Charles Manson 83 éves korában halt meg helyi idő szerint vasárnap este Kaliforniában. A Manson-család feje, a szekta vezetője igazából soha nem vett részt a 60-as évek végén elkövetett gyilkosságokban, de ő volt az értelmi szerző: Manson vette rá fiatal követőit, hogy végrehajtsák az utasításait, és ő áll Roman Polanski 8 hónapos terhes felesége, Sharon Tate megölése mögött. Nekrológunkban már összefoglaltuk Manson családi hátterét, hogyan töltötte majdnem az egész életét börtönben, és hogyan vette rá a fiatal nőket, hogy fanatikusan kövessék, és összesen nyolc embert mészároljanak le érte, de a sorozatgyilkos nagy hatással volt a popkultúrára, és egyesek szerint zenei karrierje, vagy éppen annak sikertelensége miatt kellett az áldozatoknak meghalniuk.
Maga Manson is próbálkozott, hogy betörjön a zeneiparba, még a második börtönbüntetésekor, 1967-ben ismerkedett meg Phil Kaufmannal, a Rolling Stones egykori asszisztensével, zenei producerrel, aki éppen marihuánacsempészetért ült. Manson ekkor tanult meg gitározni, és bár Kaufman szerint csapnivalóan játszott, a hangjában és a szövegeiben látott valamit. Ő volt az, aki segített a későbbi gyilkosnak, hogy a börtönévek után újra talpra álljon, és kiadja az első lemezét 1970-ben, egy évvel a gyilkosságokat követően – a börtönben Manson állandóan a producert hívogatta, Kaufman pedig végül 3000 dollárt gyűjtött össze, hogy kiadja 2000 példányban a Lie: The Love and Terror Cult című folkalbumot.
Még javában zajlottak a tárgyalások, Charles Manson folyamatosan címlapot kapott, erre is utal az album borítója, ami a Life magazint idézi azzal a különbséggel, hogy hiányzik az „F” betű a címből így marad a Lie, azaz hazugság. Manson az ártatlanságát hirdette az albumával, pedig a szövegeiben sokan felfedezik a szekta és vallási csoport elveit. A lemez természetesen nem lett kereskedelmi siker, de kultikus státusát jelzi, hogy olyan előadók dolgoztak fel dalokat róla később, mint a Guns N’ Roses, Rob Zombie, Devendra Banhart és a Brian Jonestown Massacre.
A Beatles legnagyobb fanatikusa Manson volt
Biztos volt benne, hogy beletrafáltak a lelkébe. […] Nem arról volt szó, hogy Charlie meghallgatta a White Albumot, és aztán kezdte követni, amit szerinte a Beatles gondolt. Éppen fordítva, azt gondolta, hogy a Beatles arról beszélt, amiről ő már évek óta. A White Album minden egyes számáról azt gondolta, hogy nekünk szól. A Helter Skeltert úgy értelmezte, hogy a feketék felülemelkednek, a fehérek pedig alulmaradnak.
– mondta egy volt követő, Catherine Share egy 2009-es dokumentumfilmben.
A Beatles White Albumnak is hívott, de amúgy The Beatles címen futó 1968-as lemez egyik száma volt a Helter Skelter, amit Manson teljesen kisajátított. A vízióit támasztotta alá a brit együttessel, apokaliptikus, faji háborút látott a jövőben, ahol a feketét átveszik az uralmat, a fehér embereknek pedig el kell bújniuk, hogy majd az apokalipszis után újratervezzenek.
Manson imádta a Beatlest, az ötödik Beatle-nek gondolta magát, és bár zeneileg sehol sem járt hozzájuk képest, és stílusban sincs akkora hasonlóság, a szitárt azért hellyel-közzel használta. Kaufmanon kívül senki nem akarta megjelentetni a saját albumát, de ő nem adta fel: mikor a Beatles először járt Amerikában, Charles Manson éppen a második börtönbüntetését töltötte, és cellatársai szerint megszállottan követte a zenekart. Gitározgatott, és a többieknek azt mondta, hogy
ha kapna egy lehetőséget, nagyobb lenne, mint a Beatles.
A Biblia Új testamentuma mellett próféciának tartotta a szövegeiket, amiket alaposan kielemzett. Az 1968-as album minden egyes számából kiolvasott egy látomást, Jézus Krisztust látta a sorok között. A Sexy Sadie-nél Manson például egyértelműnek gondolta a kapcsolatot, hiszen a szektája egyik tagját, Susan Atkinst jóval a lemez megjelenése előtt nevezte át Sadie Mae Glutzra. Ráadásul Atkins San Franciscóban dolgozott sztriptíztáncosként, vagyis ő volt a Sexy Sadie.
Hasonló összeesküvés-elméletet rakott össze a Helter Skelterből, az egyik sor pedig különösen megragadta Mansont: „When I get to the bottom I go back to the top of the slide/ Where I stop and I turn and I go for a ride”, azaz „Amikor a fenékre kerülök, visszamászom a csúszda tetejére, ahol megállok, megfordulok, és elindulok egy körre.” Manson úgy érezte, hogy a Beatles itt arra a halál völgyre (Death Valley) gondol, ahol átvészelhetik az apokalipszist. A helter skelternél viszont inkább egy park csúszdájára utalhattak a tagok, semmi kapcsolat nincs Manson vízióihoz az eredeti szövegnek.
A sorozatgyilkos Helter Skelternek keresztelte a faji háború próféciáját, a legtöbbször mégis a Beatles-album Revolution 9 című számáról emlékezett meg. A több mint 8 perces dalnak nincs igazán szövege, Manson itt engedhette el igazán a fantáziáját, géppuskát hallott, malacok röfögését, a háború borzalmait az újjászületés előtt. A felemelkedés, azaz a rise szót értette a furcsa szövegben, de ha jobban figyelünk, kiderül, hogy a talán John Lennon nem azt mondja, hogy rise, hanem, hogy right. Ahogy később sem azt üvöltik, hogy „Charlie, Charlie, send us a telegram!” (Charlie, Charlie, küldj egy táviratot!), elhangzik a távirat szó de Manson említése nélkül.
Manson annyira beleélte magát a zenei karrierbe és a vízióiba, hogy feltehetőleg az irányított gyilkosságokat is a meghiúsult álmai vezérelhették. Az első áldozat Gary Hinman, egy zenetanár volt, aki bemutatta Dennis Wilsonnak a Beach Boysból. Polanskiék pedig egy producer, Terry Melcher házát bérelték, vagyis nem Sharon Tate-nek és a barátainak kellett volna meghalniuk aznap éjjel.
Jön a Manson-film
Charles Manson rengeteg filmhez, sorozat epizódjához adott témát. Marilyn Manson sem véletlenül választotta a gyilkos vezetéknevét. Bár a zenekar többi tagja is egy színésznő és egy sorozatgyilkos nevét mosta össze, az övére emlékszünk leginkább. Sokan össze is keverték a két embert a halálhír után.
Rip charles manson😫😓😞😤🙏🏽 pic.twitter.com/YTD7fVw4St
— Jade (@jadeyoung31) 20 November 2017
Ezen kívül a Helter Skeltert feldolgozták filmben, a South Parkban és a Family Guyban szintén volt Manson-család, de éppen most egy újabb hollywoodi projekten dolgoznak, Quentin Tarantino készül filmet forgatni Manson módszereiről, azon belül pedig Sharon Tate-ről. Az ötletről nyár óta lehet tudni, akkor még a Hollywood Reporter büszkén, nagy betűkkel írta, hogy Harvey Weinstein cége a gyártó, és az utolsó simításokat végzik a forgatókönyvön.
Azóta kissé megváltozott a helyzet, egy múlt heti eseményen Tarantino új gyártót keres, és leszögezte, hogy
A szereplőknél több név is fölmerült, Brad Pitt, Samuel L. Jackson és Leonardo DiCaprio játszhatnak az 1969-ben, Tate-et pedig elképzelhető, hogy Margot Robbie alakítja majd.
Tarantino függőben lévő projektjén kívül a Netflix új sorozatában szintén felbukkanhat Manson. A sorozatgyilkosokról Mindhunter még csak az első évadon van túl, de már felmerült többször a neve. Elképzelhető, hogy a következőkben találkozhatunk Manson karakterével, egy más szemszögből ismerhetjük meg, miért ölt, illetve öletett meg nyolc ártatlan embert.
Kiemelt kép: Getty Images