Közélet

A szmog ellenére is jól jár, ha sétál vagy teker

Egy új kutatás szerint a rendszeres utcai testmozgás csak a világ legszennyezettebb városaiban lehet veszélyes az egészségre.

Egy új tanulmány szerint csak a világ nagyvárosainak egy százalékában akkora a légszennyezettség, hogy az már veszélyes lehet a rendszeresen sétálók és kerékpározók egészségére nézve. A bringázás és a gyaloglás pozitív hatásai ellensúlyozzák azokat az ártalmakat, amelyeket a kipufogógázzal szennyezett levegő belélegzése jelent.

Jó hír, hogy a világ városainak 99 százalékában teljesen biztonságosan lehet napi két órát kerékpározni

mondta a Guardiannek nyilatkozva Dr. Audrey de Nazelle, a londoni Imperial College kutatója.

A tudós maga is részt vett a tanulmány elkészítésében. Mint mondta, „a fizikai inaktivitás”, jóval nagyobb egészségügyi kockázatot jelent, mint a légszennyezettség.

Még Delhiben, a világ egyik legszennyezettebb városában is heti öt óránál többet kell biciklizni ahhoz, hogy a légszennyezettségből adódó veszélyek meghaladják [a rendszeres testmozgás] egészségügyi előnyeit

– fejtegette Dr. Marko Tainio, a Cambridge-i orvostudományi kutatóközpont járványügyi csapatának vezetője.

A nagyvárosok levegőszennyezettsége egyre nagyobb problémát okoz világszerte: a Royal College of Physicians februárban kiadott tanulmánya szerint csak Nagy-Britanniában évente negyvenezren halnak meg a szennyező anyagok belélegzése nyomán kialakuló betegségek miatt.

A jelentés szerint a légszennyezettség nagyban hozzájárulhat az olyan betegségek kialakulásához, mint a rák, az asztma, a sztrók, a különböző szívbetegségek, a cukorbetegség, a kóros elhízás és a demencia.

Nem véletlen, hogy a brit, svájci, spanyol és brazil kutatók által készített tanulmány szerzői is hangsúlyozták, semmi okunk arra, hogy elégedetten hátradőljünk.

Ugyan kutatásunk azt mutatja, hogy a testmozgásnak a légszennyezettség ellenére is megvannak a maga komoly előnyei, ez még nem ok arra, hogy elhanyagoljuk a szennyező anyagok kibocsátása elleni harcot

– húzta alá Dr. James Woodcock, a Centre for Diet and Activity Research kutatója.

A tudós szerint tanulmányuk felhíja a figyelmet arra, milyen fontos lenne az olyan infrastrukturális fejlesztések támogatása, amelyek arra ösztönzik az embereket, hogy kiszálljanak az autójukból és gyalogoljanak vagy biciklire szálljanak.

Annál is inkább, mivel ez már önmagában is csökkenthetné a levegőszennyezettség mértékét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik