Az Energiaügyi Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta azt a rendelettervezetet, amely az úti okmányokkal kapcsolatos feladatok ellátásában hatékonyabb együttműködést akarna elérni a közreműködő szervek – például a járási hivatalok és a konzuli tisztviselők – valamint az általános hatáskörű útlevélhatóság között – olvasható a portfolio.hu-n.
A módosítás egyik leglényegesebb pontja az át nem vett útlevelek kezelési rendjének egységesítése és szigorítása lenne.
Egyébként ez a gyakorlat részben már létezik, de jelenleg nincs ennyire részletesen szabályozva, és az eljárások sem egységesek.
A javasolt rendeletmódosítás részletes szabályokat tartalmazna arra is, hogyan történhetne az útiokmány-nyilvántartásból való adatszolgáltatás. Az adatigénylést a kérelmezőnek az általános hatáskörű útlevélhatóságnál kellene benyújtania, és ebben igazolnia kellene az érintettel fennálló kapcsolatot, valamint az adatfelhasználás jogalapját is, akár konkrét jogszabályhely megjelölésével, akár a jogalapot igazoló dokumentummal.
Az adatszolgáltatás csak akkor teljesülhetne, ha az azonosításra megadott ismérvek kizárólag egyetlen személyre illenek, illetve a közvetlen hozzáférés engedélye legfeljebb egy évre lenne érvényes.
Amennyiben a hozzáférés jogalapja vagy célja megszűnne, az engedélyt az útlevélhatóság visszavonná.