Belföld

Budapest-bérlet: Lázár János új ajánlatot tett a fővárosnak

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Tarifa-rendszerváltás a helyközi közlekedésben címmel tartott sajtótájékoztatót Debrecenben Lázár János építési és közlekedési miniszter és Papp László debreceni fideszes polgármester.

Lázár elmondta, olyan várost szeretnének Debrecenből építeni, mint amilyen Németországban Hamburg vagy München. „Debrecen legyen a Kelet-Kárpát-medence fővárosa” – jelentette ki. A gyárfejlesztések mellett, mint mondta, 700 milliárd forintra van szükség arra, hogy a városi infrastruktúra képes legyen kiszolgálni az ide települő üzemeket. Lázár szerint rövid időn belül

50 ezerrel nőhet a város lakossága, ennek jegyében hozott a kormány döntéseket az infrastruktúra-fejlesztésekről.

A beruházok lebonyolításának feltételeiről a kormány napon megállapodott a várossal: a 700 milliárd forint értékű, közvetlen támogatáson túl további forrásokat költenek a régióra.

Debrecen előre megy, nem hátra!

– mondta Lázár.

A miniszter jelezte: az agglomerációs közlekedési problémák nem csak Budapestet érintik. Szeretnék folytatni a rendszer átalakítását, hiszen láthatóan van igény a tömegközlekedés fejlesztésére (elmondása szerint eddig négy millió vármegye- és országbérletet adtak el, és régóta nem utaztak annyian a Volán- és a MÁV járatain, mint tavaly). Ennek jegyében a kormány két fejezetben tárgyalta a tarifareformot, amit idáig azért nem zártak le, mert Budapest válaszára vártak, abban bízva, hogy a fővárosi önkormányzat aláírja a megállapodást az együttműködés folytatására. Ez azonban nem történt meg, így egyelőre Budapest nélkül vezetik be az új rendszert – mondta. (A fővárosi vezetés szerint ezzel szemben Lázár döntött az eddigi megállapodás megszüntetéséről, így arról, hogy a Budapest-bérlet ne legyen érvényes a MÁV-HÉV és a Volán járatain.)

Március 1-jétől az alábbi változások lépnek életbe:

  • Minden bérlet megszűnik a vármegye és országbérleteken túl.
  • Két új kedvezményes napijegyet is bevezetnek: a vármegye 24-et, ami 990 forintba, és a Magyarország 24-et, ami 4990 forintba kerül majd.
  • Az utazási kedvezmények rendszerét átalakítják: a jelenlegi 62-ből csak 24 marad érvényben. Megszűnik például a gyerekkel utazók 33 százalékos kedvezménye (a gyerekek viszont ingyen használhatják majd a vonatokat és a távolsági buszokat).
  • A kedvezményre jogosító igazolványok, így a közalkalmazotti is megszűnik, viszont az oktatásban és egészségügyben dolgozók az eddigi 12 alkalom helyett innentől korlátlanul utazhatnak az ország területén 50 százalékos áron. A 65 év fölöttiek továbbra is térítésmentesen utazhatnak.
  • A kormány azon dolgozik, hogy Debrecenhez hasonlóan március 1-jétől a 14 év alattiak is ingyen utazhassanak, míg a 14 és 25 év közöttiek fél áron (ha nem vesznek diákként vármegye- vagy országbérletet).
  • A 90 százalékos kedvezmény kategóriában utazóknak, így a nagycsaládosoknak és a tartós betegeknek országszerte ingyenessé teszik a tömegközlekedést.
  • Az országbérlet az InterCity járatain első osztályon is korlát nélkül igénybe vehető lesz.
  • Ősztől a készpénzes fizetést 200 forintos adminisztrációs díjjal terhelik a Volán-buszokon, hogy előnyben részesítsék a bankkártyás fizetést.

Lázár ezután ráfordult a Budapest-bérlet ügyére.

A kormány nem akarja szívatni a Budapestieket, még csak a főpolgármestert sem

– mondta a miniszter, hozzátéve, hogy a budapestiek azt viszont nem várhatják el, hogy a polgármesterek helyett végezzék el a melót, ha „a főpolgármester elbambul”.

MTI/Vajda János

Mint ismert, december 31-én a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát a HÉV és az agglomerációs járatok menetrendjének alakítására, egyúttal megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja. A szerződés lejárta előtt a BKK december 29-én olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely átmenetileg biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését (vagyis hogy a fővárosban közlekedő HÉV-eken és a Volánbusz által üzemeltetett elővárosi buszokon ne kelljen kétszer fizetni), de a MÁV két nappal később közleményben jelezte: a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően „az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.”

„Az egyetlen magyar város Budapest, amely idáig extra támogatásban részesült” – mondta a Budapest-bérletről Lázár. Aláhúzta: mindazokból a kedvezményekből, amelyek megilletik a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a budapestieket, a debreceniek nem részesülnek.

A fővárosnak egy elszámolási rendszeren belül fizetési kötelezettsége van felénk. Minden évben körülbelül 6 milliárd forint képezi a vita tárgyát. Mi közszolgáltatást biztosítunk a főváros területén a Volánnal, a MÁV-val és a HÉV-vel, aminek a díjtételét valakinek ki kell fizetni

– mondta Lázár, aki úgy gondolja: a főpolgármester vagy „elbambulta” a számlák kifizetését, vagy az önkormányzati választási kampány miatt nem járult ahhoz hozzá. A miniszter szerint pár milliárd a fővárosi önkormányzatban nem számít, hiszen állítólag „térdig járnak a pénzben” az ottani városházán. Lázár szerint hiába próbálják őt „patás ördögnek” lefesteni, a kormányban megállapodási szándék van.

Erre hivatkozva a miniszter előállt egy újabb javaslattal.

Mi elfogadjuk a Volán, a MÁV és a HÉV járatain a Budapest-bérletet, a főváros pedig fogadja el az országbérletet és a vármegyebérletet az ő tömegközlekedési eszközeiken

– mondta Lázár, aki szerint ez egy „fair és nagyvonalú ajánlat”.

Papp László a sajtótájékoztató elején elmondta, hogy a jövőben

a 14 évnél fiatalabbak ingyen utazhatnak majd a debreceni tömegközlekedési eszközökön.

Elmondta azt is, hogy nem csak a debreceniek, hanem a városban tanulói jogviszonnyal rendelkező, agglomerációban élők is igénybe vehetik az utazási kedvezményt. „Egyfajta bérlettípusként fog működni a következő időszakban” – ismertette a polgármester, hozzátéve, hogy azok, akik ezt a junior kártyát megkapják, további kedvezményekre is jogosultak lesznek. Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere 2021. szeptemberében vezette be a 14 éven aluliak ingyenes utazását a fővárosban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik