Gazdaság

Háború a Malév romjain

Zajlanak az események: a Ryanair feljelenti a Wizz Airt az Európai Bizottságnál, közben ingyenjegyeket oszt. Budai Gyula nekiesett Oszkónak.

Egy hónap alatt egymillió eurót (mintegy 290 millió forintot) költ a Ryanair Magyarországon reklámra – mondta Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

Cawley közölte, hogy 45 ezer foglalásuk érkezett az elmúlt két hétben, a Malév február 3-iki leállását követően, és ennek alapján valószínűsítik, hogy már az első évben eléri a Ryanair magyarországi utasainak a száma a korábban bejelentett 2,4 milliót. A vezérigazgató-helyettes azt is megjegyezte, hogy a Malév kapacitásainak 95 százalékát már pótolták más légitársaságok, köztük a Ryanair.

A reklámokkal kapcsolatban a vezérigazgató-helyettes ismertette, hogy promócióra 500 ezer eurót, nyomtatott hirdetésekre 250 ezer eurót költenek. Média hirdetésekre 200 ezer eurót szánnak, 50 ezer eurót pedig online hirdetésekre fordítanak. A Ryanair a jövő héten pályázatot hirdet iskoláknak is, amelyen 100 tanuló nyerhet a Ryanairrel rövid utazást.


Kampány: ingyen repülőjegyeket oszt a Ryanair február 14-én.

Michael Cawley beszámolt arról, hogy 100 Malév pilóta kapott időpontot arra, hogy technikai felkészültségét felmérjék. Lehetőségként megemlítette, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren lévő szimulátort is használják.

A vezérigazgató-helyettes bejelentette azt is, hogy eljárást kezdeményeznek a vetélytárs Wizz Air ellen az Európai Bizottságnál. A Ryanair szerint a Wizz Air valódi tulajdonosa Európai Unión kívüli állampolgár, így a vetélytársára jogosulatlanul használja ki az uniós szabályt, hogy az unión belül az európainak minősülő légitársaságok szabadon repülhetnek bármely repülőtérre. A vezérigazgató-helyettes szerint a Wizz Air tulajdonosi piramisának csúcsán Stuart Blackburn áll Máltáról. Arra az újságírói kérdésre, hogy a 2011 áprilisa óta a Wizz Air-ben igazgatósági tag Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a tulajdonosi kör tagja-e, a vezérigazgató-helyettes igennel válaszolt, de a tulajdonosi összetételre vonatkozó forrását nem kívánta megnevezni.

A Wizz Air kedden az MTI-hez eljuttatott közleményben valótlanságnak nevezi a tulajdonossal kapcsolatos állítást, és emlékeztet arra, hogy az Európai Bizottság már vizsgálta a Wizz Air-nek mint holdingtársaságnak a tulajdonosi körét, és rendben találta. A közleményben úgy fogalmaznak: “a Ryanair állítása a Wizz Air tulajdonosi struktúrájával kapcsolatosan – számos egyéb állításához hasonlóan – nem felel meg a valóságnak. Egy korábbi Ryanair-bejelentés nyomán 2010-ben az Európai Bizottság az EU-törvényeknek megfelelőnek találta és elfogadta a Wizz Air tulajdonosi struktúráját. A tulajdonosi struktúra azóta sem változott. A társaság részvényeinek 96 százalékát EU-állampolgárok birtokolják.”

Budai elővette Oszkót

Az elszámoltatási kormánybiztos szerint Oszkó Péter a Malév visszaállamosításakor olyan bennfentes információkhoz jutott, amelyeket később „hasznosítani tudott” a Wizz Airben mint igazgatósági tag. A tisztánlátás érdekében több kérdéssel fordul a Bajnai-kormány pénzügyminiszteréhez.

Tudni szeretné egyebek mellett azt, van-e Oszkónak tulajdonrésze a diszkont légitársaságban, és miért nem hozta nyilvánosságra – ami a napokban derült ki -, hogy 2011 áprilisa óta szerepel a Malév konkurensének igazgatóságában.

Választ vár arra is, létezett-e olyan forgatókönyv a magyar légitársaság visszaállamosításakor, amely arra vonatkozott, hogy az államosítás sikertelensége esetén a Wizz Air milyen szinten akarja átvenni a Malév szerepét. Oszkó Péternek be kell számolnia arról is – folytatta -, hogy pontosan milyen információi voltak, és kapott-e juttatást adatátadásért.

Budai Gyula bejelentette egyúttal azt is, hogy egy paritásos alapon működő parlamenti vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezte a Malév és a Budapest Airport privatizációja ügyében.

Az MSZP támogatja, hogy parlamenti vizsgálóbizottság álljon fel a Malév ügyeinek kivizsgálása érdekében, de ennek csakis akkor van értelme, ha a vizsgálat kiterjed a jelenlegi kormány tevékenységére is – közölte Mesterházy Attila, az MSZP elnöke kedden este. A pártelnök-frakcióvezető hangsúlyozta: minden olyan kommunikációs próbálkozást visszautasítanak, amely akár a korábbi kormányokat, akár egyes személyeket, beleértve Oszkó Pétert is, a Malév összeomlásáért felelőssé akarna tenni.

Kettős játék?

Leonov Péter, a Malévet 2007 és 2009 között birtokló Airbridge Zrt. igazgatósági tagja kedden a Magyar Nemzetnek azt mondta, a volt pénzügyminiszter inkább akadályozta, mintsem segítette a Malév visszavásárlásának folyamatát. Most, utólag, tudva, hogy Oszkó Péter utóbb a Wizz Air igazgatóságának a tagja lett, sok dolgon el kell gondolkodni – mondta Leonov.

Oszkó Péter azt nyilatkozta a lapnak, hogy nem volt 2011 áprilisa előtt sem érdekeltsége, sem egyéb üzleti kapcsolata a Wizz Air légitársasággal. Azt elismerte, hogy jelenleg nemcsak igazgatósági tagja, de résztulajdonosa is a Wizz Airnek. Pénzügyminisztersége idején személyes kapcsolatban volt minden Magyarországon érdekelt légitársasággal, és a reprivatizációra készülve volt olyan forgatókönyv, amelyben más légitársaságok vették volna át a Malév szerepét.

Facebook-oldalán a volt pénzügyminiszter azt írta: semmi köze a Malév összeomlásához, és 2010-ben éppen ő mentette meg a nemzeti légitársaságot, és a Fidesszel is egyeztetve igyekezett a túlélés tervét is előkészíteni.

Oszkó kedden délután az MTI-nek azt mondta, az ügyhöz semmi köze a Wizz Air igazgatóságában jó egy évvel később vállalt igazgatósági tagságának, ahol a Malévtól távol tartva magát és attól teljesen függetlenül igyekezett egy hazai kötődésű, de már nemzetközi cég sikereit tovább segíteni. Az elkövetkező napokban ezek a mondatok már inkább unalmasnak hangozhatnak, az ezzel kapcsolatos vitatkozás immár az ügyvédek dolga – fogalmazott a volt pénzügyminiszter.

Szétbontják a Malév gépeit

A Malévnél szolgáló 737-600-as Boeingek egy részét elszállítják Írországból és szétszerelik. Az Airportal.hu információi szerint három gép repül át az amerikai Arizona szövetségi államban található Phoenix Goodyear repülőtérre, ahol a bontást elvégzik. A Malév hat darab 737-600-as repülőt üzemeltetett, ezeket a Malév leállásának napján, február 3-án elvitték az International Lease Finanace Corporation (ILFC) lízingcég írországi központjába.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik