vettelnek hívják. Nagyon gyors!

anekdotázott Gerhard Berger 2007-ben, miután éppen bejelentették, hogy az akkor 20 éves Sebastian Vettel a szezon második felében a Red Bull Racing fiókcsapatánál, a Toro Rossónál folytatja.

A többi már történelem: jelen állás szerint négy világbajnoki cím, 45 futamgyőzelem, 92 dobogós helyezés és 47 rajtelsőség áll a neve mellett.

Vb-aranyak tekintetében mindössze ketten, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és az ötszörös vb-első, a Forma-1 első igazi szupersztárja, Juan Manuel Fangio előzik meg.

A három Michael és az autók bűvületében

Sebastian Vettel 1987. július 3-án született a nyugat-németországi Heppenheimben. Egészen fiatalon megcsapta a benzingőz, elmondása szerint gondolatai csak a versenyautók körül jártak, így nem meglepő, hogy gokartos karrierjét már negyedik születésnapja előtt elkezdte. Öt évvel később a versenypályán is bemutatkozott, korosztályából viszont olyannyira kilógott, hogy nagyon hamar, 1998-ban lecsapott rá a Red Bull.

A Red Bull-lal majd’ minden komolyabb versenyt és sorozatot megnyert. Közben a cseperedő Vettel nem felejtett el gyereknek lenni. Folyamatosan figyelte példaképeit, rajongott kedvenceiért, olyan akart lenni, mint azok, akiket a tévében lát.

Emlékszem, teljesen odáig voltam a három Michaelért: Michael Schumacherről, Michael Jordanről és Michael Jacksonról beszélek. Figyeltem minden lépésüket, de bevallom, az énekhangom kevés volt ahhoz, hogy bármit kezdjek vele.

Vettel 2003-ban osztályt váltott, és a nyitott karosszériájú, együléses autók sorozatában folytatta. Első évében rögtön leradírozta a mezőnyt, 20 versenyből 18-szor(!) végzett az élen.

Amikor fiatal voltam, Michael (Schumacher) volt az én hősöm. Néha, amikor beugrott megnézni egy-egy versenyünket, teljesen végünk volt, remegtünk

– rótta le tiszteletét példaképe előtt Vettel első ferraris győzelmét követően 2015-ben, Malajziában.

A következő három, három és fél évben a Forma-1 előszobájában (Forma-3, Forma Renault) versenyzett, és 2006-ban a csúcskategóriás BMW Sauber tesztpilótájaként várt a lehetőségére. A lehetőségre, amely egy sajnálatos baleset következtében rövid időn belül megtalálta.

A vb-cím kapujában

A sors úgy hozta, hogy Vettel 19 évesen és 11 hónaposan, a 2007-es Amerikai Nagydíjon bemutatkozhatott a BMW Sauber színeiben. Az alkalmat Robert Kubica kanadai horrorbukása szolgáltatta, melynek következtében a lengyelt orvosi tanácsra jegelték Indianapolisban, és így eljöhetett Vettel ideje.

Akkor úgy állt, hogy minden idők legfiatalabb debütálóját, majd a versenyen elért nyolcadik helyének köszönhetően minden idők legfiatalabb pontszerzőjét is Sebastian Vettelnek hívták.

Kubica Franciaországban már ismét zöld utat kapott, de Vettel lehengerlő vezetési stílusa meggyőzte a Red Bull vezetőségét, és néhány héttel később visszarendelték főállású pilótának a fiókcsapathoz, a Toro Rossóhoz. A Hungaroringen mutatkozott be, majd az év végén egy negyedik hellyel jelezte, megérkezett.

Különbözött a többi fiataltól. Azonnal világossá vált számomra, hogy tehetségesebb, de érettebb, koncentráltabb és céltudatosabb is a kortársainál.

– mondta róla Mario Theissen, a BMW korábbi sportigazgatója.

A Toro Rosso ahogy soha, úgy 2008-ban sem volt versenyképes, de Vettel Monzában sokkolta a világot: először a szombati időmérőn megszerezte a pole pozíciót, majd vasárnap tökéletes versenyzéssel megnyerte az Olasz Nagydíjat. A Toro Rosso első, és azóta is egyetlen győzelmét aratta, Vettel pedig – akkor – a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztesévé vált. 2009-ben, David Coulthard visszavonulása után egyenes út vezetett számára Mark Webber mellé a Red Bull Racinghez.

2009-ben egy csapásra vb-esélyessé vált a Red Bull, az istálló első győzelmét – ki hitte volna – Sebastian Vettel szállította Kínában. Abban az évben még további háromszor ünnepelhetett, és Jenson Button mögött második helyen végzett a tabellán. 2010 után viszont nem volt megállás, futószalagon érkeztek a világbajnoki címek.

A Vettel-dominancia és a botrányok

Sokat elárul a Sebastian Vettel uralta évekről (2010-2013), hogy azt az időszakot a 2000-s évek elejéhez és Michael Schumacher dominanciájához (2000 és 2004 között öt világbajnoki cím) szokás hasonlítani. Vettel négy szezon alatt 34 győzelmet aratott, 2011-ben tizenegyszer, 2013-ban tizenháromszor állhatott a dobogó legfelső fokán. 2013-ban az utolsó kilenc(!) futamból valamennyit megnyert, ez a sorozat a mai napig rekord.

Adj neki egy versenyképes autót, és azt mondom, egyenlő feltételek között még Ayrton Sennával is felvenné a versenyt – sőt, talán még nyerne is.

– mondta róla a BBC szakértője, Gary Anderson.

Amikor 2013-ban, zsinórban negyedik világbajnoki címe előtt az újságírók Vetteltől azt tudakolták, elképzelhető-e, hogy annyira domináns, hogy Schumacher óta ő az első, aki unalomba folytja a sorozatot, felnevetett.

Bóknak veszem a feltételezést. De viccet félretéve, ha megnézi, mögöttem három-hat másodperccel jön a második, Schumi mögött volt, hogy fél perc, akár egy perc is eltelt.

Elődeihez hasonlóan őt sem kerülték el a botrányok, és általában a szurkolóknál sem aratott osztatlan sikert. Csapattársával, a Forma-1-ből a 2013-as szezont követően visszavonuló Mark Webberrel többször is parázs vitát folytattak pályán és pályán kívül is.

2010-ben a Brit Nagydíjon Vettel megkapta csapattársa új szárnyait, amivel a versenyt később megnyerő Webber érthetően nem értett egyet. A viszony már korábban, a  2010-es Török Nagydíjon megromlott, amikor az első két helyen álló Red Bull összeütközött, Vettel kiesett, Webber a harmadik helyen ért célba. 2013-ban a Maláj Nagydíjon Vettel nyíltan szembement a csapatutasítással, és lenyomta csapattársát a futam végén – Webber önéletrajzi könyve szerint az volt az utolsó csepp a pohárban, akkor döntötte el, hogy a szezon végén lelép.

Nyugodtan fütyüljenek ki, nem tartozom senkinek magyarázattal. Nem kell senkinek bizonyítanom semmit

– mondta Vettel még 2014-ben.

A nagy esély, a Ferrari

2014 óta csak Mercedes-pilóta (kétszer Hamilton, egy alkalommal Rosberg) nyert világbajnoki címet. Vettel 2015-ben igazolt a Ferrarihoz, ahol nem titkolt célja, hogy 2008 után bajnoki aranyat szerezzen az olasz istállónak. Nagyon úgy tűnik, a német versenyző a szurkolókkal is rendezte a viszonyát, családi háttere és a csapatháttere pedig stabil. Minden úgy alakul, hogy ha valakinek, neki sikerülhet megállítania a Mercedes-dominanciát.

Sebastian Vettelt Michael Schumacher saját maga fedezte fel. Ha sikerülne a Ferrarival is nagyot robbantania, felmerülhet a kérdés: vajon túlnőheti-e mesterét a tanítvány? 

Ha lehiggad, és nem csinál őrültséget, még akár az is lehet, hogy igen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik