Guess who?
Taps, susmorgás, izzadt kezek dörzsölése. Függöny fel, rivaldafény. A színpadon: Nagy Edmond, Schmidt Barbara, Kandech Evelyne, Szabó Leslie, Bálint Ádám, Bella Levente, Pflum Orsolya, Baktai Anikó, Hoffmann Mónika, Giorgio, Csonka Andreas, Ásós Attila „Pacsirta”, Balogh Imre, Szabó Mariann, Domokos Fanni, Mimi és Gergő. Jelentkezzen, akinek e nevek hallatán felcsillant a szeme! Nem látjuk, de sejtjük: kevesen vannak, a névsor viszont hosszú és a teljesség igénye nélkül készült.
Megasztár
Fotó: TV2
A fent sorolt előadók mindegyike egykori realitys-tehetségkutatós sztár, mind tévéműsorokban tűntek fel, és sokan ott is tűntek el. A Megasztár és az X-Faktor – tavaly óta már csak utóbbi – húszasával dobja piacra évente a tehetségesebbnél tehetségesebbnek mondott sztárokat. A csillogás azonban legtöbbjük számára csupán talmi és tiszavirág-életű. Annak ellenére, hogy profi segítséget is kapnak – az RTL például a műsor után az egyik legnagyobb zeneipari óriás, a Sony vigyázó szemeire bízza a fiatal tehetségeket – sokan nem tudnak érvényesülni a pályán. Persze vannak kivételek: Tóth Gabi, Rúzsa Magdi, Oláh Ibolya, Janicsák Veca, Vastag Csaba például sikeresek lettek, de gyors netes kutatás után kiderül, az egykori versenyzők többsége nem jutott túl az középszerű egylemezességen. Van, aki jelenleg éneket tanít, karaoke show-ban lép fel, színészkedik, vokálozik, lokálozik vagy épp munkanélküli.
Zenebohócok vagy valódi tehetségek
A zenészszakma megoszlik tehetségkutató-ügyileg. A show-bizniszben utazó ügynökségek szerint szükség van a műsorokra, több szakmabeli azonban már óvatosabban fogalmaz, néhányan pedig meglehetősen markáns véleménnyel közelítik meg a kérdést. Példaként említhetjük a több mint negyvenéves zenészmúlttal rendelkező Demjén Rózsit, aki nemrég a Hír24-nek azt mondta, a kereskedelmi tévék csupán kihasználják a versenyzőket, elhitetik a fiatalokkal, hogy sztárok. A csillogás viszont hamar elmúlik, és ott maradnak egy kemény és számukra ismeretlen világban, amire nem készítették fel őket.
Jamie Winchester
Fotó: RTL Klub / Sajtóklub / Bársony Bence
„Ezek csupán tévéműsorok” – ezt már Jamie Winchester mondja a Hír24-nek. Az ír származású énekes, zenész, dalszerző szerint a Megasztár és az X-Faktor hatalmas károkat okoz a zeneiparnak, mivel leszoktatja az embereket az egyediség, a kreativitás, a valódi és jó előadók, énekesek kereséséről. „Múltkor az X-Faktorban Malek Miki az egyik csapatnak olyasmit mondott: szerethetőek vagytok, igaz, voltak bajok az énekléssel, de az mindegy” – idéz Winchester, aki szerint nem attól lesz valaki jó énekes, hogy zenebohócként hetente váltogatja a sapkáit. A dalszerző – aki korábban együtt dolgozott az első Megasztár egyik felfedezettével, Schmidt Verával – azt mondja, érezhető, hogy a mostani X-Faktorban a korábbiakhoz képest esett a színvonal, a tévécsatorna azonban a nézettség miatt kénytelen az egészet úgy beállítani, mintha mindig valami rendkívüli történne színpadon. Jamie Winchester hangsúlyozza, nem a fiatalokat akarja bántani, de úgy látszik, ezeket a versenyeket mostanában az nyeri, aki a legeladhatóbb, a legcukibb, aki legszebben, leghosszabban, legmélyebben tud belenézni a kamerába.
A magyar tehetségkutatók eredeti, külföldi párjai is bőven kapnak kritikát. A Mandy selymes hangú előadója, az amerikai zenész-producer Barry Manilow nemrég arról nyilatkozott, milyen veszélyesnek tartja a fiatal versenyzők számára ezt a túlságosan gyorsan jött hírnevet. A 68 éves énekes, aki többször is szerepelt vendégmentorként az American Idolban ezt mondta: „Ez teljes őrület! Múltkor az egyik show előtt ültem az öltözőben, mikor megláttam ezt a kedves, fiatal lánykát, aki csak pár hete került be a tévébe – épp azon igyekeztek, hogy minél több szájfényt kenjenek rá, felállították a haját, és ráadtak valami Armani-ruhát.” Manilow szerint a siker nagyon ‘veszélyes tud lenni’, főleg, ha az ember nincs rá felkészítve. „Olyan, mint a drog” – összegez.
X-Faktor
Fotó: RTL Klub / Sajtóklub / Bársony Bence
Show-biz és zeneipar: kibékíthetetlen ellentétek?
A Spacesh!t egy undergroundból táplálkozó popzenekar. Több mint hat éve vannak a pályán, mégis feltörekvőnek számítanak, és csakúgy, mint a mostani X-faktorosoknak, nekik is nemsokára megjelenik az első hivatalos nagylemezük. Azt mondják, fontos különbség a tehetségkutatók és a valódi zeneipar között, hogy előbbi nem sorolandó az utóbbihoz. Szabados Gergely énekes-gitáros szerint a hiba ott van, hogy sokan keverik a kettőt. Ráadásul – mint mondja – ezek nem is valódi tehetségkutatók, mert ha találnak tehetséget, akkor sem kezdenek vele semmit. “Megtalálják és kész. Véget is ért a történet. Körbeturnéztatás egy évig, ezeréves dalokkal más előadóktól, aztán annyi. Hakni. Pénzcsinálda.” Arra a kérdésre, hogy van-e a két tábor közt bármiféle verseny Szabados Gergely úgy fogalmaz: „Ahol ők ’játszanak’, oda szerintem zenekarokat ritkán hívnak, hiszen sokkal egyszerűbb és olcsóbb kifizetni egyetlen embert (és menedzserét), aztán berakni a CD-jét, mint egy komplett zenekart kisbusszal meg mindennel.”
Bár jogos lenne, hiszen a megasztáros, X-faktoros versenyzőkre sokkal nagyobb médiafigyelem irányul, mint a nem tehetségkutatós zenészekre, a Spacesh!t énekese azt mondja, nem irigykednek ezekre az előadókra. „Amíg ha mi érünk el sikert, az a mi sikerünk és valódi, addig őket nagyon csúnyán kihasználják. Nagyon érett embernek kell ahhoz lennie valakinek, hogy ha bekerül egy ilyen darálóba, mint ezek a karaokeshow-k, akkor ne zabálja fel, és jól jöjjön ki belőle. Vagy szerencse kell hozzá, vagy jó érzésű menedzsment. Vagy leginkább mindezek együtt” – mondja.
Spacesh!t: My Brother’s Gone to Shine
Csak egészség legyen meg nézettség
A tehetségkutatók kellenek. Mint a cirkusz és a kenyér. A nézettségi versenyben az X-Faktor rendre jól teljesít, ez a műsor a hétvége abszolút győztese. Korábban a Megasztárt is megették vacsorára: a TV2 némileg elhibázott döntésként tavaly még felvette a kesztyűt a licenc alapján működő műsorral, péntekenként ugyanabban az idősávban próbálták a megfáradt Friderikuszékat csatába küldeni Feróék frissességtől duzzadó seregei ellen. Hiba volt. Az X-Faktor kiütéssel nyert, és ezzel egyelőre egyeduralkodóvá vált a tehetségkutatók piacán. Az egymilliós álomhatár ugyan most nem volt meg, de legutóbb átlagosan 921 ezer 18-49 év közötti néző volt kíváncsi az RTL versenyzőire a műsor minden egyes percében. Összehasonlításként: a második helyezett aznap az Fókusz Plusz volt, a maga 473 ezres mutatószámával.