Belföld

Karácsony reakciója Lázár javaslatára: Az irány jó, de meg kell egyezni a részletekben

Vörös Szilárd / 24.hu
Vörös Szilárd / 24.hu

Karácsony Gergely online sajtótájékoztatón reagált Lázár János közlekedési miniszter bejelentéseire.

Mint ismert, december 31-én a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát a HÉV és az agglomerációs járatok menetrendjének alakítására (a szentendrei és a ráckevei HÉV azóta ritkábban is jár bizonyos időszakokban), egyúttal megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja. Bár a szerződés lejárta előtt, december 29-én a Budapesti Közlekedési Központ olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely átmenetileg biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését (vagyis hogy a fővárosban közlekedő HÉV-eken és a Volánbusz által üzemeltetett elővárosi buszokon ne kelljen kétszer fizetni), a MÁV két nappal később közleményben jelezte: a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően „az átmeneti megoldás legfeljebb március 1-jéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.”

Lázár János kedden Debrecenben egyebek mellett azt ajánlotta, a kormány elfogadja – de csak Budapest határain belül – a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a Budapest-bérletet, a főváros pedig cserébe tegyen ugyanígy az országbérlettel és a vármegyebérlettel a saját tömegközlekedési eszközeiken. (Lázár azt is bejelentette, hogy az ország- és vármegyebérleteken túl az összes eddigi MÁV és Volán helyközi bérlet megszűnik, illetve hogy a 14 év alattiak ingyen utazhatnak.)

A főpolgármester Lázár szavaira így reagált:

Úgy értelmezem, hogy egy óriási lépést teszünk közösen Karácsony Gergely 2019-es választási programjának végrehajtása érdekében. Hiszen ebben a programban szerepelt az, hogy a 14 évnél fiatalabbak ingyen használják a közösségi közlekedést, és ebben a programban szerepelt az is, hogy Budapesten és az agglomerációban is egy egységes tarifaközösségen alapuló, egységes bérlet- és jegyrendszert kell kialakítani a városon belüli és városon kívüli szolgáltatásokra.

Hozzátette:

Mivel az elkövetkező hetekben konstruktív tárgyalásokra készülök, nem szeretném éles szavakkal illetni azokat a valótlanságokat, amelyeket miniszter úr mondott a sajtótájékoztatóján.

Azért elmondta, Lázár állításával szemben a közlekedési minisztérium részéről „az elmúlt hónapokban nem érkezett olyan tárgyalási javaslat, amely a Budapest-bérlet jelenlegi rendszerének fenntartását szorgalmazta volna. Csak olyan javaslat érkezett, amely egyszerre volt rossz a budapestieknek és a fővárosi önkormányzatnak, miután a Budapest-bérlet megszüntetését indítványozták.” Karácsony szerint Lázár láthatóan nem ismeri ezt a budapesti közlekedési, illetve jegyrendszert kellő mélységében, ezért közölt rossz adatokat arról, hogy mennyi pénzt kap a bevételekből az állam.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a hosszú barátság alapja a pontos elszámolás, ezért a következő hetekben hosszú, konstruktív elszámolásokra készülnek. Az a kérdés szerinte ugyanis, hogyan tudnak elszámolni a közösen szerzett bérletbevételekből.

Jó az irány, a részleteken múlik, hogy meg tudjuk-e kötni a megállapodást. (…) Egyrészt az új rendszerrel a budapestiek nem járhatnak rosszul. És az a célunk, hogy ne csak a budapestiek járjanak jól, hanem mindenki, aki Budapesten közlekedik.

A cél szerinte az, hogy „egy egységes agglomerációs közösségi rendszert építsünk fel, hogy egy regionális BKK-t hozzunk létre, amely nemcsak Budapestet, hanem az egész közép-magyarországi régiót szolgálja 21. századi megfizethető közösségi közlekedési szolgáltatásokkal.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik