Belföld

Autópályakoncesszió: három jelentkező a gigaüzletre, Mészáros Lőrinc érdekeltségei is köztük lehetnek

Bodnár Boglárka / MTI
Bodnár Boglárka / MTI
A versenyzők között ott lehet a francia Colas is az osztrák Strabag társaságában. Az év végéig lezavarnák az eljárást.

Piaci hírek szerint három konzorcium jelezte a részvételi szándékát a Rogán Antal tárcájához köthető mamutüzletben, a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére kiírt koncessziós közbeszerzési eljárásban. A 35 évre szóló koncesszióért magyar és külföldi szereplő egyaránt bejelentkezett a Nemzeti Koncessziós Irodánál:

  • egy magyar cégekből álló konzorcium, amelyben Mészáros Lőrinc érdekeltségei adják az elvárt tőkeerőt, de állítólag több mint féltucat kisebb építőipari társaságot is beszerveztek a csapatba;
  • a Dömper Kft., amelyről piaci körökben úgy tudják, hogy más tenderekhez hasonlóan ezúttal is a szlovák gyökerű Doprastavval közösködik;
  • külföldi résztvevője is lehet a sztrádacsatának, a francia Colas az osztrák Strabaggal.

Az érintett cégek nem reagáltak megkeresésünkre, miként a Nemzeti Koncessziós Iroda sem válaszolt arra, hogy milyen formációk adták be a jelentkezésüket a tárgyalásos eljárás első etapjára. Az irodának továbbra sem találni az elérhetőségét, így a Rogán vezette Miniszterelnöki Kabinetirodát kérdeztük. A sajtóosztály azt közölte, hogy a részvételi felhívással, illetve a részvételre jelentkezőkkel kapcsolatban egyelőre nem kívánnak tájékoztatást adni. „A nyilvánosságot a jogszabályoknak megfelelően a jelentkezők köréről tájékoztatni fogjuk” – írták.

Egyelőre nem dőlt el semmi, a tárgyalásos eljárás első körében csak a részvételi szándékot kell jelezni és a pályázatban kiírt feltételek teljesítését kell igazolni, majd a közülük kiválasztottakat kérik fel a konkrét ajánlattételre. Csak ekkor derül ki, mekkora koncessziós összeget hajlandó fizetni a jelentkező, és mennyi rendelkezésre állási díjat vár el a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetéséért, fenntartásáért, illetve a hálózat bővítéséért, új utak építéséért. A kiírásból annyi látszik, hogy komoly pénzügyi hátteret és gazdasági erőt kell felmutatni a pályázóknak. A saját tőkére előírt követelmény 150 millió euró (durván 53 milliárd forint), a beruházási terv mellé legalább 1 milliárd euró (350 milliárd forint) „pénzügyi eszköz meglétét” kell igazolni a finanszírozó képességet bizonyítandó, a konkrét ajánlattétel mellé pedig 800 millió forint biztosítékot követel meg a koncessziós iroda.

A Mészáros-csapat számára aligha okoz gondot a pénzügyi háttér megteremtése. A legutóbbi gazdaglistán Mészáros Lőrinc vagyona már 450 milliárd forint felett járt, de ha ez nem lenne elegendő, az óriási pénzeket mozgató NER-vagyonkezelők magántőkealapjainak egy része is a felcsúti multimilliárdoshoz köthető.

A Strabag kormányoktól függetlenül mindig nagyobb darabokat hasított a magyar infrastruktúraépítésből, és az indulók között speciális a helyzete, hiszen az osztrák mamut most is üzemeltet magyar autópályát. Az M5, illetve az M6 ppp-s konstrukciójáról írtuk, hogy elég jó üzletnek bizonyult a magánbefektetők számára, hozzájuk dől a profit. A magyar állam viszont több mint 2800 milliárdot bukott az évek alatt, ennyit takaríthatott volna meg, ha maga oldja meg az építkezést hitelből.

Kovács Attila / MTI A Strabag szakembere munkában

A piacon túl komolyan nem veszik a Dömper Kft. indulását, úgy tartják, mindenütt ott van, de azért meglepetés lenne, ha beelőzné a másik két jelentkezőt. Legutóbb akkor írtunk róluk, amikor a Lánchíd felújítására aspiráltak. Azóta mit sem koptak az első Orbán-kormányig visszanyúló kapcsolataik, 26 milliárd forintra nőtt az árbevételük, az adózott nyereségük is nyaldossa a milliárdot.

Annyi biztos, hogy Rogánék gyorsan le akarják zavarni az óriási ügyletet. A kiírás szerint „az ajánlatkérő a részvételi jelentkezéseket, illetve a végső ajánlatokat maximum 60 napon belül bírálja el, amely határidőt szükség esetén meghosszabbíthat. A befejezés indikatív ideje: 2021. december 31.”, vagyis még idén el akarják dönteni, kire bízzák a koncessziós törvényben megadott leghosszabb időre, 35 évre Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

Rogán Antal a 24.hu kérdéseire korábban nem válaszolt, egy háttérbeszélgetésen azonban (ahová a 24.hu nem volt hivatalos) elárult néhány részletet. Azt nem tudni, mennyi koncessziós díjat kér a magyar állam, a tárgyalásokon alakul majd ki, mennyit hajlandó fizetni a költségvetésbe a koncesszor, mennyivel nő meg ettől a mozgástere a választások előtt az Orbán-kormánynak. Rogán azt állította, hogy az útdíjak legfeljebb az inflációval nőhetnek, de nem ezt kapja meg a koncesszor, hanem ennél állítólag kisebb összeget, a rendelkezésre állási díjat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik