A tegnapi Tarlós interjú után, ma Demszky interjút olvashattak az érdeklődők az Index címoldalán. Mivel Tenczer Gábor az Index újságírója a 4-es metróról is sokat kérdezett, úgy hiszem helye van az interjúnak a BKV-figyelőn is:
Csak ideiglenes állapot, hogy most többen szavaznának a Jobbikra, mint az SZDSZ-re, mondja Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere. Még keresik az utódját, bár tud olyan önjelöltről is, aki már a névjegykártyákat is kinyomtatta. Az új metrókocsik egy létra miatt késnek már több hónapja.
Mit szól ahhoz, hogy a friss közvélemény-kutatások szerint a Jobbik megelőzte az SZDSZ-t a biztos szavazók körében?
Nem közvélemény-kutatást kell nyerni, hanem választást. A Jobbik nem fogja megelőzni az SZDSZ-t a választásokon. Az, hogy az SZDSZ igazából hogy áll, majd az uniós választásokon fog eldőlni. Én magam most elég kritikus vagyok a pártommal. Alapvetően az volt a véleményem, hogy sem Fodor Gábornak, sem Kóka Jánosnak nem kellett volna indulnia a parlamenti frakcióvezetőségért. Egy mindkét oldal számára elfogadható jelöltet kellett volna találni a nyilvános harc helyett.
Ez az oka a mostani rossz szereplésnek?
Ha a választóink helyett saját magunkkal foglalkozunk, annak ilyen következményei vannak.
A fővárosban hogy áll az SZDSZ? Biztosan vannak erről belső közvélemény-kutatási eredmények.
Jól. Az SZDSZ azért működik egyáltalán, mert a fővárosban jól áll. És ez összefügg azzal, hogy a liberális elvek következetes képviselete miatt a főváros minden mutatóban jól teljesít, ilyen a GDP, a munkanélküliség kicsi aránya vagy a vállalkozások száma. Ennek és a város nyitott, multikulturális jellegének is köszönhető, hogy 2006-ban ötödszörre választottak liberális főpolgármestert Budapesten.
De csak van valamilyen szám a jelenlegi támogatottságról.
Nincs idei budapesti felmérés külön. A 2009. júniusi uniós választásig viszont ki kell találni valamilyen stratégiát. Véleményem szerint két dologra kell koncentrálnunk: az európai életérzésre és arra, hogy mit hozott és mit hoz még az unió a városlakóknak és konkrétan a fővárosnak. Én azt hiszem, hogy ezzel egy mandátumot biztosan szerez az SZDSZ.
Azt mondta 2008 elején, hogy idén befejeződik a Szabadság híd felújítása, átadják a Megyeri hidat, megépítik, illetve szélesítik a külső Váci utat, légkondicionálják a Combino villamosokat, befejeződik az állatkert rekonstrukciójának második üteme, és megérkeznek az első új Alstom típusú szerelvények a felújított 2-es metró vonalára. Mit lehet kipipálni?
Az összeset ki lehet pipálni a metrókocsikat kivéve.
Én azért nem mondanám a Szabadság hídra se, hogy készen van, ha az autók nem közlekedhetnek rajta még öt hónapig.
Ezen a hídon jóval többen járnak villamossal, mint autóval. A pesti hídfőnél épül egy aluljáró, a Kálvin térnél is folyik még az építkezés, tehát a hídon lehetne autóval is közlekedni, csak nincs hová. Azaz a híd megvan, a díszvilágítás kivételével, de amíg a pesti oldalon a közlekedés feltételei májusban meg nem teremtődnek, addig nem használhatja a gépjárműforgalom.
És mi a helyzet a metrókocsikkal?
Nem miattunk nem érkeznek meg. Azt a hibát követte el az Alstom, hogy az előírásokkal szemben, amelyek egy létrát írnak elő, hogy veszély esetén az utasok le tudjanak menni a szerelvény orrából a vágányokhoz, nem építették be ezt a létrát.
Egy létra miatt késnek október óta a szerelvények? Elég viccesen hangzik.Hallottam már jobb viccet is. Ez egy típuselőírás, ami nélkül a magyar közlekedési hatóság nem ad típusengedélyt. Nyilván át kell szerelni a vezérlőkocsikat, át kell tervezni az orr-részt, ami ez egyik legérzékenyebb pontja a szerelvénynek, hiszen ott van az automatika, kevés a hely.
Mikorra lesz egyáltalán 4-es metró?
2011-re.
Melyik részére, elejére, végére?
2010 elejére azt várom, hogy meglesz a fúrás, meglesznek az állomások, lefektetik a vágányokat, és elkezdődik a rendszerek összeillesztése. 2010 végén lehet a próbajárat, és 2011-ben folynak majd azok a beállítások, amelyekkel az utazás feltételei biztosíthatók, és kiadható az engedély a működtetésre.
Ehhez képest a metrópajzsok most állnak.
A Gellért térnél leállítottuk a pajzsot, és folyik a peronalagút építése. Készül egy olyan boltozat, ami megtartja majd a födémet. Ezt azért kötöttük ki, mert e nélkül valószínűleg baj lenne a süllyedés miatt. De nem építette meg időre a kivitelező, a Vincy. De ez most megoldódni látszik. Ennél bonyolultabb szerkezet a Fővám téri megálló. Ott is megváltoztattuk a terveket, de ott is megvannak a szükséges engedélyek, és reméljük, hogy február végéig elkészülnek vele.
A főváros nemcsak a kivitelezőkre vár, hanem egy ideje a metró és más nagyprojektek uniós támogatására is. Hiába azonban a hosszú előkészítés, mégis a debreceni villamos volt az első olyan magyar nagy projekt, amelyet az uniós bizottság jóváhagyott, a fővárosi beruházások támogatásáról egyelőre nincs hír.A csepeli szennyvíztisztító sokkal előbb kapott támogatást, és a Szabadság híd felújítására is kapunk pénzt. Ami a mi villamosprojektünket illeti: az 1-es és 3-as villamos meghosszabbítása új építésű vonalakat jelent, és viszonylag későn kezdtük ezeknek a pályázatoknak az előkészítését. A többi pályázatot, például a metróét beadtuk, de az európai bizottságnak van három hónapja, hogy elbírálja. Ezalatt kérdéseket tesznek fel. Az első kérdéscsoportot megválaszoltuk. Jött utána a második kérdéscsoport, erre a válasz a napokban ment el.
Azért az minősíti a beruházást, hogy ennyi kérdést szül. Vagy inkább a gazdasági válság miatti politikai jellegű időhúzást sejt mögötte?
Nem időhúzás. A jelenlegi válsághelyzet az én megítélésem szerint inkább kedvez a projektek elbírálásának. Ugyanis Barack Obama, az Egyesült Államok új elnöke is beruházáspárti politikát hirdetett, és ugyanígy gondolkozik José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke is.
A napokban kiderült, hogy a csepeli szennyvíztisztító támogatása sem áll jól, az unió jelentős bírságot helyezett kilátásba egy álláspontjuk szerint szabálytalan közbeszerzés miatt.
Ez a vita a brüsszeli bizottság és a magyar kormány között folyik, és az a tétje, hogy az uniós jogértelmezés felülírhatja-e ebben a kérdésben a magyar jogot, hiszen a tárgyalásos közbeszerzést, amit kint vitatnak, nálunk minden hatóság jóváhagyta. Itt az új elem a következő: kaptunk egy olyan ajánlatot, hogy ha elfogadjuk a bizottság álláspontját, és nem visszük bíróság elé a vitát, akkor az elvont pénzt a projekten belül felhasználhatjuk másra, például arra, hogy a majdani iszaplerakó ne a XVIII. kerületi Cséry-telepen legyen, ahol a lakosság tiltakozik ellene, hanem el legyen szállítva a Dunán egy másik lerakóhelyre. A kormány még nem döntött, elfogadja-e az ajánlatot, vagy perel az igazáért.
Azt mondta a ciklus elején, hogy nem indul újra, kinevel egy utódot, aki 2010-ben átveheti öntől a stafétabotot. Ciklus közepe van, hol van ez az utód?
Utódok tömege várakozik. Önjelölt utódok, azok vannak. Van, aki már névjegykártyát is nyomtattatott magának.
Kicsoda?
Nyilván nevet nem mondhatok. Az, hogy ki lenne a megfelelő utód, még nem aktuális kérdés. Bárki nevét kimondanám, óriási össztűz alá kerülne, és fél év alatt szétszednék. Az biztos, hogy a politikai iránti bizalom az utóbbi időkben annyira csökkent, hogy jó lenne olyan valakit találni, aki kívülről érkezik, tehát elfogadható a baloldali és a liberális szavazók számára, vezetett már nagy szervezetet, nem gazdasági szervezetre gondolok…
Van ilyen jelölt egyáltalán?
Mondjuk inkább, hogy keresés van. El tudom képzelni, hogy a tudomány vagy az oktatás világából jönne valaki, aki fiatalabb, és képes arra, hogy ezt a hatalmas területet átlássa.
Önnek mi a terve? Indul akár az uniós, akár utód hiányában az önkormányzati választáson?
Annyi bizonyos, hogy én az uniós választás kampányában veszek részt. Azt, hogy indulok-e, még nem tudom.
Főpolgármester-választás?
Ezt nem akarom elismételni sokadszorra.
Ismételje csak, szokott ez változni.
Hát, ha változna, akkor 2010-ben változna. De nem fog.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője azt nyilatkozta, hogy szeretné, ha személyesen ön lenne az ellenfele a 2010-es főpolgármester-választáson, mert szeretne revansot venni.
Szerintem még jelölt sem lesz. Egyébként ha mégis, nem lesz nehéz ellenfél.