Folytonosan láthatóvá tette webkamerák elihelyezésével a Skanska svéd építőipari vállalat a fővállalkozásában épülő Öresund-híd aktuális állapotát. Így az internet segítségével nemcsak az érdeklődők, de még a világ túlsó felén élő, pénzét kockáztató befektető is élőben nézhette, hol is tart a beruházás. “A fogyasztói bizalom megnyerése elengedhetetlen. Nemcsak építkezésekről, hanem például egy élelmiszereket előállító gyár tiszta, higiénikus csomagolóüzeméből is adható élő adás, ami bizonyítja: tényleg úgy bánnak az áruval, ahogyan azt a vásárló elvárja” – magyarázza Mikulás Gábor, a GM Consulting vezető munkatársa.
KEZDETI PRÓBÁLKOZÁSOK. A száz legnagyobb magyar vállalat közül egyelőre csak 45 rendelkezik internetes megjelenéssel. A honlapok túlnyomó része kizárólag alapvető információkat közöl, valamint a már meglévő PR- anyagok online változatát tartalmazza – derül ki a Carnation Consulting felméréséből. A cégek a világhálót a már működő kommunikációs csatornák tükörképeként, s nem új, értéknövelt csatornaként használják, pedig a neten keresztül gyorsan, nagy mennyiségű, rendszerezett információt lehet eljuttatni az érdeklődőkhöz, s az ráadásul pillanatok alatt módosítható, bővíthető. Az eszköz kiterjeszti az adott vállalat elérhetőségét, hatékonyabbá teszi a sajtókapcsolatok kezelését, s rengeteg új lehetőséget nyújt. Például könnyen mérhetővé válik a különböző sajtóorgánumokban megjelenő hirdetés hatásfoka azzal az egyszerű módszerrel, hogy a reklámokban különböző e-mail címek szerepelnek; amelyik postafiókba több levél érkezik, az a hatékonyabb. De az egy website-on belüli oldalak látogatottsági statisztikái is sokat elárulnak, mivel ha egy bizonyos termékről többször kértek le adatokat, azaz jobban érdeklődnek iránta, az előrevetítheti, hogy megnő iránta a kereslet is. Mikulás Gábor szerint figyelni kell arra, hogy egy cég arculata egységes legyen, amibe beletartozik a honlap kinézete is.
“A weboldalon található adatokat általában azok olvassák el, akik konkrétan érdeklődnek egy termék vagy szolgáltatás iránt, így a legértékesebb fogyasztókkal alakítható ki közvetlen és hosszú távú kapcsolat” – mondja Novák Péter, a Reklámszövetség internet tagozatának vezetője. Ha egy vállalat komolyan jelen akar lenni az interneten, akkor szakmai portált hozhat létre, amelyen például egy építőipari cég nemcsak a konkrét termékekről nyújt információt, hanem a házépítéshez kapcsolódó minden tevékenységről, még a lakáshitel-felvételhez kötődő jogszabályokról is.
ÚTTÖRŐK. A Pannon GSM site-ján a böngészők legnagyobb része az ingyenes SMS-küldési lehetőséget veszi igénybe, de látogatottak az akciókat tartalmazó oldalak, valamint a telefonszám-tudakozó is. Kulcsár Emőke, a cég sajtómunkatársa az internet kapcsolatteremtő funkcióját emeli ki: aki még nem előfizető, az érdeklődés céljából a telefonos ügyfélszolgálat mellett szívesen keresi fel a weboldalt is. ”
Az RTL Klub, mely a kereskedelmi tévék közül elsőként jelent meg az új médián, így olyanokat is el tud érni, akik nem számítanak a legaktívabb tévénézők közé” – mondja Király Anikó, a társaság internet projekt menedzsere. Honlapjukon az ügyfeleknek és a hirdetőknek szóló tudnivalók mellett a műsorokkal kapcsolatos érdekességeket, kulisszatitkokat, a híradó tudósításait azok is olvashatják, akik nem a tévé, hanem a számítógép előtt ülnek. Sőt, már Kokó meccsét is közvetítették a virtuális csatornán keresztül, akkor az interaktivitást kihasználva arra is lehetett tippelni, ki nyeri a mérkőzést.