Amennyiben valakinek eddig kétsége lett volna, a nemrég zárult karácsonyi ünnepek idején a szó szoros értelmében ragyogóan megmutatkozott a Royal Philips Electronics dominanciája a fényforrások piacán. A holland társaság ötven óriási hópehelyből álló fényfüzérrel díszítette föl a New York-i Saks Fifth Avenue luxusáruházat (képünkön), méghozzá úgy, hogy villanyégők helyett csupa fénykibocsátó diódát, azaz LED-et használt. E félvezető alapú fényforrások áramigénye töredéke a hagyományos izzókénak, így a karácsonyi látványosság mindössze annyi energiát fogyasztott, mint három kenyérpirító. A Times Square-en rendezett szilveszteri utcabál fényeit szintén a Philips szolgáltatta: a hatszáz izzó és halogénégő helyett több mint 9,5 ezer – kétszer olyan fényes, ráadásul 16 millió színből álló paletta megjelenítésére képes – LED világította meg a teret. Az újítás – a fényerőtől függően – a látványshow egyes pontjain akár 98 százalékos megtakarítást is eredményezhetett.
Ünnepi LED-installációi láttán a Philipsnek határozottan van mire hivatkoznia, amikor zöld vállalatként aposztrofálja magát. A világon felhasznált összes villamos áram mintegy ötöde a világításra megy el, részben azért, mert a hagyományos izzók esetében az energia jókora hányadából pazarló módon csak hő keletkezik. A LED-ek viszont alacsonyabb hőmérsékleten világítanak, ráadásul az élettartamuk is hosszabb. Így az e területen vezető társaság joggal mondhatja el magáról, hogy segít megóvni a Földet.
MILLIÓK ÉS MILLIÁRDOK. Az amerikai General Electric (GE) – a Philips fő riválisa a világítótestek piacán – dollár százmilliókat szánt „ökomagináció” jelszavú, környezetbarát imázsát javítani hivatott kampányára. Csakhogy a Philips egy nagyságrenddel többet, milliárdokat költött LED-ekre és más energiatakarékos világítási rendszerekre. Egyedül a múlt évben 4,2 milliárd dollár összértékben vásárolt fel öt céget e szektorban, köztük november végén a louisville-i székhelyű Genlyte-ot, az Egyesült Államok második legnagyobb csillárgyártóját. Ennek eredményeként a fényforrások és csillárok terén, a GE-t megelőzve, vezető helyre került a mindennél fontosabb amerikai piacon. Az elkövetkező tíz évben, amint a világ nagy része átáll a LED-es világításra, a Philips várhatóan még jobban elhúz a GE-től. „Egy építőipari cég a Philipstől beszerezhet mindent, amire szüksége van” – emeli ki Janardan Menon, a Dresdner Kleinwort londoni elemzője, hozzátéve, hogy a GE-re ugyanez nem igaz.
Persze az utóbbi cég is tud olykor villantani. A Rockefeller Centerben 2007 decemberében az általa szállított 30 ezer darab sokszínű LED díszítette a karácsonyfát, s ami ennél fontosabb, a vállalat kapott megbízást arra, hogy a Wal-Mart Stores hipermarketlánc több mint félezer amerikai áruházában a neonvilágítást LED-es rendszerre cserélje. Jóllehet a GE nem vállalkozott olyan akvizíciókra, mint a Philips, és saját gyártás helyett inkább a japán Nichia cégtől vásárolja a LED-csipeket, vezetői tagadják, hogy átengednék a terepet a holland vetélytársnak. „Az újszerű termékekbe és technológiákba való befektetés egyértelműen tevékenységünk egyik sarokköve” – hangoztatja Michael Petras, a konszern globális LED-üzletágért felelős alelnöke.
Az energiatakarékos világítási stratégiák kockázatokat is rejtenek magukban a Philips és a GE számára. A LED-ek hosszú élettartama miatt ugyanis – egy tipikus LED napi 12 órás használat mellett több mint 11 évig használható – nagyon leszűkül a cseretermékek piaca. Az így fenyegető bevételkiesés ellensúlyozása céljából a Philips apránként kiterjesztette termékskáláját a világítási piac valamennyi szegmensére. Alapelgondolása egyszerű: a fogyasztóknak lámpatesteket és kezelési rendszereket is be kell szerezniük, ha tökéletesen élvezni akarják a LED kínálta előnyöket. A vállalat arra számít, hogy a retro stílusú lámpáktól a legújabb formákig terjedő kínálatával főszereplő lesz a következő generációs világítás térhódításában, s ez évtizedekre biztos bevételt garantál a számára.