Tömegével érkeznek a rezsicsökkentéssel kapcsolatos kérdések a Fogyasztói Ügyekért és Életminőségért Egyesülethez (FÜÉ Egyesület), valamint az Észak-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi és Sportegészségügyi Egyesülethez (ÉFSE) – számolt be róla a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleményben.
A két szervezet együttműködik a hatósággal: ha van egy panasz, amelynek kapcsán jogsértés miatt hatósági fellépés szükséges, akkor továbbítják az ügyet a fogyasztóvédelmi hatóságnak.
FÜÉ Egyesület és az ÉFSE álláspontja szerint folyamatosan vizsgálni kell, hogy a szolgáltatók nem próbálnak-e rejtett költségeket beépíteni, amit a lakossági fogyasztókra hárítanak. Támogatják a szolgáltatói számlák egyszerűsítésére irányuló törekvést, ugyanis tapasztalatuk szerint a lakosság számára túl bonyolult a jelenlegi számlakép.
Felhívják a fogyasztók figyelmét arra, hogy a szolgáltatók rendszerint egy hónap közbeni dátumtól a következő hónap azonos napjáig tartó, egy hónapos fogyasztási időszakról számláznak, így a januári számlában szerepelnek a december havi magasabb áron, és a január havi alacsonyabb áron számítandó fogyasztási adatok is, ami azt jelenti, hogy az első számla még csak részben csökkentett értékű. A számlákon szereplő egyes díjtételek különböző mértékben változtak, s összesítve eredményezik – azonos mennyiségű fogyasztás esetén – a 2012-es árakhoz képest a 10 százalékos csökkentést.
A szolgáltatók nem háríthatják át a rezsicsökkentéssel járó veszteségeiket a fogyasztókra, ugyanis az általuk nyújtott szolgáltatás hatósági áras tevékenység. A földgáz fűtőértéke sem csökkenhet, ugyanis azt szabvány határozza meg.
A két civil szervezet felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy amennyiben azt tapasztalják, hogy a szolgáltató nem tartja be az előírt árképzést, úgy első körben a szolgáltatók felé kell fordulniuk. Amennyiben a szolgáltató 15 napon belül nem válaszol, vagy a válasz elutasító, abban az esetben keressék meg az illetékes megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségét.