A változás főbb jellemzői a környezetbarát, a bio, a méltányos és a használt termékek növekvő arányú fogyasztása, valamint a low-cost (alacsony árú termékek) előretörése – mondta az el Balog Gábor, a Magyar Cetelem Bank marketingosztály vezetője.
Az európai fogyasztó számára ugyanis “a válság előtt és a válság után” két külön korszakot jelent – hívta fel a figyelmet az osztályvezető. A kutatás szerint 2010-ben nem kevesebbet, hanem mást, illetve másképp fogyasztunk, mint eddig.
A Cetelem Magyarországon 2005 óta évente publikált tanulmánya két részből áll, a kérdőíves Európai barométer kutatásból és az Európai piacok elemzésből – mondta Lendvai János, a társaság igazgatóságának elnöke az elemzés bemutatóján.
Az Európai barométer kutatás a fogyasztók óvatos bizakodását mutatja: a 2009-es mélypontot jelentő 4,2-es értékről (1-től 10-ig terjedő skálán) 2010-re 4,5-re emelkedő általános közérzetet jelez. A vizsgált országok körében egyébként Magyarország az egyetlen, ahol – a visszafogott növekedés ellenére – ez az “osztályzat nem éri el a 3 pontot”. Ezzel a pesszimizmussal sikerült leköröznünk a nálunk eddig mindig optimistább portugálokat is – mondta Lendvai János.
Inkább fogyasztunk, mint megtakarítunk
A kutatásban vizsgált 12 ország átlagát tekintve ugyanakkor a mérleg nyelve továbbra is a fogyasztás felé billen a közép-európai országoknak köszönhetően. Ebben pedig – az elmúlt évekhez hasonlóan – különösen nagy szerepe van Magyarországnak, a fogyasztási szándék ugyanis még mindig itt haladja meg a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket.
A csaknem nyolcezer európai megkérdezett 40 százaléka már racionalizálta lakásában az energiafelhasználást, 63 százalék pedig azoknak az aránya, akik gyakran vásárolnak újrahasznosított papírból készült termékeket. Bioterméket a megkérdezettek 38 százaléka vásárol, 10 százalékuk pedig tudatosan választja a fair trade termékeket.
Az európai fogyasztók továbbá az alacsonyabb ár érdekében hajlandóak lemondani több a termékekkel kapcsolatos szolgáltatási körülményről, (a minőségből nem engedve) 81 százalékuk például egyszerűbb termékcsomagolással is kiegyezne, de meghatározó trend a másodkézből származó termékek forgalmának növekedése is.
Visszaesett a vásárlási hajlandóság hazánkban
A Cetelem Európai piacok elemzése szerint a vizsgált országokban a legnagyobb visszaesést mutató területek: a bútor (átlagosan 7,3 százalék), a szórakoztató elektronikai (6,4 százalék) és az informatikai (8,2 százalék) cikkek piaca. Magyarországon a csökkenés nagyobb mértékű az európai átlagnál, ez alól kivételt csak a sport- és barkácsáruk piaca jelent.
A legszembetűnőbb eltérés az új autóknál volt: az európai 6,5 százalékos növekedéssel szemben (mely több országban a roncsprémium hatása) a magyar piac 62 százalékos visszaesést könyvelhetett el tavaly 2008-hoz képest.