A hisztérikus felhajtás a Groupon körül egész évben tartott, többször halogatva a tőzsdei debütálást, amely végül a vártnál is jobban sikerült. A Groupon 35 millió darab törzsrészvényt bocsátott ki 20 dolláros árfolyamon, a jegyzések nyomán pedig a cég 700 millió dollárnyi friss tőkével gyarapodott.
A „kuponkirály” piaci értéke a jelenlegi becslések szerint eléri a 13 milliárd amerikai dollárt. Eredetileg a kibocsátási érték 16 és 18 dollár lett volna, végül 20 dolláron debütáltak a részvények. Az első napi kereskedésben a papír csúcsa 31 dollár felett volt, amely 56 százalékos emelkedés, ezzel számolva a cég piaci értéke elérné a 19 milliárd dollárt. A papírok végül 26 dolláron zárták az első kereskedési napot, ami 31 százalékos emelkedés és a cég értékre számítva 16,7 milliárd dollárt jelent.
A hatalmas érdeklőséből az mindenképpen kiderült, hogy még mindig rengeteg forró tőke áll készenlétben, hogy ígéretesnek tűnő papírokra lehessen spekulálni.
Három év
Az alig három éves múltra visszatekintő cég a Groupon megteremtette a közösségi vásárlás fogalmát, amelyen a világon szinte mindenre lehet kedvezményes kupont találni. A modell lényege, hogy akciós vásárlási lehetőségeket kínál, amennyiben egy megadott számú felhasználó úgyancsak hajlandó a megjelölt akcióhoz csatlakozni. A bevétele abból származik, hogy a sikeres tranzakciók után 40 százalékát megkapja a létrejött üzletekek árának.
A sokszor támadott és megkérdőjelezett módszert hamar átvette a hazai piac is. Sőt mint azt Müller András az Árbarátok.hu kuponos oldal értékesítési vezetője mondja – ami a magyar piacot illeti meglepően gyorsan lezajlottak ugyanazok a folyamatok mint Amerikában. Ha csak azt vesszük, hogy a Groupon 2008-as felívelése után a magyar piacon elsőként 2010-ben megjelent komolyabb vállalkozások milyen utat jártak be, ki lehet jelenteni, hogy a Groupon alapmodelljét tekintve szinte ugyan ott vagyunk rövidebb idő alatt, mint a tengeren túli cégek.
A piac egyébként hasonlóan amerikai társához most éppen nem növekszik olyan elképesztő tempóan – mondja. Hazánkban a saját méréseik alapján egyébként az idei év során több mint 3500 ajánlat szerepelt a legnagyobb 16 kuponos szereplő oldalain. Összességében nálunk is ugyanazok mennek, mint máshol. Az utazás, étel-ital, szépség, szórakozás azok a szolgáltatási körök, amelyekből fixen lehet találni az kupon oldalakon és ezekből elég eladás is történik. De mindig vannak felkapott szolgáltatások is, amelyek ideig-óráig még a csapból is, jelen esetben a kuponoldalakból is folynak, ilyen volt a fogfehérítés, amely most lecsengőben van.
Érdekes megfigyelni, hogy a hazánkban a piacot éppen az vezeti, aki aktuálisan jobb ajánlatokat tud felmutatni. Nincs márkahűség a legnagyobb szereplők egymással homlokegyenest ellenkező hónapokat tudhatnak maguk mögött. Amikor az egyik fent, a másik lent – mondja Müller András. A piac szereplői egyelőre a befektetési szakaszban vannak és cégek méretei is jól tükrözik a piac hektikusságát, a nagyok közül van, ahol már negyvenen dolgoznak, de van olyan szintén nagy szereplő ahol csak 15-16-an. Ezt jól mutatja, hogy ilyen rövid idő is elég volt ahhoz is hogy több mint 60 szereplője legyen. Úgy tűnhet nincs belépési korlátja az üzletnek, pedig a marketingköltségek, a fejlesztések a sales is rengeteg erőforrást igényel. Hamarosan konszolidáció lehet a piacon, sokan belevágtak és sokan ki is rostálódnak majd az elkövetkező egy évben.
Tart a növekedés?
Kis Gergely a GKI eNet kutatás vezetője némiképp másképp látja a piacot. A növekedés szakasz szerinte töretlenül tart. A piaci konszolidációról viszont úgy véli már meg is kezdődött, a két nagy közül a Bónusz Brigád már folytatott felvásárlási tevékenységet. A piac másik legnagyobb szereplője a Kuponvilág pedig most kedvezőtlenebb helyzetben van – véli Kis – a felpumpált cégméret leépítése zajlik. A piacon jelenleg mintegy 60 cég van, ennyit viszont biztosan nem bír el. Az amerikai Groupon hosszú távú sorsát is az határozza majd meg, hogy mennyi ideig kell magát az elképesztő emelkedési pályán tartania, amelynek hatalmas költségei vannak. A cég folyamatos akvizícióban van, hogy újabb és újabb piacokon legyen jelen.
De ez a piac jellegénél fogva is magában rejti a változást. A legutóbbi trend az árucikkek megjelenése ezeken a szájtokon jelentősen módosíthatja az üzleti filozófiát. A jelenlegi marketing eszköz jellegről, átterelődhet a tényleges értékesítési csatorna irányába a kuponozás, amely jó eszköze lehet például készletkisöprési akcióknak.
A termékek megjelenése az oldalakon az üzleti modellt nem fogja megváltoztatni érdemben – véli Kis Gergely – annyiban kell azokon változtatni, hogy a logisztikának is helyet kell kapnia. Ennek révén viszont egy újabb hatalmas piac nyílik meg. Nincs az a mennyiség, amelyet ne lehetne eladni egy jobb márka táskáiból, ha a kereskedő bevállalja a kuponozást. És ebben az esetben a mennyiségi értékesítés bőven megtérül, még nagyon alacsony haszonkulcs mellett is – mondja egy idei nyári példaként a GKI eNet kutatásvezetője.