Onnan lehet tudni, hogy a kormány kifogy az észérvekből, hogy hadrendbe állítják a hazug propagandát
– írta Karácsony Gergely főpolgármester az Index szerdai cikkére reagálva. A kormányközelbe került lap egy belsős BKK-levelezésre hivatkozva azt állította, december végén kapott egy utolsó ajánlatot a főváros a kormánytól a Budapest-bérlet fenntartására és az agglomerációs járatok, HÉV-ek és buszok közös működtetésének folytatására, ám ezt a főváros és a BKK elutasította.
Az Index a birtokába került levelezésből azt olvasta ki, hogy a főváros tudatosan döntött a megállapodás helyett az együttműködés felszámolása mellett, ami miatt Karácsony Gergely a kormányt hibáztatta. „A főpolgármester nem mondott igazat” – fogalmazott a portál.
Karácsony a Facebook-posztjában kifejtette, hogy a költségvetési törvény szerint 12 milliárd forint járna Budapestnek a közösségi közlekedés költségeihez való állami hozzájárulásként, ám ezt a pénzt a törvény ellenére nem akarja odaadni a Lázár János-vezette Építési és Közlekedési Minisztérium. A főpolgármester ezután elismerte, hogy tavaly év végén valóban érkezett egy ajánlat Lázár minisztériumától, melyben azt kérték, hogy a főváros fizessen a HÉV és a Volán számára a 2022-es év elszámolásaként az eddigi 6,58 milliárd forint fölött plusz 2,17 milliárd forintot. Azonban Karácsony szerint se a 12 milliárd forint folyósítása, se az agglomerációs megállapodás meghosszabbítása nem volt a része az „ajánlatnak”, pedig „ez a három, ahogy eddig is, kéz a kézben jár”.
Magyarán, a főváros hiába fizetne többet, a kormány akkor is megszüntetné a Budapest-bérletet
– írta Karácsony.
Mint ismert, december 31-én a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát a HÉV és az agglomerációs járatok menetrendjének alakítására, egyúttal megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja. Ám a szerződés lejárta előtt a BKK december 29-én olyan háromoldalú megállapodást kötött a MÁV-HÉV-vel és a Volánbusszal, amely biztosítja a jelenlegi tarifarendszer megőrzését (vagyis, hogy a városban közlekedő HÉV-en, a Volánbusz által üzemeltetett városi buszokon ne kelljen kétszer fizetni), de a MÁV két nappal később közleményben jelezte: a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium döntésének megfelelően „az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.”
„A kormány ezt az aligcsak megkötött megállapodást akarja felmondatni állítólag március 1-jével, megkárosítva ezzel többszázezer budapesti és agglomerációs polgárt” – írja Karácsony, aki szerint nincs semmilyen észérv a Budapest-bérlet megszüntetésére.
A kormány a beborult költségvetését és a tönkrement MÁV helyzetét akarja Budapest kárára kezelni
– fogalmazott, hozzátéve, hogy „Budapest ellenáll, a rossz kormányzás árát nem lehet ezzel a várossal megfizettetni”.