Annyira megnőtt a munkaerőhiány a szektorban, hogy ősztől már bárki szerezhet buszvezetői képesítést, akinek van B kategóriás, vagyis sima személyautóra érvényes jogosítványa – hangzott el az ATV Híradó riportjában.
A szabályok enyhítéséről először Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára beszélt az állami rádióban, aki el is ismerte, hogy a rendeletmódosításra azért van szükség, mert nagy a szektorban a munkaerőhiány.
Ha valaki rendelkezik egy B kategóriás személygépkocsi-jogosítvánnyal, akkor most egy C kategóriás tehergépkocsi-jogosítványt kell szerezni, ami körülbelül ilyen 600–800 ezer forintos költség. Illetve a képzés intenzitásától függ, de egy fél- és egyéves tanfolyamról beszélünk, ezt követően kezdheti a D-kategóriának a megszerzését, ami szintén egy ilyen 400–500 ezer forint
– ismertette a jelenlegi helyzetet Nagy Bálint.
Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az ATV Híradójában azt mondta, az új rendelet lényege, hogy azt a sofőrhiányt, ami egész Európára jellemző, valamilyen szinten kezelje. „Nyilván nálunk egyéb okból van, mint a gazdagabb országokban hiszen nálunk jelentős részben azért alakul ki sofőrhiány, mert mennek nyugatra, északi országokba jelentősen több fizetésért” – fogalmazott Naszályi.
Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató hangsúlyozta, korábban nem véletlenül volt az a szabályozás, hogy autóbusz-vezető csak az lehet, aki előtte rendelkezett teherautó-jogosítvánnyal, ugyanis nagy kategóriás gyakorlattal könnyebb átszokni a buszra, mint egy személyautóról.
Lényegesen könnyebb volt megszokni a busznak a méreteit annak, aki előtte már vezetett nagy járművet. Annak mások a menetdinamikai tulajdonságai, máshogy kell vezetni gyorsítás-lassítás ügyben, mint egy személyautót, tehát nyilván itt az utasra nagyon oda kell figyelni
– hangsúlyozta Köves Szilárd.
A Híradónak nyilatkozott egy neve elhallgatását és arca kitakarását kérő buszsofőr, aki szerint bár vannak előnyei a szakmának, összességében nem éri meg autóbusz-vezetőnek lenni. „A BKV egy stabil munkahely, nem tudnak egyik napról a másikra felmondani, nem szűnik meg a BKV, egy vállalkozónál ez bármikor megtörténhet. És egy időben szerettük is, mai napig szeretem csinálni a munkámat, viszont egyre több atrocitás ér minket akár utasok részéről, vagy akár föntről is” – mondta az ATV riportjában a buszsofőr.