Bár a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani, a személyszállítási üzletágat folyamatosan visszafejlesztik, és ezért a MÁV-Start jelenlegi dilettáns vezetése a felelős – írta a vasúti közlekedéssel foglalkozó hat szervezet közös közleménye.
Ennek kapcsán összeszedtek néhány dolgot a MÁV-Start által hozott intézkedésekből:
- 2015 végén jelentősen ritkították a legforgalmasabb fővonalak gyorsvonatait.
- Fel akarják számolni az ország főtengelyein az egységes, óránkénti InterCity-közlekedést.
- Hajmeresztő ötletek láttak napvilágot a Bécs–Budapest vonatok belföldi forgalomból történő kizárásával, valamint a Prága–Pozsony–Budapest vonatok menetidejének közel 1 órával történő megnövelésével kapcsolatban; csupán a szomszéd vasutak ellenállása tudta a terveket – egyelőre – megbuktatni.
- Jelentős leépítéseket terveznek a Székelyföldre közlekedő vonatokon is, holott ezek autópálya hiányában különösen fontos eljutási lehetőségek a határon túli magyarok számára.
- Év végével megszüntetik a Budapest–Berlin éjszakai vonatot és számos tengerparti eljutási lehetőséget. A tervekben eredetileg még a nagy sikerű Split–Budapest éjszakai vonat leállítása is szerepelt, melynek forgalma az elmúlt években jelentősen nőtt.
- Miközben az EU-ban az összes komoly vasúttársaság korszerű, vonzó étkezőkocsikat üzemeltet, a belföldi étkezőkocsik 2012-es leállítását követően a MÁV-START 2017 végén már a nemzetközi vonatokon is megszünteti ezt szolgáltatást, jelentősen csökkentve ezzel a színvonalat.
- A széles körben használt törzsutas-kedvezményt, a START Klub kártyát szintén leépíti a MÁV-START, holott ezzel a lehetőséggel tízezernyi rendszeres utast szerzett magának a vasút az elmúlt évtizedben.
- Indoklás nélkül megszüntették a Budapest belvárosában lévő menetjegy-irodát, holott ez számos utasnak biztosított a pályaudvarokhoz képest kényelmesebb, gyorsabb jegyvásárlási lehetőséget.
- Fentieket tetézi, hogy a vasúttársaság e lépésekről rendre utolsó pillanatban kiadott, zavaros közleményekben tájékoztatja az utazókat, nem hagyva szinte semmi időt sem a felkészülésre.
A Magyar Közlekedési Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Levegő Munkacsoport, a Bakonyvasút Szövetség, az itf.hu és a RegionalBahn.hu szerint a leépülésért a MÁV-Start jelenlegi vezetése tehető felelőssé.
Megállapítják: miközben a szolgáltatást folyamatosan leépítik, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolják előre.
Ilyen például a már a kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárára, vagy egyes prominens vezetők szülővárosában lévő vasútállomások irreális összegekért történő felújítására.
Felmerül a kérdés, hogy mi indokolja a vasúti infrastruktúrára, új járművekre elköltött százmilliárdokat, ha közben magát a személyszállítási szolgáltatást folyamatosan visszafejlesztik, írják.
UPDATE: A MÁV sajtóosztálya így reagált a megjelentekre:
Hangulatkeltő és alaptalan a néhány civilszervezet és blogger által ma reggel közzétett híresztelés. A MÁV-csoport, köztük a MÁV-START működése, fejlődése, a vasúti közszolgáltatás fenntartása, valamint a szolgáltatási színvonal javítása is hosszú távon biztosított. A MÁV-START folyamatosan azon dolgozik, hogy az utasok által érzékelt szolgáltatási színvonalat az európai uniós és az állami támogatásokkal, továbbá a nemzeti közlekedési stratégiával összhangban növelje, mind a járművek, mind az értékesítési csatornák, mind a menetrend tekintetében. A folyamatban lévő és a tervezett fejlesztések is erre a három fő elemre vonatkoznak. Ezért törekszünk minden téren a teljes megújulásra. Mindezeknek köszönhetően 2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben, a bevételek pedig nyolcszázmillió forinttal emelkedtek. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, az év végére várhatóan 1,2 millió fővel nő az utasszám 2016-hoz képest.
A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett a pályafelújítást követő javuló szolgáltatásnak, a sűrűbb menetrendi struktúrának, a korszerű járműveknek és a kerékpáros kapacitás növelésének köszönhetően.2017-ben a cégcsoport prognosztizált konszolidált árbevétele 137 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 12 milliárd forint lesz. Eközben az adósságállomány várhatóan 54 milliárd forintra csökken év végére; a MÁV-csoport idén saját forrásból – állami adósságátvállalás nélkül – várhatóan 12 milliárd forint adósságszolgálatot teljesít. Ez óriási siker, annak fényében, hogy 2010-ben csaknem 300 milliárd forint volt a cégcsoport adósságállománya.
Ezek egyáltalán nem egy „összeomlás felé haladó” vállalat gazdálkodási és eredményességi mutatószámai.
Fotó: 24.hu/Berecz Valter