Gazdaság

A Metrónál még mindig ott lebeg a sztrájk a levegőben

Már időpontok és dátumok is szerepelnek abban a forgatókönyvben, amely abban az esetben lép életbe, ha a Metróval nincsen bérmegállapodás – árulta el a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke az atv.hu-nak. Karsai Zoltán azt is elmondta: legközelebb április 2-án tárgyalnak a felek, miközben már a sztrájkhajlandóság felmérését is megkezdték. A vita továbbra is azon áll, hogy van-e forrás a sztrájkkövetelések teljesítésére.

A dolgozók nem engedtek

Dióhéjban az történt, hogy a Metro először csak a szakmai bérminimumot akarta megadni a dolgozóinak, nem becsüli meg a régi embereit anyagilag, és 200 ember elbocsátásával fenyegetőzött, ha nem fogadják el bérajánlatát. Ez a taktika nem vált be, a szakszervezet és a dolgozók nem engedtek. Viszont bár előzetesen az a hír jelent meg, hogy még február utolsó napján megalakulhat az áruházláncnál a sztrájkbizottság, erre végül mégsem került sor. Haladékot adtak a dolgozók és a szakszervezet a multiláncnak, március 11-ig, és átadták a Horváth Imre vezérigazgatónak címzett négypontos követelésüket is:

  1. A munkaszerződésben szereplő legkisebb személyi alapbér teljes munkaidőben minden munkakörben legyen bruttó 210 ezer forint. Ez az összeg nem tartalmazza a 13. és 14. havi bért, és nem számítható bele egyéb cafateriaelem, pótlék sem. Részmunkaidősöknél a bér arányos az idővel. Az alapbér emelését a jelenlegi (2019. február elsejei) létszám megtartása mellett valósítsák meg.
  2. A 2018-ban kialakított bértáblában szereplő arányokat az egyes pontban szereplő személyi alapbér figyelembe vételével határozzák meg. Azaz akinek magasabb volt a bére, annak arányosan nőjön.
  3. A cég ismerje el a bérben a dolgozók munkában töltött éveit, a 3, 5, 10 éve munkaviszonyban lévőknél plusz 5-5 százalék emelést biztosítson, így aki 10 éve van a cégnél, az 15 százalékkal több béremelést kapjon.
  4. A vállalatnál érvényben lévő targoncáspótlékot (FSD) összegszerűen terjesszék ki minden dolgozóra, akinek mindennapi munkavégzéséhez kell a targonca. A targoncapótlék megadása, emelése mellett a többi pótlékot is (például hidegpótlék, jumperpótlék, stb.) hagyják meg, változatlanul.

A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, Karsai Zoltán korábban azt mondta akkor a 24.hunak, hogy ha nagyon szigorú akar lenni, akár sztrájkkövetelésként is megfogalmazhatták volna a dolgozók a négy pontot. De még mindig ott tartanak, hogy szeretnének bízni és hinni a vállalatban. Ezért első körben nem akartak sztrájkköveteléssel rárontani az áruházláncra. Inkább szavaztak arra, hogy adjanak még egy bő hetet a cégnek a döntésre.

Ha nem lesz döntés, vagy nem lesz értékelhető, elfogadható, akkor a következő lépés már valóban a sztrájkbizottság megalakítása lesz – borítékolta Karsai Zoltán. Nem lett.

Karsai Zoltán
Fotó: Soós Lajos / MTI

A cég csak a szakmai bérminimumot akarta megadni

A Metróban tavaly hajszállal a szakmai bérminimum felett (180 500 forint) kaptak a dolgozók, bruttó 181 ezer forint volt a legkisebb alapbér. Idén is az volt a bértárgyláskor a cég ajánlata, hogy szakmai bérminimumot, azaz 195 ezer forintot fizetnének. Ez szűk nyolc százalékos emelésnek felelt volna meg. A szakszervezet és a dolgozók ezt nem fogadták el. A következő ajánlat kereken 200 ezer forint lett. A KASZ mondta, hogy oké, adják ezt meg a dolgozóknak, de ettől még nincs megállapodás. A dolgozók 220 ezer forintot tartottak volna amúgy optimálisnak, de a szakszervezetnek azt mondták, 210 ezer forint alatt nem elfogadható számukra a bér.

A Metrónál van 13. és 14. havi fizetés is, ami azt jelenti, hogy ha 200 ezer forint lesz a bruttó alapbér, akkor 14 hónappal számolva, és visszaosztva az havi 233,33 ezer forintot jelent. A 210 ezer forint pedig 245 ezer forintot jelentene visszaosztva.

Nem becsülik meg a régi dolgozókat

Az alapbér megfelelő elvárt emelése mellett legalább ennyire fontosnak tartanák a dolgozók, hogy a régi munkavállalókat jobban becsüljék meg, és ne ugyanannyit fizessenek nekik, mint a frissen bekerülőknek. A Metróban ugyanis ez a gyakorlat. A piacról éppen felvett, betanításra szoruló dolgozó ugyanannyit keres, mint a már 14 éve a cégnél lévő rutinos kolléga. Ez érthetően fáj a régi dolgozóknak. Csak a beosztástól, felelősségi körtől függően van magasabb bér, a cégnél eltöltött idő függvényében nincs emelés. És a szakszervezet szerint ha ez így is marad, a felkészült, ám motiválatlan régi dolgozók nem biztos hogy a továbbiakban is hűségesek maradnak a céghez.

A Metróval szemben pozitív példaként említette Karsai Zoltán az Obit, ahol eddig három és öt év után is volt emelés, az idei évtől pedig a tíz éve a cégnél lévő dolgozóknál is emelnek külön. Náluk a régi munkavállalói kör nem is mozog, mert ezzel tudják kezelni a fluktuációt. Ezért is tett javaslatot a KASZ a Metrónak is hasonló gyakorlatra.

200 ember ki kéne rúgni a tízezer forintos emeléshez?

A Metro kiküldött nem régiben egy levelet a munkavállalóknak, amiben azzal presszionálták őket, hogy ha ragaszkodnak a bruttó 210 ezer forinthoz, vagyis a havi bruttó tízezer forinttal többhöz, akkor 200 embernek fel kellene mondani. Vagyis arra utaltak, hogy ha nem mondanak fel két vidéki áruháznak megfelelő létszámnak, akkor nem tudják kigazdálkodni a követelt bért. A dolgozók nem értették. Most akkor két áruházat be akarnak zárni?

A 200 fő említése amúgy sántít, mert a cég létszáma összesen 2400 fő. A 200 ezer forinthoz képest a 210 ezer forint plusz öt százalékos emelést jelent. Tehát nem stimmel, ehhez miért kellene kirúgni az áruházi létszám csaknem tizedét, amivel jóval több fizetés szabadulna fel, mint kellene.

Azóta visszakozott is a cég. A szakszervezet annak sem örült, hogy a levélben az is szerepelt, a KASZ elismerőleg nyilatkozott arról, hogy a cég elmozdult a 195 ezer forintról 200 ezer forintra. A munkavállalók számára ez ugye azt jelentette, hogy a szakszervezet örül a 200 ezer forintnak. Nem értették, mi történt, cserben hagyta volna őket a szakszervezet? Holott erről szó nem volt, a KASZ nem fogadta el a 200 ezres ajánlatot. Nem is fogadhatta, hiszen a dolgozók azzal bízták meg, hogy 210 ezer forint alatt ne állapodjon meg.

Van tartalék, vagy nincs tartalék a béremelésre?

A múlt héten végül megalakult a Metrónál a sztrájkbizottság. Karsai Zoltán szerint a vita ott van (atv.hu), hogy a KASZ szerint van tartalék, a Metro szerint viszont nincsen pénz béremelésre, ezért most azt várják, hogy a cég tisztázza azt, hogy mire alapozza azt, hogy valóban nincs tartaléka. Eközben az is a vita részét képezi – tette hozzá – hogy a szakszervezet szerint a Metro nem áll jól a piaci béreknél, miközben ezt a cég nem így látja.

A szakszervezet összehasonlító adatokat is küldött, merthogy Karsai szerint az egy főre jutó árbevételben (munkahatékonyság) a Metro a sor elején van, ezzel párhuzamosan pedig a bevételhez hasonlított bérköltség arányát tekintve az utolsó helyen van a hasonló vállalatok listáján. Végül egy adatkérő táblát is átadott a szakszervezet, amelynek lényege, hogy aktuális pénzügyi, a mérlegben nem szereplő adatokat kérnek ki. Mindezt annak érdekében, hogy meggyőződhessenek arról, van-e tartalék a cégnél a követelések teljesítésére.

Végül április 2-án derül ki, hogy meg tudna-e állapodni vagy mégsem.

Kiemelt kép: Soós Lajos / MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik