Az élelmiszerkereskedelem az egyik olyan ágazat, amely nem állhat le a koronavírus-járvány alatt, hiszen el kell látni az embereket ennivalóval. Ez egyben azt jelenti, hogy a boltokba továbbra is mehetnek az emberek, így az sem kizárható, hogy bevigyék a vírust. Védeni kell tehát az árut, a dolgozókat és a vásárlókat, hogy az áruházak ne a vírusátadás helyeivé váljanak.
Olvasóink aggódnak, mert eddig nem láttak a boltokban például a vevők számára kirakott kézfertőtlenítőket, nem látják, hogy az eladó, pénztáros, takarító mind viselne kesztyűt, nem beszélve a maszkról. Kérdésként merült fel az is, vajon gyakrabban fertőtlenítik-e a boltokban a vevők és dolgozók által gyakran érintett dolgokat. Teljesen megnyugtató válaszokat nem kaptunk, de egy új ajánlás alapján változhat az eddigi gyakorlat. Ugyanakkor vannak megoldhatatlan akadályok is.
A boltok kérésére készült az új ajánlás
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kedden kora délután tette közzé ajánlását a boltok kérésére, amelyben többek között az olvasóink által hiányolt óvintézkédesek is szerepelnek. Nem új előírásról van szó, hanem egy hasznos útmutatóról, a hatóság továbbra is kizárólag a jogszabályi előírások áthágását szankcionálja. A jogszabályok azonban számos esetben nem konkrétumokat, hanem célokat határoznak meg, például, hogy meg kell akadályozni a termékek szennyeződését, de ehhez konkrét teendőket nem írnak elő. Ebben segít az ajánlás, amit folyamatosan bővíteni fognak. A Nébih tapasztalatai szerint az üzletek együttműködőek a szigorúbb intézkedések megvalósításában.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György megkeresésünkre azt mondta,
Cseppfertőződés-mentes védelem
Ha nem előre csomagolt az áru, és hőkezelés és/vagy mosás nélkül fogyasztható termékről van szó, akkor meg kell akadályozni, hogy köhögés, tüsszentés, kéz útján fertőző anyag kerülhessen az élelmiszerekre. A megelőzést segíti a cseppfertőzés elleni védelemre alkalmazott plexi vagy egyéb védő-, légterelő burkolat, tároló alkalmazása.
Ezen kívül biztosítani kell elég megfelelő eszközt és csomagolóanyagot (például egyszer használatos kesztyű, -nylon és -papírtasak) a csomagolatlan termékek önkiszolgáló értékesítéséhez. Amennyiben pedig a megfelelő, cseppfertőződés-mentes védelem nem megoldható, javasolt a kiszolgálás átmeneti átszervezése, eladópult mögötti elhelyezése, végső esetben pedig a csomagolatlan élelmiszerek forgalmazásának felfüggesztése.
Árukiadás és pénzkezelés
Meg kell akadályozni, hogy a termékek közvetett kapcsolatba kerüljenek a pénzzel, ezért az árukiadást és a pénzkezelést szét kell választani. A Nébih szerint nem megfelelő az a gyakorlat, amikor egyetlen személy végzi a két tevékenységet, és az egyszer használatos kesztyű folyamatos levételével, felhúzásával próbálja kezelni a helyzetet. Nagyobb forgalmú helyen javasolják, külön személy adja ki a terméket és más vegye el a pénzt.
Kézfertőtlenítő a bejáratnál
Az eladók rendszeres – forgalomtól függő – kézmosása és a személyi higiénia betartása kiemelten fontos. A bejáratnál érintés nélkül használható, adagolós virucid kézfertőtlenítő, vagy egyszer használatos kesztyű kihelyezése javasolt.
A megszokottól eltérő gyakorlattal kell az árukirakodást, üres ládák felrakodását végezni, úgy, hogy a bolt személyzete ne érintkezzen a gépjármű vezetőjével. Javasolják még a hulladékgyűjtők gyakoribb ürítését.
Hetente fertőtlenítsék a kosarakat
Fel kell mérni, hogy a vásárlótérben melyek azok a berendezési tárgyak, eszközök, melyeket a vásárlók folyamatosan megérintenek, és biztosítani kell ezek rendszeres takarítását és fertőtlenítését. Így
- amennyiben nem önműködőek, rendszeresen tisztítani kell az ajtókat, különösen a kilincseket.
- Míg járványmentes időszakban a bevásárlókocsik és -kosarak tisztítása, szükség szerinti fertőtlenítése a takarítási utasítás szerint történik, most heti fertőtlenítését javasolja a Nébih.
- A boltban lévő hűtőpultok fogantyúit naponta legalább 1-2 alkalommal fertőtlenítőszerrel át kell törölni.
- A termékek megfogására alkalmazott eszközöket javasolt egyszer használatos eszközökre (zacskó, kesztyű) cserélni.
- A nem egyszer használatos eszközöket, amennyiben kézzel és élelmiszerrel is érintkezik (például pékáruknál, salátabárnál kihelyezett eszközök), óránként cserélni kell és elmosogatni.
- A pénztárnál lévő áruszalagot, valamint az önkiszolgáló pénztárak rakodófelületeit folyamatosan tisztítani kell, a bankkártya-terminált pedig rendszeresen fertőtleníteni.
A környezet, berendezések, eszközök tisztításához virucid hatású mosogatószert, felületfertőtlenítő-szert és takarítószert kell alkalmazni. Lapunknak írott válaszukban azt írta a Nébih, a gyakran érintett helyeken akár napi több alkalommal is indokolt lehet a fertőtlenítés a forgalom függvényében. Ezen kívül a helyiségek rendszeres átszellőztetése is szükséges, amennyiben megoldható.
Plexifal kéne a vevő és a pénztáros közé
Alapvető élelmiszer-higiéniai követelmény, hogy élelmiszerrel – az előállítás és forgalmazás során – kizárólag egészséges emberek dolgozhatnak. Az élelmiszer kezelését végző dolgozók magas szintű személyi higiéniát kötelesek fenntartani, számukra megfelelő, tiszta öltözetet kell biztosítani.
A higiéniai teendőkről (a dolgozók és a vásárlók egészsége érdekében) javasolt oktatást tartani. Az üzemeltető felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza és betegség gyanúja esetén intézkedjen.
- Csemegepultban a kesztyű használata kötelező, emellett a rendszeres kézmosást is meg kell követelni.
- A pénztárban a vevő által csomagolt – egyébként csomagolatlan áru, például pékáru – a kód olvashatatlansága miatt nem bontható ki.
- A pénztárban dolgozóknak kézi fertőtlenítőt, vagy egyszer használatos kesztyűt kell biztosítani. A kesztyűt legalább 2-3 óránként javasolt cserélni, illetve kézmosási szünetet tartania.
- Evés, ivás előtt és után egyaránt kezet kell mosni vagy fertőtleníteni. Minden kézmosóhelyen kézfertőtlenítő-szer használata ajánlott. Javasolt a pénztáros és a vásárlók közé plexifal beállítása.
- Fokozottan ügyelni kell arra is, hogy a takarítást végző személyzetnek legyenek védőeszközei.
Ne tegyék a bevásárlókocsiba a gyereket
Minden eszközzel törekedni kell arra, hogy a vásárlókat helyes vásárlói magatartásra ösztönözzék, például ábrákkal szemléltetni a higiénikus megoldásokat, és/vagy a helytelen gyakorlatot, valamint az áruházi hangosbemondóban felhívni a figyelmet a legfontosabb tudnivalókra. Ilyen például, hogy
- ne fogdossák össze a csomagolatlan termékeket,
- hogyan használják helyesen az önkiszolgáló értékesítés eszközeit, és hogy
- a bevásárlókocsiba ne tegyék be a gyereket.
A hosszabb sorok kialakulását pl. sorszámhúzással ajánlott megelőzni, a javasolt várakozási távolságot (minimum 1 méter) pedig vonalak felfestésével érdemes jelölni, vagy más jól látható helyen feltüntetni kiemelve, hogy sorban álláskor a javasolt személyes távolságot a vásárlók egymás közt és a bolt munkatársaival is tartsák meg. Célszerű felügyelni is, hogy betartják-e a vásárlók az ajánlásokat.
Ellenőrzik
Jelenleg kiemelt tavaszi ellenőrzés zajlik, de ezen kívül is vizsgálódik az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság. Ellenőrzik az alapvető higiéniai előírások betartását, és hogy megvannak-e a dolgozók egészségügyi alkalmasságát igazoló dokumentumok. Felhívják a vállalkozók figyelmét a humán járványvédelmi óvintézkedések folyamatos követésére és alkalmazására. Emellett kifejezetten támogató jellegű, higiéniai célellenőrzéseket is tartanak.
Kiemelt kép: Mohos Márton/24.hu