Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester hétfői találkozóján új, átfogó megállapodást kötött a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát – írja közleményében a fővárosi önkormányzat, és szó szerint ugyanezt a szöveget tette közzé Lázár is.
A közlemény kiemeli: az eddigi költségalapú elszámolás helyett a felek abban állapodtak meg, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíjkiegészítést – az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan – teljesítményarányosan osztják meg.
- A miniszter és a főpolgármester egyetértett abban is, hogy az eddig a Fővárosi Önkormányzatot illető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek egy olyan rendszert alakítanak ki, mely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.
- A minisztérium és a főváros lezárja a tavaly év végén megszűnt korábbi agglomerációs megállapodással kapcsolatos elszámolási vitákat is. Az új megállapodás eredményeként a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak.
- Azt is írják, hogy a megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.
Mint ismert, Lázár János január 9-én olyan ajánlatot tett a fővárosnak, melynek lényege, hogy továbbra is elfogadják a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a Budapest-bérletet, a főváros pedig cserébe fogadja el az ország- és vármegyebérleteket az általa üzemeltett tömegközlekedési eszközökön. Karácsony Gergely ezután arról beszélt, hogy az irány jó, de meg kell egyezni a részletekben, vagyis a bevételek elosztásában, amiről Lázár nem tett említést. Most viszont kiderült, hogy a bevételeket teljesítményarányosan osztják meg.
Múlt heti cikkünkben a Budapest-bérlet körül decemberben kipattant konfliktus kapcsán arról írtunk, hogy bár a MÁV december 31-ei közleménye alapján a nyilvánosság tényként kezelte, a BKK és az állami közlekedési cégek szerződésében nincs nyoma annak, hogy március 1-jével megszűnne a felek között az agglomerációs közlekedésről szóló megállapodás. Ráadásul egy másik akadály is elhárult az elől, hogy változatlan maradjon a szolgáltatás, amíg a kormány és a főváros meg nem állapodik az új tarifákról. Ez azonban a vártnál is gyorsabban, már most megtörtént. Az építési tárca akkor azt hangsúlyozta, hogy már március 1-jével a régi egyezség helyét egy új, a kölcsönös bérletelfogadáson alapuló megállapodás veheti át.