Tisztul a kép a menedzserképzés területén: ma már elsősorban azok az intézmények vannak talpon, ahol azt oktatják magas színvonalon, amire egy menedzsernek tényleg szüksége van.
ASzámalk Open Business School, Magyarország egyik legnagyobb menedzserképző intézete nem csak, hogy jelen tudott maradni a piacon, de egyre előkelőbb helyet vív ki magának mind a hazai mind a nemzetközi palettán – állította lapunk kérdésére válaszolva Tömpe Zoltán az OBS vezetője. A legfontosabb képzési terület, a hároméves Master of Business Administration (MBA) képzés. Az angol partnerintézmény, Nagy-Britannia egyik legjelentősebb egyeteme, a Brunel University (aminek tananyagát oktatják és diplomáját kiadják) hozzájárult ahhoz, hogy a CM és DMS kétéves képzés itthon magyar nyelven is hozzáférhető legyen. A magyar nyelvű oktatás beindulásával párhuzamosan azonban egyáltalán nem csökkent az angol nyelvű képzésben résztvevők száma, sőt jelenleg körülbelül másfélszerese az előző évek hallgatóinak. Az oktatásban való részvétel az egyik legjobb befektetés – véli Tömpe Zoltán. Azok, akik sikeresen elvégzik a három évet, többnyire csúcsvezetőként kerülnek ki az iskolapadból, így az évi 250 ezer forintos tandíjuk hamar megtérül.
A képzés struktúrája igen jól szerkesztett, így széles rétegek érdeklődésére tart számot. Az első év végén a hallgatók Certificate in Management (CM) bizonyítványt kapnak. Ez a bizonyítvány általában azok számára nyújt elegendő tudást, akik nem gazdasági csúcsvezetők kívánnak lenni, hanem akiknek vállalkozásukhoz, munkaterületük biztos ellátásához alapvető menedzsment-ismeretekre van szükségük. A második év elvégzésével már nem csak bizonyítványt, hanem diplomát is (Diploma in Management Studies) kapnak a hallgatók. Ezt a szintet azok a vezetők választják, akik a saját szakterületük és a menedzs-ment határterületén dolgoznak. A harmadik évet, az MBA megszerzésének évét olyan szakemberek végzik el, akik már jócskán sínen vannak: sikeres üzletemberek, felsővezetők, akik a továbblépéshez gyakorlati ismereteik elmélyítését igénylik. Az intézmény nevében is szereplő “open” arra utal, hogy ebben az iskolában a poroszutas szájbarágós, visszakérdezős oktatási formával szemben a lazább tananyag-felépítésen van a hangsúly. A szemináriumok témáját gyakorlati problémát felvető vitaanyagok adják. Mivel a hallgatók a témát érintő különböző területeken már rendelkeznek tapasztalatokkal, az oktatóknak gyakran tudnak “újat” mondani.
Az “open” szó a távoktatásra is utal. Ez a forma lehetővé teszi az egyéni igényekhez, életmódhoz és időbeosztáshoz való alkalmazkodást.
Az Open Business School az idén másodszor is nyert el PHARE-pályázatot, a tendert egyébként Tömpe Zoltán a menedzserképzés nyílt versenyterepeként jellemezte. A nyertes pályázat egy kétéves középvezetői program megvalósítását teszi lehetővé, aminek során a németországi partnercég segítségével ötszáz magyar középvezető kap lehetőséget néhány hónapos továbbképzésre. Az MBA-képzés mellett az intézmény két másik üzletága 1995-ben a rövid tréning, illetve a szakképesítést adó magyar és amerikai oktatási programok voltak. Noha az OBS számára a szakmai sikereket a másoddiplomás képzés alapozta meg, az árbevétel tekintetében a három oktatási forma egyelőre közel egyenlő súllyal szerepel.