Gazdaság

Miért ne tartsuk otthon a „párnacihában” pénzünket

Avagy a bankszámla a 21. század legkényelmesebb dolga.

Egyre többen bíznak az elektronikus fizetésben. Rájöttek arra, hogy használatával nemcsak időt, hanem pénzt is megspórolnak. A pénz ráadásul védettebb a bankban, mintha otthon tartanánk vagy magunkkal hordanánk.

Nem is olyan régen az emberek csak annyi pénzt tettek a bankba, amire biztosan nem volt szükségük – hiszen csak a bankfiók nyitvatartási idejében férhettek a pénzükhöz, és alig tudták, mi is történik a megtakarításaikkal. Ma már a bankszámla elválaszthatatlan része az életünknek. A fizetéseket a legtöbb esetben a bankszámlára utalja a munkáltató, a hitelek folyósítása számlára történik, a közműszolgáltatók is a számláról történő fizetést preferálják. A bankkártyáknak köszönhetően bármikor hozzájuthatunk a pénzünkhöz, az interneten, vagy akár a mobiltelefonunkon át bármikor pontosan nyomon tudjuk követni a ki- és befizetések alakulását.  A bankszámlához több kártya is tartozhat, amelyek nem csupán készpénzfelvételre, hanem készpénzmentes vásárlásra és internetes fizetésre is alkalmasak. Azok számára, akik gyakran rendelnek az interneten, létrehozták a webkártyákat is, amelyeket kifejezetten online vásárlásra fejlesztettek ki. A vásárlás lebonyolítását megelőzően a webkártyát – amelyhez elkülönült kártyaszám tartozik – csak annyi pénzzel kell feltölteni, amennyit az online vásárláskor el kívánunk költeni.

A számlanyitáshoz egyetlen egyszer kell személyesen bemenni a bankba, és beállítani a számunkra ideális szolgáltatásokat (netbank, telebank, értesítések, stb). Először személyazonosságunkat kell igazolni a szokásos okmányokkal, valamint aláírásmintát is kérnek, ami biztosítja, hogy csak az ügyfél vagy a meghatalmazottja férhessen a számlához. A bankszámla nem ingyenes, akkor is költségei vannak, ha semmire nem használjuk, de a havi számlavezetési díj általában igen alacsony. A szerződésben a bank arra vállal kötelezettséget, hogy nyilvántartja és kezeli ügyfele pénzeszközeit, teljesíti a kifizetéseket és az utalásokat, valamint értesíti az ügyfelet a számlaegyenlegéről és a számlája javára és terhére írt összegekről. Ezt megteszi a havi számlakivonatban és – amennyiben a szerződés erre is kiterjed – a tranzakció lebonyolítása után sms-ben is.

A számlanyitást követően ma már elektronikusan is intézhetjük pénzügyeinket, amivel rengeteg időt spórolhatunk meg. Az internetbank segítségével számítógépen keresztül, közvetlenül is hozzáférhetünk bankszámlánkhoz, nyaraláskor akár külföldről is. Az internetbanki szolgáltatások lehetőséget nyújtanak a számlaegyenleg lekérdezésére, átutalásra, betétlekötésre vagy feltörésre, bankkártyához kapcsolódó limitek módosítására, bankkártya vagy hitel igénylésére, mobiltelefon feltöltésére és befektetések kezelésére is.

Az általános tranzakciók mellett a számla másik „haszna”, hogy a pénzintézetek olyan pluszszolgáltatásokat kínálnak, amelyek az ügyfelek fokozott kényelmét szolgálják. Szorult helyzetben jól jöhet például a számlaegyenleg túllépésének lehetősége folyószámlahitel igénybevételével.Ez esetben olyan hitelkeret kapcsolódik a számlához, amelyet bármikor igénybe vehetünk, és visszafizetését követően automatikusan újra megnyílik számunkra. A keretből felhasznált összeg után kamatot, a fel nem használt összeg után pedig rendelkezésre tartási jutalékot számít fel a bank.

További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik