Korábban nem kis kavarodást keltett, amikor a Big Picture című tévés konferencián Lukács Csaba, az Atmedia ügyvezetője az előadásában tényként beszélt arról, hogy az általa vezetett cég fogja értékesíteni az MTVA reklámfelületeit a hirdetőknek. Azért lepődtek meg ezen sokan, mert mindössze öt nappal korábban az MTVA még azt jelentette be, hogy a reklámfelületei értékesítésért kiírt tendert a Media Services Company (MSC) nyerte meg.
Vaszily Miklós, az MTVA vezetője akkor ezt a helyzetet azzal próbálta meg feloldani, hogy „létezhet olyan jogi és üzleti konstrukció, amelyben a Lukács Csaba által bemutatott portfólió – azaz, hogy a közmédia felületeit az Atmedia értékesítené – létrejöhet, de ez egyelőre csak feltételes mód”.
A Kreatív most arról ír, hogy információi szerint végül tényleg az Atmedia értékesítheti a köztelevízió csatornáinak reklámjait, hiába nyerte a tendert az MSC. Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója a lapnak megerősítette a hírt. Azt mondta, hogy bár a közbeszerzési tenderen valóban az MSC győzött, de időközben az Atmedia felkereste a MSC-t és ajánlatot tett arra, hogy saját kockázatára továbbértékesítési célból megvásárolja az MTVA tévés reklámidejének egészét a 2016-os évre. Ebből adódóan, a tévés reklámperceket jövőre az Atmedia értékesítheti saját kockázatára.
Vaszily a Kreatívnak arról is beszélt, hogy az MTVA azért írt ki közbeszerzést az összes reklámfelületének értékesítésére, mert azt gondolta, hogy hatékonyabban tud működni egy független, tapasztalt piaci magáncég ezen a területen, mint egy számos adminisztrációs kötelezettséggel működő állami vállalat. “Ez nem azt jelenti, hogy a korábbi években nem jól működött az ezért felelős részleg, mégis a reklámbevételek növelése érdekében ez tűnt a helyes lépésnek”.
Az MTVA vezérigazgatója hozzátette, hogy a tender nagyon elhúzódott, ráadásul már javában tartott, amikor Vaszily az MTVA-hoz érkezett. Amikor a tendert kihirdették, akkor jelentkezett be náluk az Atmedia, hogy a tévés reklámidőt megvenné egyben.” Nyilván bennünk is felmerült számos üzleti és jogi kérdés. Ezeket az elmúlt hetekben tisztáztuk, sokat tárgyaltunk, amely eredményeként sikerült megállapodnunk. Ez azt jelenti, hogy az Atmedia egyben megveszi az MTVA 2016. évi tévés reklámidejét 4,275 milliárd forintért. Ez az összeg közel kétmilliárd forinttal több mint amennyi az idei tévés hirdetési bevételünk volt” – mondta Vaszily Miklós, hozzátéve, hogy az MTVA azért megtartott némi barterfelületet, önreklámra használható és társadalmi célú kommunikációra használható keretet. Magyarázatként még hozzáfűzte a cégvezető, hogy nagyon leegyszerűsítve arról van szó, mintha jött volna egy nagy márka és nem egy bizonyos reklámmennyiséget vett volna, hanem az összes reklámblokkot.
Nyertek, de továbbadták?
Arra az újságírói kérdésre, hogy a közbeszerzési törvények megengedik-e, hogy a tenderen győztes cég gyakorlatilag továbbadja azt a feladatot, amire megbízást kapott, Vaszily azt mondta, hogy itt nem a feladat továbbadásáról van szó. A televíziós reklámfelületek, noha most elkeltek, az MSC továbbra is értékesíti az MTVA rádiós és online felületeit, valamint a köztévés reklámértékesítés teljes adminisztrációját is elvégzi a továbbiakban. Ez nem ütközik semmilyen jogszabályba és azt sem szabad elfelejteni, hogy ezzel a köztévé kifejezetten jól jár. Kockázatmentesen kap kétmilliárd forinttal többet, mint az idei televíziós reklámbevétele volt – hangoztatta a vezérigazgató.
A Kreatív munkatársa ezek után visszakérdezett, mondván, a jövő évi nagy sportesemények (Foci EB, Olimpia) miatt a nézettség vélhetően jövőre amúgy is jobb lesz, ami amúgy is többet hozott volna a köztévének. Vaszily erre úgy felelt, hogy az MTVA tévés reklámértékesítési bevételi terve 2,7 milliárd forint volt, ami magasabb, mint az idei, de még mindig másfél milliárd forinttal elmarad attól az összegtől, amit az Atmedia fizetni fog. Nem beszélve arról, hogy a szerződésben kitértek arra is, hogy ha a tévés nézettségi adatok egyik hónapban egy bizonyos százalékkal meghaladják az abban az időszakban tervezett nézettségi mutatókat, abban az esetben az Atmedia által fizetendő összeg időarányos része is magasabb lesz. Ugyanez persze visszafelé is áll, ha a nézettségi mutatók jelentősen elmaradnak az elvárt és tervezett adatoktól, akkor a fizetett összeg csökken.
A vezérigazgató arról, hogy ez a konstrukció miért éri meg az érintett ügynökségeknek, azt mondta, hogy ezt tőlük kellene megkérdezni, de a közmédiának soha akkora reklámbevétele még nem volt, mint amennyi várhatóan 2016-ban lesz.