Üzleti tippek

Okosan szerződjünk az irodára!

admin

2003. 12. 11. 00:00

A kínálatra nem lehet panasza annak a vállalkozónak, aki mostanában kiadó irodát keres. Érdemes erre kellő időt áldozni, s több szempontot mérlegelni. Nem biztos, hogy mindig a legolcsóbb a legjobb is!

Ingatlantanácsadók és ügynökségek

Szerencsére Budapest továbbra sincs az élmezőnyben a világ legdrágább irodabérleteit felsoroló legfrissebb, november közepén kiadott listán. Fővárosunkban ugyan az éves átlagos bérleti költség 265 euró négyzetméterenként, s ezzel a 60. helyre lépett előre a tavalyi 65-ről, ám ez a drágulás elhanyagolható. Szakemberek szerint a következő években sem lesz nagyobb a növekedési ütem. Vannak azonban olyan szempontok és megfontolások, amelyekre feltétlenül oda kell figyelni, mielőtt bárki aláírná az új szerződést.

Általános tapasztalat, hogy egy cég életében 6-8 évente biztosan eljön az idő, amikor váltani kell a bérleményt. Az irodáknál is meghatározhatja bárki, hogy milyen alapszolgáltatásokra szeretne igényt tartani: fontos-e, hogy közel legyen a metro, legyen-e önálló szintje a házban és megszervezzék-e az alkalmazottak étkezését, esetleg az üzleti partnerek fehér asztal melletti fogadására is adjanak alkalmat.

Nem biztos, hogy a legolcsóbb a legjobb


Iroda vásárlási feltételek
Illeték: 10%.
Ügynökségi díj: 2-3%.
Ügyvédi költség: 1-1,5%.
ÁFA: 25%.
Adó: Az adó viszonylag kis mértékű és kerületenként változó
Helyi iparűzési adó változó, Budapesten: 2%.
Iroda-bérlet feltételei
Bérleti időtartam: 3-5 éves szerződések tipikusak, de nem ritkák a 7-10 éves szerződések sem
Bérleti díj: havonta vagy negyedévente fizetendő, általában az euró
árfolyamához kötött és forintban kell fizetni
Biztosíték: 3 havi bérleti díjnak megfelelő kaució, bankgarancia vagy az anyavállalat garanciavállalása kell hozzá
Bérleti díj indexálása: az európai fogyasztói árindexhez igazítják
Üzemeltetési költség: minden költséget tartalmaz, 2,75-3,7 euro/m2/hó.

Érdemes párhuzamosan tárgyalni több irodaház üzemeltetőjével vagy a megbízott bérbeadóval. Egyéni piackutatást is lehet végezni, ebben az üzleti partnereinktől szerzett információkon kívül sokat segít az internet. Nem árt az sem, ha a bérletről döntő vezető mellett egy ingatlanos szakember, esetleg külső tanácsadó cég tudását is hasznosítják.

Nem biztos, hogy mindig a legolcsóbb megoldás a legjobb. Előfordulhat, hogy ugyanannyi embert eltérő méretű irodaterületen lehet elhelyezni attól függően, hogy éppen melyik irodaházról van szó a kiszemeltek közül.

Igen érzékeny terület az üzemeltetési díj. Meglepődhet a cégvezető, ha erre nem figyel oda és a végén sokallja a számlát. Ezt a költséget két részre lehet osztani: a bérlő által ellenőrizhető és a tőle független rész. Ha például országosan emelkedik a gáz ára, azt tovább háríthatja az üzemeltető a bérlőre. Ellenőrizhető és féken tartható ugyanakkor a sok kiegészítő szolgáltatás díja, mint például a portaszolgálat, a biztonsági őrök bére, a garázshasználat vagy a géphasználat takarításkor.

Bevásárlóközpontok, lakások, villák irodaként

Kevéssé figyelnek oda manapság az irodakereső vállalatvezetők a bevásárlóközpontokra, noha ott sokszor kedvezőbbek a feltételek. Az ingatlanfejlesztők ma már nem kizárólag kereskedelmi céllal építik ezeket, egyre több ilyen központban van általában 2-5 ezer négyzetméternyi iroda is. Ennek a választásnak az az előnye, hogy rendszerint közlekedési csomópontoknál találhatók, kedvezményes lehet a parkolóhasználat, a bérleti díj általában 10 százalékkal alacsonyabb a központokon kívülieknél.

Szintén elhanyagolt terület a lakásirodáké és az irodavilláké. A lakásirodák kora még nem járt le. A Belvárosban egyre több olyan kisebb – ügyvéd-, tanácsadói- – cég működik, amelyiknek fontos a központi fekvés és inkább egy egész emeletet megvesz egy nagy bérházban, csakhogy együtt tudhassa a csapatot, illetve hogy ne diktálhasson neki az üzemeltető, mint egy bériroda-házban.

























Kiadó B. kategóriás irodák Budapesten (2003. novemberi adatok, nem teljes lista)
Név
Cím
Kiadó (m2)
Havi bérl. díj (euró/m2)

Balusztrad irodaház

X. Kőrösi Csoma Sándor út 53.
5504
11
ECB Dévai Center
XIII. Dévai u. 26-28.
9000
10-11
Ganz Danubius irodaház
XIII. Váci út 184.
660
11
Intranszmas
I. Márvány u. 17.
150
9
Kelen Ház
XI. Bartók Béla út 152.
2016
9
Középületépítő irodaház
VIII. Kerepesi út 27/A
1500
9-12,2
Madách irodaház
VII. Madách tér 3-4.
235
10,4
Módusz irodaház
VIII. Könyves K. krt. 76.
911
6-7,5
Mutex irodaház
X. Noszlopy u. 1.
3000
6
Nivelco Trade Center
IV. Dugonics u. 11.
350
6,5-9
Peterdy irodaház
VII. Peterdy u. 15.
3045
8
Polgár irodaház
III. Polgár u. 8-10.
1300
8,8
Pólus irodaház
XV. Szentmihályi út 131.
7
Porta irodaház
X. Mázsa tér 2-6.
7
Propszt irodaház
III. Bécsi út 165.
210
12,6
Tatai úti irodaház
XIV. Tatai út 93.
1416
6,5-8,5
Vahot irodaház
XI. Vahot u. 6.
100
10
Victor Hugo utcai irodaház
XIII. Victor Hugo u. 18-22.
373
10,8
Volán Elektronika
XI. Karolina út 65.
550
10,2
Zombori irodaház
IX. Zombori u. 1.
2200
8,5
Forrás:irodahaz.info, Világgazdaság


Hasonló a helyzet az irodavillákkal. A cégek – reklámügynökségek, produceri irodák, gyógyszercégek, pénzügyi tanácsadók, orvosi vállalkozások – főleg reprezentációs megfontolásokból választják ezeket a 400-700 négyzetméteres, ápolt kerttel rendelkező épületeket. Itt fontos a legalább dupla garázs vagy a nagy autóbeálló. Ha vásárolni akarnak ilyet, akkor 400-500 ezer forintot kell fizetni négyzetméterenként, mivel ezek többnyire az elit budai körzetekben találhatók.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.