75 éves lett a nemzet csótánya, az eseménydús karrierrel rendelkező Nagy Feró, aki annak ellenére lett az egyik legismertebb magyar rockzenész, hogy elmúlt harmincéves, mire megismerte a nevét a közönség, és már bőven negyven fölött járt, amikor utolérte a tényleges siker. Nagy Feró ugyan a nagy generáció, így az Illés, az Omega és a többiek kortársa volt, mégis egy évtizeddel később találta meg a saját hangját, amikor zenekarával, a diszkózenét is játszó Beatrice tagjaival megismertette az AC/DC munkásságát. Az együttesből hirtelen botrányzenekar lett, működésük ráadásul pont egybeesett a punk korszakkal, ezért a Beatricét az irányzat hazai képviselőjének kiáltották ki, és az egyre komolyabb szociális robbanással fenyegető Kádár-rendszerben a „csövesek” és a kallódó fiatalok zenekara lett.
A kultúrpolitikának azonban nem hiányzott egy botrányzenekar, és addig szívta el a levegőt a Beatrice elől, amíg az végül fel nem oszlott. Feró utána megalakította a Bikinit, melynek a legnagyobb sikereiből már csak szövegíróként vette ki a részét, hiszen a nyolcvanas évek második felében már puhult annyit a diktatúra, hogy a Beatrice visszatérhetett, sőt slágerei is lettek, a rendszerváltás időszakának egyik legsikeresebb zenekarává vált. Feró azonban egyre kevésbé találta a helyét a kilencvenes évek vadkapitalizmusában, a Beatricében folyton cserélődtek körülötte a tagok, és a zenekar érdemi pályafutása az évtized közepén gyakorlatilag lezárult.
Ami azóta történik, az Feró jutalomjátéka, aki kereskedelmi tévékben is felbukkant, majd (némi szélsőjobbos kanyar után) az Orbán-kormány lojális támogatója lett. Lehet, hogy a mai Nagy Ferónak már nincs sok köze a negyven évvel ezelőtti lázadóhoz, de fénykorában kitörölhetetlen nyomot hagyott a magyar poptörténetben, melyet most 7,5 dalban sűrítünk össze, érintve a szövegírói munkásságát is.
1. Nagyvárosi farkas
A dal, amely gyakorlatilag a Beatrice himnusza lett, hiszen a Budapestre szökő és ott elkallódó vidéki fiú története pont azokról szólt, akikre a zenekar támaszkodott. Éppen ezért még az olyan nemzedéki indulókat is megelőzi, mint a Nem kell vagy a Jerikó, a kutya/farkas párhuzammal való játék a dalszövegben pedig kifejezetten bravúros. Nem kell magyarázni, hogy egy alkoholista csövesről szóló dal miért volt vörös posztó a rendszer szemében.
2. A zenekar üzenete
A ma már csak Ős-Bikiniként emlegetett korai Bikinivel Feró ugyan elvesztette a Beatricével járó minden előnyt, viszont végre lehetett lemeze, és ebben remek zenészek is segítették. Azt a két Bikini-lemezt azóta is minden idők legjobb magyar albumai között szokás emlegetni, és ha ezt a dalt meghallgatjuk, érthető is, miért: semmi köze az addigra már hiteltelenné vált, „őszinte kőkemény rockos” klisékhez, ellenben a korabeli magyar rockzene azon kevés vívmánya közé tartozik, ami szinkronban volt a nemzetközi áramlatokkal is.
3. Ezt nem tudom másképp mondani
Miután Nagy Feró kiszállt a Bikiniből, Németh Alajos 1985-ben D. Nagy Lajossal alakította újjá a zenekart, amely bár teljesen más zenét játszott, Feró szövegíróként mellettük maradt. Ugyan eléggé meg volt sértődve rájuk, de mivel nem volt egy vasa se, gondolt egy merészet, és az első lemez szövegeiért 100 ezer forintot kért a hanglemezgyártól, ami akkor tekintélyes összegnek számított. Az első album legnagyobb slágere egyértelműben a Mielőtt elmegyek, ám a legszebb és Nagy Ferótól talán legszokatlanabb dal az Ezt nem tudom másképp mondani. A zenekar eleinte nem is akarta elfogadni, mert túl gejlnek találták, a felvétel azonban mindenkit meggyőzött, és végül ez lett a lemez címadó száma is.
4. Fagyi
Az együttműködés később is folytatódott, következett a Bikini csúcsteljesítménye, a Mondd el című lemez, rajta több másik gyöngyszem mellett a Fagyival. A legtermékenyebb éveit élő Nagy Feró könnyű kézzel írt egy fanyar életörömmel átitatott, egyszerre erotikus és társadalmi töltetű slágert, amely ékes példája a szocializmus könnyűzenéjét olyannyira átható (nem is annyira) bújtatott jelentésű szövegeknek.
5. Boldog szép napok
A dal, amellyel Orbán Viktor felköszöntötte a 75 éves művészt – nem véletlenül, hiszen annak idején a miniszterelnök is énekelte 1990. március 21-én a Fidesz „rendszerzáró házibuliján”. Az 1988-as szám szövegéről ugyanis mindenki az „ideiglenesen itt állomásozó” szovjet csapatokra asszociált, noha Nagy Feró elmondása szerint ez eszébe sem jutott, amikor megírta a szöveget. Akárhogy is, a Boldog szép napoknak nagy szerepe volt abban, hogy a nyolcvanas évek második felében visszatérő Beatrice a legnépszerűbb zenekarok közé emelkedett.
6. A szomorú bárzongorista dala
Nagy Feró szövegírói sokoldalúságát mutatja ez az egy szál zongorával kísért dal, melyből kiderül, hogy a szerző nem csak a rockervilágban mozog otthonosan, hitelesen bele tud bújni akár egy kiábrándult bárzongorista bőrébe is, olyan hatásos elemekkel érzékeltetve a sajátos életforma kesernyés hangulatát, mint a hajnalban a bárpulton árválkodó két töpörtyű képe. A szám először Feró előadásában jelent meg 1985-ben egy feledésbe merült, Budapesti Rakendroll című lemezen, majd öt évre rá kicsit módosítva rákerült Kern András második lemezére. Ezt a kétség kívül jobb verziót alighanem többen is ismerik.
7. Én is egy kicsit
A rendszerváltás utáni első években szinte a teljes magyar könnyűzenei élvonal lecserélődött, a nyolcvanas évek sztárzenekarai jórészt elvesztették a talajt a lábuk alól a társadalom és a zeneipar gyorsan változó körülményei között.
Nem úgy a Beatrice, hiszen Nagy Feró éppen zenei pályájának a legjobb formáját futotta. Az 1991-es Utálom az egész XX. századot című lemezzel sikerült is szintet lépnie, és zenekarával létrehozta a rendszerváltás korszakának egyik emblematikus albumát. Több számot is ki lehetne emelni erről is, a lemezt nyitó XX. századtól a legnagyobb slágernek számító, melóssorsot megéneklő kocsmai életképig, a Feró által a világ legnagyobb hazugságának nevezett 8 óra munkáig. Mi azonban a korszak csalódott dühét drámai erővel sűrítő Én is egy kicsit című dalt választottuk, amelyben az ünnepelt életművének négy, talán legjobb sora is szerepel:
Azért szar ez az egész világ,
Mert ti, emberek, szarok vagytok!
És én, én is egy kicsit!
Sajnálom, én is egy kicsit!
7,5: Gyere, kislány, gyere
Ezt a dalt sokáig inkább viccből volt szokás lejátszani, hiszen milyen röhejesen néznek ki a tagok, meg eleve diszkót játszik a Ricse, és persze a Bëlga feldolgozása is adott a mosolygásra még egy indokot. De most már túl mindenen, irónián, az irónia iróniáján és annak ellenkezőjén is, nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy ez egy tök jó szám és kész.