Hosszabb ideje bevált iparági gyakorlat volt mostanáig, hogy a kommunikációs-és reklámszakma szereplőit tömörítő Magyar Reklámszövetség (MRSZ) minden év elején társszervezetekkel közösen nyilvánosságra hozza a megelőző esztendőre vonatkozó magyarországi reklámpiaci adatokat, vagyis azt, hogy a hirdetők mekkora összeget költöttek el az adott médiatípusokban, például mekkora szeletet hasított ki a teljes hazai reklámtortán belül a digitális (internetes), a televíziós, a rádiós, az írott sajtós, a közterületi vagy éppen a mozis reklámpiac mérete. A televíziós szpot és non-szpot típusú reklámbevételek esetében az adatok minden esetben a televíziós iparág képviselőitől származtak önbevallással, és azokat mostanáig az MRSZ társszervezete, a hazánkban működő tévétársaságokat tömörítő Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) megbízásából a világ egyik legismertebb könyvvizsgáló cége, az EY (a volt Ernst and Young) gyűjtötte és kezelte, a szakma pedig mindig izgatottan várta az adatok nyilvánosságra hozatalát. Ezekből az adatközlésekből volt tudható például, hogy 2015-ben megelőzte a hazai digitális reklámpiac mérete a televízióét, illetve némi lassulás volt a televíziós piac növekedésében. (Egyébként voltak, akik már tavaly megkérdőjelezték az adatok hitelességét, mivel az adatok pontosságát befolyásolja, hogy a digitális szegmensen belül a globális szereplőknél lecsapódó reklámköltés csak szakértői becsléssel közelíthető.)
Idén a budapesti Evolution Konferencia keretében hozták volna nyilvánosságra az adatokat, melyek eddig mindig alapvető iparági barométerként voltak használhatók. Információink szerint azonban hiába küldték ki szerdára a sajtómeghívókat és harangozták be az adatközlést,
Attól féltek, kiderül, mennyi közpénzmilliárd kerül a TV2-höz
Ennek oka pedig az, hogy az Andy Vajna kormánybiztos által felvásárolt, egyébként nemrégiben részben Mészáros Lőrinc felcsúti gázszerelő-médiavállalkozóhoz is kötődő személyek vezetése alá került TV2 Zrt.-nél ezúttal nem voltak hajlandók adatokat közölni a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének megbízásából eljáró EY könyvvizsgáló cégnek a 2016-os reklámbevételeikről.
Ha viszont nincsenek meg a televíziós iparág második legnagyobb piaci szereplőjének adatai, úgy azt sem lehet megmondani, hogy mekkora volt tavaly a magyar televíziós reklámpiac volumene, növekedés, csökkenés vagy stagnálás jellemezte 2015-höz képest, illetve emiatt arról sem lesznek a szakmának elfogadott adatai, hogy a tévés reklámpiac hány százalékot tett ki a teljes reklámtortán belül, illetve egyáltalán mekkora a teljes magyar reklámpiac mérete.
A TV2 a korábbi években még készséges volt
A TV2 amúgy a megelőző években még részt vett az adatközlésben és együttműködőnek bizonyult a MEME-vel. Azt, hogy Vajnáék idén nem voltak hajlandók leadni adatokat, azzal magyarázták a témára rálátással bíró iparági forrásaink, hogy a MEME tagjai korábban viszonylag nagy többséggel megszavazták, hogy idén már nem aszerint bontják meg a televíziós adatokat, hogy a bevételek országos vagy kábelcsatornára érkeztek-e, illetve reklámszpot vagy nonszpot (például termékelhelyezésből származó) bevételekről van-e szó, hanem
A TV2 óvatossága egyébként annyiban érthető, hogy ha valamilyen úton-módon kiszivárgott volna, hogy mekkora állami reklámbevételeik voltak, és ez hogyan aránylott a konkurens RTL állami reklámbevételeihez, akkor az kínos magyarázkodásra kényszeríthette volna a kormánybiztos televíziós vállalatát, valamint a közpénzeket reklámpénzek formájában odaöntő kormányzatot, illetve konkrétan az állami reklámpénzeket kezelő Nemzeti Kommunikációs Hivatalt (NKH).
Egyébként portálunk még kedden délután kereste az ügyben a Magyar Reklámszövetséget, hogy az értesüléseink kapcsán feltegyünk néhány kérdést, például azt, hogy a TV2 adatai nélkül hogyan fogják ellátni hiteles reklámpiaci adatokkal a piacot, de Fülöp Szilvia, az MRSZ főtitkára azt válaszolta a megkeresésünkre, hogy nem nyilatkozhat, mivel sem az MRSZ, sem pedig a MEME vezetősége nem hatalmazta fel őt erre a szerdára tervezett sajtótájékoztatót megelőzően.
Az ügyben a Nemzeti Kommunikációs Hivatalhoz fordulunk közadatigénylessel.
FRISSÍTÉS: Bár a tévés piacról és ezáltal a teljes reklámpiacról nincs adat a fent említett nagy titkolózás miatt, a sajtópiacról kedvező hírek érkeztek cikkünk megjelenése után. Tíz év után fordulat van a sajtópiacon, növekedtek a reklámbevételek és a lapeladásból származó pénzek is emelkedést mutatnak.
FRISSÍTÉS 3. Cikkünkre reagált a TV2:
A TV2 visszautasítja a vádakat
Ma több sajtóhírben megjelent, hogy a TV2 Csoport nem szolgáltatott adatokat a 2016-os reklámköltésekről. Ez nem felel meg a valóságnak, a TV2 Csoport a korábbi évek metodikáját követve a megadott határidőre közölte azokat az MEME által kijelölt EY-jal.
Tehát, az hogy a szakmai szervezetek a mai napon nem kommunikálták a televíziós piac változását, nem róható fel a TV2-nek. A kérdésre az MRSZ és a MEME illetékesei tudják megadni a választ.
FRISSÍTÉS 4. A fenti közleménnyel egyébként valójában leleplezi magát a tévétársaság, hogy nem adtak le az idei metodika szerint adatokat, holott a MEME tagsága már ezt kérte. Erről bővebben is írunk, itt.
FRISSÍTÉS 5. Megszólalt a MEME is. Azt mondják, nem kaptak meg bizonyos részadatokat.
FRISSÍTÉS 6. A TV2 a 24.hu kérdésére adott válaszában a MEME-t és az EY pénzügyi céget okolta a történtek miatt.