Belföld

1,3 milliárdért figyeltetik a sajtót Orbán volt tanácsadójának cégével

Kovács-Angel Marianna
Kovács-Angel Marianna

újságíró. 2019. 02. 01. 15:35

Féltik a minőségi újságírást, Habony Árpád egykori üzlettársa jár jól a kormányzat érdeklődésével.
Korábban a témában:
  • A 2015 óta Győri Tibor tulajdonában lévő Médianéző 2011 decembere óta milliárdokért végez médiamonitoring tevékenységet a kormánynak.
  • Győri Tibor, a Miniszterelnökség volt jogi ügyekért felelős államtitkára 2015-ben Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadóval közösen alapította meg a Ripostot és a Lokált kiadó vállalkozást. A bulvárlapokban százmilliókért hirdettek az állami cégek.
  • Az elmúlt két és fél évben kormányzati érdekektől sem függetlenül sorra omlottak össze a print lapok: megszűnt a Metropol, a Népszabadság, a Magyar Nemzet és a Heti Válasz.
  • 2018 végén a az ITM úgy döntött: nettó 1,3 milliárd forintért vizsgáltatják meg többek között a bulvár előrenyomulását és a minőségi sajtó zsugorodását Győri Tibor cégével.

2019-ben is folytatja kormányzati médiamonitoring szolgáltatását a Médianéző Kft. – ez derül ki abból a szerződésből, amelyet a Közbeszerzési Hatóság honlapjára töltöttek fel. A Nézőpont Intézet alá tartozó cég 1,3 milliárd forint plusz áfáért (bruttó 1,7 milliárd forintért) végez sajtófigyelést és kutatást az idén.

A Médianéző Kft. még 2015-ben nyert el egy gigantikus, 4,4 milliárdos közbeszerzési megbízást a fejlesztési tárcánál kormányzati médiamonitoring szolgáltatásra, a mostani megbízás ennek a szerződésnek a módosítása. Mivel az 2019-es megbízás értéke nem éri el a 2015-ben megkötött szerződés értékének 50 százalékát, nem volt szükség közbeszerzési eljárásra sem. Az új szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Médianéző Kft. 2018. december 18-án írta alá.

Budapest, 2012. május 29.
Győri Tibor, a Miniszterelnökség június 2-i hatállyal kinevezett új államtitkára nyilatkozik a sajtónak kinevezését követően a Sándor-palota épülete előtt.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Győri Tibor államtitkárként nyilatkozik a sajtónak kinevezését követően a Sándor-palota épülete előtt.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Egészen pikáns, hogy a vizsgálandó területek hárompontos felsorolásának utolsó eleme így szól:

a jelentősen átalakult print sajtópiacon (Metropol, Népszabadság, Magyar Nemzet, Heti Válasz megszűnése) a bulvárújságok példányszáma emelkedett (Lokál, Ripost), amely a minőségi sajtó egyre szűkülő összesített elérésének vizsgálata mellett a bővülő bulvárfogyasztás részletes feltárását is szükségessé teszi.

  • A jobboldali médiaalapítványba való beolvasztásuk előtt a Lokált és a Ripostot is kiadó Modern Media Group Zrt.-t 2015-ben Győri Tibor, a Nézőpont Csoport tulajdonosa, Orbán Viktor egykori tanácsadója alapította Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadóval. A lapokhoz az óvatos becslések szerint is százmilliós tételben érkeztek állami reklámpénzek.
  • Az ingyenesen terjesztett Metropol 1998 óta jelent meg (sokáig Metro néven), majd 2011-től került Simicska Lajos üzlettársa, Fonyó Károly érdekeltségébe. A lap fénykorában országszerte 400 ezer példányt osztottak ki, de a G-nap után megfogyatkoztak az állami hirdetések, a korábbi nyereség százmilliós veszteségbe fordult, majd a BKK nem hosszabbította meg a lap szerződését, ami ellehetetlenítette a terjesztést. Az utolsó példány 2016. június 14-én jelent meg.
  • A megszűnéséig piacvezető politikai napilap, a Népszadság 2016. október 8-án jelent meg utoljára. A lapot kiadó Mediaworks Zrt. vezetése puccsszerűen, a szerkesztőség költözésének leple alatt szüntette meg a lap kiadását. Korábban is terjedtek róla hírek, hogy az osztrák tulajdonos, Heinrich Pecina már megállapodott a cég eladásáról, de két héttel később hivatalosan is bejelentették az üzletet, a kiadó Mészáros Lőrinc tulajdonába került. A Népszabadságot tehát azért szüntették meg, hogy az új tulajdonosoknak ne kelljen bajlódniuk a bezárással.
  • A legnagyobb múltú, 80 évet megélt Magyar Nemzet egy időben a fideszes média zászlóshajója volt, de a G-nap után felszabadult a pártirányítás alól. A tulajdonos, Simicska a 2018. áprilisi választásig finanszírozta a lap veszteségét, de az újabb kétharmad után két nappal bejelentette a megszűnést, az utolsó szám április 11-én jelent meg. Később Simicska megegyezett a kormánypárttal, eladta minden érdekeltségét. Hírek szerint tervben van a lap újraindítása, természetesen szigorúan kormánypárti munkatársakkal.
  • A Heti Válasz 2001-ben Orbán Viktor kezdeményezésére jött létre, több tulajdonosváltás után 2013-tól Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségében volt. A nyomtatott kiadás 2018. június 7-én jelent meg utoljára, miután nem jártak sikerrel a szerkesztőség erőfeszítései, hogy új befektetőt találjanak. A kiadó csődeljárás alá került, augusztus elején leállt az online kiadás is.

A napi.hu cikke szerint a Médianéző végezte a kormányzatnak a médiafigyelést 2011. december 8-tól 2015. március 31-ig, nettó 1,327 milliárd forintért. A 2015-ös tender lezárásáig pedig szintén a Nézőponthoz köthető cégek kaptak megbízást médiafigyelésre és -kutatásra. Győri 2015 elején vette meg a Nézőpont Intézetet. A Miniszterelnökség volt jogi ügyekért felelős államtitkárának az alapító tulajdonos Mráz Ágoston Sámuel adta el a részvénytársaság 100 százalékos üzletrészét. A Nézőpont Csoport tavaly felvásárolta a médiapiaci elemzéssel, sajtószemlézéssel foglalkozó Observer Budapest Médiafigyelő Kft.-t.

A 2015-ben megkötött keretszerződés összértéke a 2019-re vonatkozó módosítással nettó 5,7 milliárd forintra nőtt.

Kiemelt kép: Ingyenes újságot osztogató szünidős diákok a Keleti pályaudvar csarnokában. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.