Média

Önmagát leplezte le a TV2

Andy Vajna kormánybiztos tévéje olyan közleménnyel próbálja cáfolni, hogy nem adta le reklámbevételi adatait a kért formában az EY könyvvizsgáló cégnek a reklámtortaméréshez, amivel csúnyán elszólta magát.

Tegnap írtuk meg, hogy a TV2 Csoport adatközlésének hiányában – 17 éves gyakorlattal szakítva – nem tudja közzétenni a televíziós piac nagyságára vonatkozó adatokat a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME), és emiatt nem képes nyilvánosságra hozni a teljes reklámpiac volumenére vonatkozó adatait a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) sem. A tévétársaságokat tömörítő MEME tagsága korábban nagy többséggel megszavazta, hogy idén már nem aszerint bontják a televíziós adatokat, hogy a bevételek országos vagy kábelcsatornára érkeztek-e, illetve reklámszpot vagy nonszpot (például termékelhelyezésből származó) bevételekről van-e szó, hanemkülön vizsgálták volna az államtól és a piac szereplőitől érkező kereskedelmi bevételeket.

Állami reklámbevételekkel torzítják a médiapiacot

Mindez azért érdekes, mert az állami bevételek előnyös helyzetbe hozzák azokat a médiacégeket, amelyek részesülnek belőlük, szemben azokkal, amelyek nem és ezzel versenyhátrányt szenvednek. Azaz az állami reklámbevételek piactorzító hatásúak. Az állami hitelek és jelentős állami reklámbevételek ellenére a durván veszteséges TV2 helyzete ráadásul speciális, hiszen tulajdonosa egy kormánybiztos, így a kormányzattól érkező pénzek a kormányhoz fölöttébb közel álló tulajdonost gazdagítják.

Ez azt jelentette volna, hogy csakúgy mint a többi magyarországi médiaszolgáltatónak, az Andy Vajna kormánybiztos által felvásárolt TV2-nek is meg kellett volna adnia az adatok zártan történő összesítésével megbízott EY-nek (a világ egyik legnagyobb könyvvizsgáló cégének, a volt Ernst&Youngnak), hogy mekkora nagyságú volt az elmúlt időszakban az államtól származó bevétele, és mennyi a piaci alapon érkező tényleges reklámbevétele.

A TV2 azonban a MEME tagsága által megszavazott határozatnak nem tett eleget, így a tervekkel ellentétben nem tudták nyilvánosságra hozni a teljes tévépiac adatait a budapesti Evolution 2017 szakkonferencián.

Elszólták magukat

A TV2 a tegnapi cikkünk megjelenése után eljuttatott egy közleményt a médiához, amelyben Andy Vajnáék sajtósai azt állították, nem igazak a cikkünkben megfogalmazott “vádak”, a TV2 nem tehet arról, hogy a MEME és az MRSZ nem tudott adatokat közölni, mivel ők a korábbi évek metodikáját követve a megadott határidőre közölték az adatokat a MEME által kijelölt EY-jal.

Azaz épp a közleménnyel ismerik el, hogy – mint írtuk – nem voltak hajlandók az idei évi metodika szerint leadni az adatokat, ahogyan azt a MEME tagsága korábban nagy többséggel megszavazta.

A TV2 közleménye tehát nem más, mint kommunikációs trükk, de valójában cikkünk tartalmát erősíti.

Mindenesetre küldtünk néhány kérdést a TV2 sajtóosztályának. Például azt

Miért nem szolgáltattak adatokat az önökhöz befolyt kereskedelmi bevételekről a kért idei metodika szerint?

Rákérdeztünk arra is, hogy ha mégis adtak le adatokat a MEME tagsága által kért formában, akkor azt pontosan mikor tették. Ez esetben bizonyára be tudják mutatni az adatszolgáltatást bizonyító átvételi szelvényt. Ha válaszolnak, arról természetesen beszámolunk.

Szerettük volna megkérdezni az ügyben az MRSZ-t és a MEME-t is. Az MRSZ azt közölte, nem illetékes, keressük inkább a MEME-t, amely viszont kétszeri írásos megkeresésünkre sem reagált. Hiába kértük, feleljenek igennel vagy nemmel arra, hogy a TV2 az idei évtől elvárt bontásban adott-e le adatokat, illetve voltak-e más televíziók is, amelyek nem tettek eleget az adatközlési kérésnek.

A MEME válasz helyett egy közleményt adott ki:

A MEME megbízásából az EY több mint 10 éve végzi a televíziós reklámpiac alakulására vonatkozó adatgyűjtést és tájékoztatást. A reklámbevételi adatokat a felmérésben részt vevő televíziók önbevallása alapján összesíti és kizárólag az összesített adatokat publikálja.

A bevételi adatok a korábbi évek során külön kerültek összesítésre a földi (majd a földfelszini sugárzás megszűnését követően volt földfelszini sugárzású) és kábel csatornák vonatkozásában. A tavalyi évre ez a bontás a piac átalakulása miatt teljesen relevanciáját veszítette, így a tavalyi adatok bekérésére a tagság döntése alapján módosított módszertan szerint került sor, külön mérve az állami költéseket is, hogy a felmérés a teljes televíziós reklámpiac méretén túl is támpontokkal szolgáljon az adatok, illetve trendek minél pontosabb értelmezéséhez.

A 2016. évre vonatkozó televíziós reklámpiaci felmérés a korábbi évekhez hasonlóan az EY-jal együttműködésben készül. A teljes reklámbevételt, a korábbi évekhez hasonlóan, minden – a felmérésben részt vevő – csatorna megadta, ugyanakkor az adatszolgáltatás további részadatok tekintetében még nem teljes, ami miatt az adatok összesítése még nem zárult le, így egyelőre sajnos nem állt módunkban megosztani az eredményeket. Természetesen amint lezárul a felmérés, idén is sor kerül majd az előző évi televíziós reklámpiaci adatok ismertetésére.

Az ügyben még tegnap a kormányzat reklámügyeit kezelő Nemzeti Kommunikációs Hivatalhoz (NKH) fordultunk közérdekű adatigényléssel. Arra kértünk választ, mekkora összeget utaltak tavaly a TV2-nek, illetve más médiavállalatoknak, és azt is kértük, médiatípusok szerint is közöljenek adatokat az állami reklámköltésekről.

Ide tartozik az is, hogy Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke a tegnapi sajtótájékoztatón azt mondta, 80 százalékkal emelkedtek az állami reklámbevételek a magyar médiapiacon.

FRISSÍTÉS: újra megszólalt a TV2, kérdéseinkre válaszolva a MEME-t és az EY-t tette felelőssé a kialakult helyzetért.

Kiemelt kép: Andy Vajna kormánybiztos, a TV2 és a Rádió 1 tulajdonosa. Fotó: MTI / Balogh Zoltán
Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik