Leonardo da Vinci Hermelines hölgy című képét tulajdonosa a berlini Bode Múzeum őszi, olasz reneszánsz festészetet bemutató tárlatára nem engedi el.
Bogdan Zdrojewski lengyel kulturális miniszter szerint az 1489-90-ben készült női portré azért nem kerülhet Berlinbe, mert a festménynek nem tesz jót a túl sok utaztatás. A kép – amely tavaly a budapesti Szépművészeti Múzeum reneszánsz kiállításán is látható volt – a krakkói Czartoryski Alapítvány tulajdonában van, és idén novemberben a londoni National Galleryben is kiállítják.
A portré Ludovico il Moro (Ludovico Sforza) milánói herceg szerelmét, Cecilia Galleranit ábrázolja. A festmény Leonardo da Vinci (1452-1519) számos újítását hordozza, többek között a portré újszerű, szokatlan ábrázolását (a korábbi, statikus modell-beállításokkal szemben a Leonardo a kép főszereplőjét mintha egy hirtelen mozdulat közben örökítené meg).
A Hermelines hölgy már több mint kétszáz éve, 1798-ban került Adam Jerzy Czartoryski lengyel herceg tulajdonába, és a család műgyűjteményébe. A lengyel arisztokrata tisztában volt vele, hogy a kép Leonardo műve, igaz, a festményről azelőtt nem volt írásos feljegyzés. Korábbi tulajdonosai nem ismertek.
A világ egyik leghíresebb és legértékesebbnek tartott műremeke a 19. század óta a többször is veszélybe került: az 1830-as években Lengyelország orosz megszállása idején kellett elrejteni – ekkor Czartoryski hercegnő Drezdába menekítette – , onnan pedig a család párizsi rezidenciájába került. Krakkóba 1882-ben vitték vissza. 1939-ben a náci megszállók a berlini Kaiser Friedrich Múzeumba szállították, de Hans Frank, aki a német uralom alatt Lengyelország kormányzója volt, visszaszállíttatta, így Leonardo remekműve az ő krakkói irodája falát díszítette.
A képet a második világháborút követően Frank bajorországi házában találták meg, onnan került újra Krakkóba, ahol jelenleg a Czartoryski Múzeum gyűjteményét gyarapítja.