A LIGA Szakszervezetek üdvözöl minden olyan kezdeményezést, amely a munkavállalók terheit csökkenti, de szerintük is számos hátulütője, lehet, ha a munkáltatónak kell majd térítenie a munkába járással kapcsolatos tömegközlekedési költségeket.
Arról van szó ugyanis, hogy mint az FN24 megírta, a kormány az új személyszállítási törvénytervezet szerint a munkáltatókra terhelné a dolgozók utazási költségeinek legalább 86 százalékát, nemcsak helyközi, hanem helyi viszonylatban is.
Jó lenne, de…
A LIGA szerint komoly segítséget jelentene, ha a munkáltatók átvállalnák a dolgozók havi költségeiből jelentős részt kitevő helyi bérletek árát. Félő azonban, hogy ez komoly negatív hatással lenne a foglalkoztatásra, a bérekre és a béren kívüli juttatásokra – tették hozzá. Ezért azt javasolják, hogy a kérdés (összetettsége és több szereplős érintettsége okán is) kerüljön a szociális partnerek elé. A részleteket megtárgyalhataná például a nemrég megalakult háromoldalú érdekegyeztető fórum (Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma).
Bár a javaslat nemcsak Budapestre vonatkozik, hanem a vidéki helyi munkába járási költségeket is kellene téríteniük a munkáltatóknak, a LIGA úgy tudja, elsősorban a BKV gazdasági helyzetével összefüggésben került az Országgyűlés elé. A szakszervezet szerint azonban egy ilyen változtatás nem rendezné a BKV finanszírozás problémáját. Mégpedig azért nem, mert a fővárosi munkavállalók jelenleg is klasszikusan azok az adófizető állampolgárok, akik szabálykövetően, érvényes BKV bérlettel utaznak.
Más problémák is lehetnek
A Liga arra is felhívta a figyelmet, hogy mivel a helyi közlekedést beemelnék a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésekbe, további kérdések merülhetnek fel mind munkavállalói, mind munkaadói oldalról. Így például értelmezésük szerint az a budapesti vagy nagyvárosi lakos, aki az agglomerációban vállal munkát, a tervezet szerint nem volna jogosult BKV, illetve más városi tömegközlekedési bérletre, csak Volán vagy MÁV bérletre. Vagyis a Volán vagy MÁV állomásig önerőből kellene a lakóhelyén eljutnia.
A törvényjavaslat nem ki arra sem, mi a helyzet azokkal a munkavállalókkal, akik helyben dolgoznak, de nincs számukra elérhető helyi tömegközlekedési eszköz, de elég messze dolgoznak ahhoz, hogy gyalog vagy biciklivel meg tudnák közelíteni a munkahelyüket. A Liga felteszi a kérdést: esetükben beszélhetünk diszkriminációról?
A szakszervezet szerint a legfőbb probléma azonban mégiscsak az, amit munkavállalói érdekképviseletek is észrevételeztek, hogy a javaslat országszerte komoly foglalkoztatási gondokat és bérezési feszültségeket okozna. A megemelt minimálbér, az elvárt béremelés és az akadozó bérkompenzáció mellett a munkáltatók félő, hogy elbocsátásokkal, bércsökkentéssel vagy a béren kívüli juttatások átalakításával vagy megvonásával kompenzálnának – valószínűsítik.