Nyugtassatok meg, hogy ez máshol Európában nem így működik. Olvasónk már-már könyörgött a BKV pénztárosának, hogy adjon neki kiegészítő jegyet, mert utazni szeretne. A pénztárosoknál nem volt kiegészítő jegy (se a buszvégállomáson, se a metrónál), a buszsofőrök se tartottak maguknál, de az utas nem akart bliccelni, ezért két jegyet akart lyukasztani. A sztorit egy másik buszvezető kavarta meg, aki szerint nem is kell kiegészítő jegy:
Kedves BKV figyelő!
Eléggé elszomorodtam tegnap, 2009 utolsó napján sikerült ugyanis a BKV-nak majdnem elrontani a mókát. Általában ritkán járok Budapesten, így nem vagyok up-to-date az utazási dolgokkal, azt pl egy év késéssel tudtam meg, hogy egy órán át lehet használni átszállásra a vonaljegyet a metrón (egyszer megszivattak, másodszorra egy jófej ellenőr mondta, hogy ne lyukasszak feleslegesen, megérne egy sztorit, de most nem).
Kedvesemmel feljöttünk Pécelre szilvesztert ünnepelni a barátokhoz, amiből (kis túlzással) majdnem nem lett semmi. Megérkeztünk gond nélkül az Örs vezér terére, ahol kis machinálás után sikerült rájönni, hogy a 169E jelzésű busz honnan is indul (vagy mi nem láttuk, vagy tényleg nem volt tábla, lényegtelen). Mivel a házigazdák már ismerik a járást, mondták, hogy lyukasztani kell Budapest határáig egy vonaljegyet per fő, onnan pedig értelemszerűen fejenként venni kell egy 10 km-re szóló kiegészítő jegyet. Mivel jól betanultuk, hogy ez hogyan megy, odamentünk a pályaudvaron lévő bérletpénztárhoz (ez az Árkáddal szemben lévő pu., nem az Ikea oldalán lévő), ahol kértem kiegészítő jegyet. A hölgy meglehetősen idegesen közölte, hogy na az nála nincs egy darab se (megjegyem, nem valami noname megállóban lévő pénztárban kértem, hanem a nem kicsi végállomás kőépületében).
Kérdeztem, hogy akkor most kitől tudok venni. Mondja, hogy menjek a metrómegállóhoz, ott biztos van a pénztárban. Mivel a buszok folyamatosan indultak, és mellettünk ott beszélgetett pár sofőr, mielőtt visszacihelődtem volna, gondoltam, megkérdezem, lehet-e náluk venni ilyen jegyet (többen mondták, hogy ők is adnak). Ők nagy szemekkel néztek, és mondták, hogy beszedték tőlük az összeset, mert januártól már újakat kell árulni. Na jó, akkor sprint a metróhoz, ahol röpke 10 perces sorban állás után kiderült, hogy újfent nincs kanyi jegy se.
Hátraarc, majd újra kifaggattam a kőpénztáras nénit (aki kb oda se figyelt arra, hogy dolgozni is kéne, csak tett-vett az asztalán), hogy mégis honnan a túróból szerezzek jegyet, ha Pécelig akarunk utazni… Csak nézett a bamba szemeivel, hogy ötlete sincs… Morogtam egy kört, aztán megkérdeztem a buszsofőrtől, hogy két vonaljegyet lyukaszthatunk-e per fő a kiegészítő helyett, mert sehol sincs jegy.
Ekkor jött a bónusz – ő úgy tudja, hogy kiegészítő jegy nem is kell… Így lyukasztottunk fejenként egyet, és egy szép késéssel meg is érkeztünk Pécelre. Hogy kell-e kiegészítő vagy sem, azóta se tudjuk, de most már igazából baromira nem is érdekel.
Ezzel igazából több bajom van. Egyrészt mi az, hogy a BKV beszedi a kiegészítő jegyeket dec 31-ére (vagy feltehetően már korábban), ha januártól újat kell osztogatni? Addig a kedves utas le van tojva? Milyen elven működik ez? Őszintén szólva, nagyon úgy nézett ki, hogy ha nem önállósítjuk magunkat, és nem próbáljuk be, hogy nem jön ellenőr, akkor nem tudom, hogyan jutunk ki, mert nem áll mindenki rendelkezésére egy segítő, akinek van autója, és bejön.
Másrészt egy meglehetősen zsúfolt és sok átutazót “produkáló” állomáson/pályaudvaron miért nincs olyan jegy (dec. 31. ide vagy oda), amit az onnan induló legtöbb buszon használni kell, különben jön a kaller és fizethetek, mint a hülye? Csak mert ez így szerintem meglehetősen gáz… És a kaller nem fogja elfogadni, hogy nem volt sehol se jegy…
Zsófi