Kultúra

Harmincöt éve történt a világ legfurcsább repülőbalesete

Egy, az óceán felett eltévedt brit vadászbombázó pilótája a katapultálás helyett egy spanyol teherhajóra való leszállás mellett döntött. Nem volt jó ötlet.

Az Alraigo nevű spanyol teherhajó legénysége számára 1983. június 7. is épp úgy kezdődött, mint bármely másik nap: egy portugál kikötőből indulva a végtelen óceán felé vették az irányt, hogy rakományt szállítsanak a Kanári-szigetek részét képező Tenerifére, a konténerekben azonban nem épp átlagos áru, hanem az Isaac Newton-teleszkóp biztos alapját adó alkatrészek bújtak meg.

A szerencsétlenül járt géphez hasonló Sea Harrier FRS.1-ek egyike / fotó: U.S. Defense Imagery

 

Az út közepén azonban furcsa látványra lettek figyelmesek: egy Sea Harrier húzott el felettük, majd visszafordulva lelassított:

az összefüggő konténertömeg fölé kerülve süllyedni kezdett, végül pedig sikeresen leszállt az értékes rakományra.

A kerekek egyike azonban nem a konténereken nyugodott, hanem a levegőben lógott, így a függőlegesen fel- illetve leszállni képes vadászbombázó a pilóta minden igyekezete ellenére csúszni kezdett hátrafelé, majd lezuhant a fedélzetre.

Azaz lezuhant volna, ha nem állja útját a tenerifei virágboltok egyikének megrendelésére érkező teherautó.

A hajó legénysége megtagadta az azonnali partra szállítását kérő pilóta kérését, majd értesítették a brit kormányt, hogy négy nap múlva érik majd el Tenerife kikötőjét, ott pedig átadják majd a pilótát és a megrongálódott gépet.

Így is történt: a kikötőben újságírók hada, illetve néhány brit katona várták a huszonöt éves Ian Watsont, rövidesen pedig elszállították a meglepő módon javítható gépet is.

A hajó tulajdonosai, illetve legénysége 570 ezer fonttal – ez mai árfolyamon, az infláció figyelembevételével közel 650 millió forintot jelent – gazdagodott a “megmentésért”, amiért ők nyilvánvalóan semmit sem tettek.

A huszonöt éves alhadnagy, Ian “Soapy” Watson 1996-os leszereléséig végül még kétezer órát repült Sea Harriereken, illetve további 900-at a Lódarázsként emlegetett F/A-18-asokon – természetesen egyetlen apró fennakadás nélkül.

Szerencsétlenül járt gépe, a ZA176 jelű Sea Harrier is részese lett a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján lezajlott korszerűsítési hullámnak, így egészen 2003-i szolgálatban maradt. Ma a Newark Air Museum gyűjteményének megbecsült darabja.

De mi okozta az incidenst?

A spanyol hajó közelében haladó brit repülőgéphordozó, a HMS Illustrious épp egy NATO-gyakorlaton vett részt, melynek részeként Ian Watsont egy idősebb és tapasztaltabb pilótával együtt útnak indították, hogy keressenek meg egy francia anyahajót.

Az 1983 és 2014 közt szolgált HMS Illustrious / fotó: NetMarine

 

A két pilóta harci körülményeket szimulált: rádiócsendben, kikapcsolt radarral jutottak el a felderítési zónáig, ahol szétváltak, majd a kereséshez ideális magasságot elérve bekapcsolták radarjukat és megkezdték a tényleges keresést. A munka befejeztével Watson elindult az előre megbeszélt találkozási pont felé, a másik pilóta azonban nem bukkant fel. A fiatal alhadnagy úgy döntött, emlékezetére hagyatkozva megpróbál visszatérni a HMS Illustrioushoz, de nem találta a hajót.

“Mindennel megpróbálkoztam, ami segíthetett volna a gépben. Bekapcsoltam a rádiót, majd a radart is. Leadtam egy veszélyjelzést is, de semmi. És a radaron sem nem tűnt fel semmi.”

– mesélte később.

Azt azonban jól tudta, hogy a partvonallal párhuzamosan haladnak a teherhajók, így kelet felé vette az irányt. A radaron végre felbukkant egy hajó, a pilóta pedig haladni kezdett a rejtélyes pont felé.

Nyolcvan kilométert megtéve vette észre, hogy nemsokára elfogy az üzemanyaga, de a távolban – alig húsz kilométerre – végre megpillantotta az Alraigót. Úgy döntött, áthúz a hajó felett, hogy felhívja magára a figyelmet, majd katapultál. A hajó fölé érve azonban észrevette, hogy az egymás mellé rendezett konténerek hasonlítanak azokra az apró leszállóhelyekre, amiket a pilótaképzése során kellett használniuk. Mindent egy lapra tett tehát fel, és megpróbált leszállni rájuk – a történet folytatását pedig már ismerjük.

A brit légierő 2007-ben egy jókora köteg aktát hozott nyilvánosságra, köztük az Alraigo-incidenst érintő aktákat is, melyekből kiderült, hogy az anyahajóra való visszaérkezésekor egyáltalán nem vonták kérdőre, a Nagy-Britanniába való visszatérés után azonban egy második bizottság is vizsgálta az ügyet, ők pedig már egy fokkal keményebbek voltak: megállapították, hogy Watson csak a pilótaképzése 75%-át teljesítette, mielőtt a hadgyakorlatra küldték, a történtek oka pedig egyértelműen a pilóta tapasztalatlansága, illetve az őt a műveletbe bevonó parancsnokok hibája, akiknek nem lett volna szabad egy ilyen, kezdők számára kemény diót jelentő gépet biztosítania az akcióhoz.

Watsont egy időre egy íróasztal mögé száműzték, de később – ahogyan ezt fentebb is olvashattuk – visszatérhetett a vadászgépekhez, és több mint egy évtizedet tölthetett még el a gépek pilótakabinjában.

A Smithsonian Air&Space Magazine és a RuYachts nyomán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik