Az önkormányzat (rosszul, de erről majd később – a szerk.) úgy tudta, a kivitelezést a Budapest Közút Zrt. végzi, az angyalföldi önkormányzat pedig azt fájlalta, hogy őket nem tájékoztatták a forgalomszervezési tervekről, ráadásul
a sebtében kihelyezett, többnyire mobil közlekedési jelzőtáblákhoz sem tartoznak útbaigazító táblák.
A kialakult helyzeten csavart egyet a július 23-i időjárás is: a széllel párosult felhőszakadás a jelzőtáblák és a forgalomterelő útakadályok egy részét felborította, ami szombat délután teljes közlekedési káoszt eredményezett. Az önkormányzathoz érkeztek is lakossági bejelentések, ezután a közterület-felügyelők órákon át irányították a forgalmat – a rend nagyjából estére állt helyre.
Megindul a párbeszéd
Szerencsére nem csak a honlapjukon adtak hangot a nemtetszésnek: a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. Közterületi Divíziójának vezetője levélben kérte a Budapest Közút igazgatójától, hogy fordítsák vissza a Katona József utca forgalmát az Újpesti rakpart és a Pozsonyi út között, tegyék lehetővé a Margit hídra történő felhajtást a felső Újpesti rakpartról, valamint helyezzenek ki útbaigazító táblákat a városrészben. 27-én a fővárosi illetékesek arról tájékoztatták a Zrt.-t, hogy a KRESZ táblákat kihelyezték, a helyszíni szemle során pedig megállapították, hogy
- a Katona József utca és Radnóti Miklós utca forgalmi rendjét visszaállították, így az már nem terheli tovább az Újlipótvárost;
- a Jászai Mari téri csomóponton beton terelő elemeket helyeztek ki, úgy, hogy északi irányból a Margit hídra felhajtani továbbra sem lehet. Ez az eredeti terveknek megfelelő, de továbbra is kérték ennek módosítását, mert az jelentősen tehermentesítené az Újlipótvárost. Jelenleg a Pannónia utca “dugul be” a jobbra, Margit hídra kanyarodó autók miatt;
- az útirányjelzőtáblák továbbra sincsenek kihelyezve, ez is az oka annak, hogy a Margit híd megközelítése a Pannónia utcán keresztül történik, de ebben az ügyben is kérték a fővárosi illetékesek mihamarabbi intézkedését, a gördülékenyebb haladás érdekében javasolt útirányjelzőtáblák mihamarabbi kihelyezését.
Többek között emiatt megkerestük a Budapest Közutat is, hogy megtudjuk, valóban nem szóltak-e a hivatalnak és ha nem, miért.
Budapest Közút: Félretájékoztatták az önkormányzatot
A szervezet nekünk küldött válaszából megtudtuk, hogy azt gondolják, valaki néhány kérdést illetően hibás információkkal szolgált:
- Egyrészt nem gázvezetéket építését végezték, hanem a Margitszigeten épülő új csatorna csatlakozó vezetékének aknáját alakítják ki éppen, illetve a csomópontot építik át. Ráadásul a Dráva utca is teljes egészében megújul.
- Szintén téves értesülés, hogy a Budapest Közút lenne a kivitelező, hiszen a teljes beruházásban a Sade Kft. – Penta Kft. konzorcium érintett – a Közút csak a kezelői feladatok tekintetében jár el.
A szervezet a forgalomtechnika kialakítását is megindokolta: annak érdekében, hogy Újlipótváros az alsó rakpart elérhetőségétől se essen el, illetve a híd kapcsolatától is, a Szent István parki lehajtónál olyan ideiglenes forgalmi rendet alakítottak ki, ahol a rámpán lehajtva vissza lehet kanyarodni dél felé, majd onnan a Jászai Mari téren fel lehet hajtani a felső rakpartra és onnan a hídra. A kapcsolat tehát megmaradt, de valóban hosszabb és elsőre nem magától értetődő lett. A hálózati kapcsolatok korlátozódását, átalakulását okozó fizikai korlátozások másik előnye, hogy az alsó rakpartról elterelt forgalom az Újpesti rakparton nem közvetlenül az épületek előtt halad el, hanem a Duna felőli útpályán, így az épületek felőli útpályán lévő parkolóhelyek megközelítése, elhagyása biztonságosabb.
Hol csúszott el a kommunikáció?
Kiderült, a cikkben jelzett problémát az okozta, hogy az ideiglenes forgalmi rend kiépítése a kivitelező hibájából és az időjárási körülmények miatt nem volt megfelelő, ami sok félreértést és nagy torlódást okozott, ezért a kivitelezőket már az első napon felszólították a sürgős javításra. A helyzet teljes rendezése – többszöri felhívás után – 26-án történt meg, amikor az ideiglenes forgalmi rend bizonyos elemeit a kezdeti rossz tapasztalatok miatt megváltoztatták.
Ezek közé tartozik a Katona József utca forgalmi irányának megváltoztatása, amit – bár ez nem különösebben fontos – a cikkben megfogalmazottal szemben nem az önkormányzat bejelentése, hanem a Közút munkatársának kezdeményezésére változtattak meg vagy az Újpesti rakpart épületek felőli útpályáján a forgalmi irány megváltoztatása. Az ideiglenes forgalmi rend esetében előre nem mindig lehet mindent tervezni – már csak azért sem, hiszen a közlekedésben résztvevők útvona-választását nem mindig lehet kiszámítani, ezért szükséges ilyen esetekben a folyamatos forgalomfigyelés.
– írták, majd hozzátették, hogy a forgalmi rendet továbbra is folyamatosan ellenőrzik, és ha szükséges, beavatkoznak. Ahogy említettük, nincs hivatalos megállapodást azt illetően, hogy tájékoztatni kell a másikat a tervekről, a Közút azonban elmondta, az önkormányzattal akkor folytatnak közvetlen egyeztetést, ha cégük a kivitelező vagy olyan szempont van, ami ezt indokolja. A közlekedési változásokról a szokásoknak megfelelően a BKK Infót tájékoztatták, és ők adtak megfelelő időben tájékoztatást.
Címlapképünk a budapest13.hu oldalról van.