A slow life mozgalom a kezdet kezdetén a gyorséttermi étkezési stílusnak intett megálljt, helyette a hagyományos ízeket, a helyi gasztronómia elsőbbségét hirdette. Az értelmiségi aktivisták spontán megnyilvánulása azonban az idő előrehaladtával folyamatosan kapott egyre mélyebb értelmet, így mára a fő üzenete az, hogy “Fékezz! Élj tartalmasabb életet!”.
A mozgalom ma a hétköznapok taposómalma és a fásultság ellenpólusaként lép fel és arra nevel, hogy az állandó rohanásból kilépve nyílik igazi lehetőség az apró örömök felfedezésére, a sportra, a turizmusra. Ezzel valóban egy másik életminőség alternatíváját kínálhatja. A “slow life” legszervezettebb formában a “slow city”, azaz nyugodt város néven épült be a köztudatba. Eddig ehhez 16 ország 120 városa csatlakozott és viselheti büszkén a címet, melyet egy csiga képe fémjelez.
Ezekben a városokban mindig van idő a helyi hagyományok ápolására, a kulturális, gasztronómiai értékek megőrzésére és a zöld felületek arányának növelésére. A szakértők szerint az, aki megelégelte a gyűrődést, a “slow life” szellemében, saját lakhelyén is lehet turista. Friss szemmel fedezheti fel a környező utcák házainak felső homlokzatát, loholás helyett szóba elegyedhet a sarki újságárussal, mindez új élményekkel gazdagíthatja – és pénzbe sem kerül.