A Médianéző Központ szerint a Facebookon toronymagasan a Fidesz mozgósít a leghatékonyabban. Az ellenzéki pártok közül a Demokratikus Koalíció váltja ki a legtöbb aktivitást, a Jobbik és az MSZP kampánya a közösségi médiában összeomlani látszik.
Mint írták, a kampány mozgósító szakaszában minden párt nagy hangsúlyt fektetett az online, Facebook-alapú aktivizálásra. A Facebookon a pártok mozgósító képességének sikeressége pontosan mérhető és össze is vethető a bejegyzések interakciói alapján.
Sikeres Fidesz-mozgósítás
A kampány legintenzívebb időszakában a Fidesz tudta a legtöbb embert aktivizálni. A vizsgált időszakban az összes, 1,1 millió interakció 59 százalékát, azaz 643 ezer reakciót a kormánypárt generálta a közösségi médiában. A kampányhajrára a DK növelte előnyét a többi ellenzéki párttal szemben (17 százalék, 182 ezer interakció), és feleannyi interakciót kiváltva ugyan, de a Párbeszéd (8 százalék, 93 ezer) feljött a harmadik helyre. A Momentum (3 százalék, 35 ezer) és LMP (1 százalék, 7 ezer) a lista legvégén áll.
A két nagy vesztes: MSZP, Jobbik
A korábban még stabil dobogós Jobbiknál mára felére esett a reakciók száma a közösségi médiában. 14 százalékos részesedésük a kampány finisére 6 százalékra zuhant (68 ezer interakció). Az MSZP korábban sem bizonyult hatékony Facebook-használónak, és ezen a választások véghajrájában sem sikerült változtatniuk. A Jobbikhoz hasonló eredményt tudhatnak magukénak (6 százalék, 68 ezer). A Médianéző szerint ennél is beszédesebb azonban, hogy ez az a két párt, amely nem növelte követői számát, folyamatosan iratkoznak le hivatalos Facebook-oldalaikról. A vizsgált időszakban a Jobbik átlagosan napról-napra 67 felhasználót vesztett, az MSZP pedig nagyjából 10-et.
Módszertan
Az elemzés a Fidesz, a Demokratikus Koalíció, a Párbeszéd Magyarország, a Magyar Szocialista Párt, a Momentum Mozgalom, a Lehet Más a Politika és a Jobbik Magyarországért Mozgalom hivatalos Facebook-oldalaihoz kapcsolódó interakciókat (kedvelés, megosztás, komment) vizsgálta 2019. május 11. és 2019. május 24. között. (A korábbi elemzések azonos módszertan mellett a 2019. március 7. és 2019. április 5. valamint az 2019. április 6. és 2019. május 10. közötti időszakot dolgozták fel.) Az adatok forrása: socialbakers.com, az adatok lekérésének dátuma: 2019. május 25., az adatok ezres értékig kerekítettek.