A korábbi évekhez hasonlóan a Vezess most is kikérte a rendőrségtől a 2020-as autólopási statisztikákat. Rögtön az elején le is lőjük a lényeget, hiszen jó hírről van szó: tavaly tovább csökkentek a számok.
2007-ben 7584, majd néhány éves csökkenést követően 2012-ben újra elég sok, 6920 gépjárművet loptak el hazánkban, ám mióta a rendőrség 2014-ben létrehozta speciális, az autólopáshoz kapcsolódó bűnözők felderítésével foglalkozó egységeit, folyamatos a csökkenés, és a trend tavaly is folytatódott.
Az elmúlt évben a 2019-esnél is jelentősen kevesebb gépjármű – és azon belül személygépkocsi – lopása miatt indított nyomozást az ORFK, de kicsit másképp nézve még pozitívabb a kép: 2018-hoz viszonyítva gyakorlatilag megfeleződtek a számok.
2018 | 2019 | 2020 | |
Körözött személygépkocsik száma | 771 | 503 | 346 |
Körözött gépjárművek száma | 1023 | 896 | 540 |
Nem a járvány miatt
Az elmúlt egy év kapcsán gyakorlatilag minden témában adja magát a kérdés, hogy vajon a pandémiának volt-e köze a változáshoz, de a rendőrség ezt egyértelműen elvetette:
A Magyarországon elkövetett gépjárműlopások számát a tavalyi évben nem befolyásolta a koronavírus-járvány
– válaszolták ez erre vonatkozó kérdésünkre.
2019-hez képest nem sokat változott a tolvajok „ízlése”, ahogy egy évvel korábban, tavaly is a Ford, az Opel, a Suzuki, a Volkswagen és a Renault modelljeit vitték leginkább – évek óta kérjük, de a rendőrség sajnos típusokra nem, csak márkákra bontva szolgáltat adatokat –, az viszont érdekesebb, hogy a sorrend nem tükrözi pontosan a teljes magyar autóflotta arányait.
A KSH 2019-es adatai szerint hazánk útjain a lopási listán csak második Opelből fut a legtöbb (kis híján félmillió példány), Suzukiból több mint 430 ezer, VW-ből bő 370 ezer, míg Fordból „csak” 315 ezer van, így lopások tekintetében egyértelműen felülprezentált a „kék ovál”.
A Renault nagyjából a „helyén” van a listán (bő 220 ezret hajtunk belőlük) Magyarországon, a 100 ezres darabszámú Mercedest viszont továbbra is szeretik a bűnözők, arányaiban többet lopnak belőlük.
Márka | Ellopott személyautók - db (2019-es szám) | |
1. | Ford | 56 (66) |
2. | Opel | 51 (65) |
3. | Suzuki | 40 (51) |
4. | Volkswagen | 29 (47) |
5. | Renault | 23 (42) |
6. | Mercedes | 18 (17) |
7. | Peugeot | 18 (13) |
8. | Fiat | 18 (11) |
9. | BMW | 15 (21) |
10. | Citroën | 13 (10) |
11. | Audi | 11 (17) |
12. | Volvo | 9 (n.a.) |
13. | Toyota | 9 (32) |
14. | Škoda | 8 (17) |
15. | Daewoo | 8 (9) |
16. | Honda | 5 (13) |
17. | SEAT | 4 (7) |
18. | Mitsubishi | 4 (9) |
19. | Mazda | 4 (9) |
20. | Chevrolet | 3 (n.a.) |
A két másik német prémiummárka, a BMW és az Audi autóit kevésbé lopták tavaly, mint 2019-ben, ám a leglátványosabban a Toyoták iránti érdeklődés esett vissza a tolvajok körében: tavalyelőtt 32 darabot tulajdonítottak el, míg 2020-ban kevesebb mint harmadát, kilencet.
Ugyan az alacsony esetszámok miatt az eredmények sem igazán reprezentatívak, azért a Toyota mellett más japán márkáknál, a Hondánál, a Mitsubishinél és a Mazdánál is jelentős a visszaesés, ahogy valamiért a Škoda is folytatja a „népszerűségvesztést”.
2019-ben még két régi, jó állapotban mára igen komoly áron eladható „szociautó” is bent volt a top 20-ban, de tavaly legfeljebb egy-két darabot lophattak el közülük.
Kicsik a számok, de úgy tűnik, hogy a Peugeot és a Citroën kapósabb lett, ahogy a megelőző év listáján nem is szereplő Volvók is „célkeresztbe” kerültek.
Úgy viszik a Simsont, mint a Fordot
Az ORFK-tól a személyautók mellett a teherautókat, buszokat, motorkerékpárokat is tartalmazó, teljes gépjárműlopási top 20-at is megkaptuk. A dobogón a Suzuki a lopott motoroknak (17 darab) köszönhetően megelőzte az Opelt, viszont külön érdekes, hogy a 4. helyen egy KGST-márka, a Simson szerepel, a keletnémet motorkerékpárokból egy híján annyit loptak, mint Ford személykocsikból. Ahogy korábban is írtuk, a keleti blokk autóihoz hasonlóan lassan kikopó motorokat épp ritkaságuk, akár alkatrészként való tovább hasznosításuk miatt lopják, illetve nyugati exportra is jelentős haszonnal értékesíthetők.
Márka | Ellopott gépjárművek - db | |
1. | Ford | 66 |
2. | Suzuki | 58 |
3. | Opel | 56 |
4. | Simson | 55 |
5. | Volkswagen | 38 |
6. | Yamaha | 31 |
7. | Peugeot | 28 |
8. | Renault | 27 |
9. | Fiat | 24 |
10. | Mercedes | 23 |
11. | Aprilia | 20 |
12. | Honda | 17 |
13. | BMW | 17 |
14. | Citroën | 16 |
15. | Malaguti | 15 |
16. | Audi | 11 |
17. | Piaggio | 10 |
18. | Csepel | 10 |
19. | Volvo | 9 |
20. | Toyota | 9 |
Szintén „pörög” a tolvajoknál a Yamaha, 31 lopással, de az Apriliát (20 darab) és a kétkerekű Hondát (12 darab) is viszik, ha tudják.
A feljebb említett Simsonnál is sokkal ritkább a magyar gyártmányú Csepel motorkerékpár, ehhez képest a 10 darabos lopásszám igen magas.
Messze Budapesten és környékén lopják a legtöbb autót
Nem meglepetés, de azért elmondjuk: az autótolvajok vadászterülete leginkább a főváros és az agglomeráció (Pest megye), a vidék messze le van maradva ezen a téren, akadtak megyék, ahol tavaly egyetlen gépkocsit sem tulajdonítottak el. A Pest megye nélkül számított vidéken összesen 116 személygépkocsi-lopást számolhatunk össze, szemben a budapesti 141-es mennyiséggel.
Alább a gépkocsilopások száma alapján rendezett lista, magáért beszél.
Elkövetés helye | Személygépkocsi-lopás | Gépjárműlopás |
Budapest | 141 | 204 |
Pest megye | 55 | 78 |
Bács-Kiskun megye | 17 | 36 |
Győr-Moson-Sopron megye | 16 | 31 |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye | 14 | 25 |
Fejér megye | 9 | 17 |
Baranya megye | 8 | 14 |
Jász-Nagykun-Szolnok megye | 8 | 17 |
Vas megye | 8 | 17 |
Hajdú-Bihar megye | 6 | 10 |
Heves megye | 6 | 11 |
Somogy megye | 6 | 12 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye | 6 | 10 |
Komárom-Esztergom megye | 4 | 14 |
Csongrád-Csanád megye | 3 | 7 |
Nógrád megye | 3 | 6 |
Tolna megye | 2 | 7 |
Békés megye | 0 | 4 |
Veszprém megye | 0 | 4 |
Zala megye | 0 | 1 |
Külföld | 8 | 10 |
Összesen | 320 | 535 |
Vidéken könnyebben elkapják a tolvajt
Szintén kikértük a felderítési eredményességre vonatkozó adatokat. Ezeknél fontos megjegyezni, hogy úgynevezett követő statisztikáról van szó, azaz minden esetben a már lezárt eljárások számáról ad tájékoztatást; az adatbázis nem az elkövetési idő, hanem a statisztikában való rögzítés időpontja szerint tartalmazza a bűncselekményeket.
2020-ra az ORFK országos átlagban a személygépkocsi-lopásokra 43,6, az összes gépjárműlopásra 42 százalékos nyomozáseredményességi mutatót számított. A legnehezebb dolga természetesen Budapesten van a rendőröknek (23,8 és 27 százalék), Pest megyében viszont már az átlagot hozták (43,9, 41,2 százalék). Ami a további megyéket illeti, az alacsony lopásszámok mellett az eredményesség is magasabb, a tolvajlás tekintetében még jobban pörgő Bács-Kiskunban 67 százalékos, Győr-Moson-Sopronban 59 százalékos, Borsod-Abaúj-Zemplénben 57 százalékos eredményességről számoltak be a személygépkocsi-lopásokat illetően.
Magunknak is köszönhetjük, ha elviszik az autót
Ami a legelterjedtebb lopási módszereket illeti, a Vezess kérdésére ezt írta az ORFK:
A jelenleg Magyarországon jellemző eltulajdonítási módszerek: a tulajdonosok figyelmetlensége miatt a saját indítókulcs használatával történő eltulajdonítás; az elkövetők az ablaküveg betörését követően az OBD (On-board diagnostics) egységre egy diagnosztikai olvasó csatlakoztatásával és nyers, úgynevezett okos kulcs programozásával valósítják meg a bűncselekményt; az elkövetők a gépjárműbe telepített GPS blokkolására alkalmas jelblokkolót használnak a lopás megvalósításakor.
A Vezess is rendszeresen hírt ad az autótolvajok, orgazdák elleni sikeres rendőrségi akciókról, de azért megkérdeztük az ORFK-t, ők melyik fogásukra a legbüszkébbek a tavalyi évből.
2020-ban egyértelműen kiemelkedett az a május eleji akció, amelyben a Honda Civic ellopása kapcsán indult nyomozásban lefüleltek egy tatabányai és egy budapesti férfit, az eljárás során pedig a nyomozók összesen 30 autót – köztük az említett Civicet – és két trélert, valamint számos, a gépjárművek nyitásához használatos eszközt foglaltak le.
Júliusban Miskolcon fogtak el egy férfit, aki lopott luxusautókkal üzletelt, a rendőrök 11 nagy értékű autó, illetve számos gépjármű-fődarab mellett 6,5 kilogramm por állagú kábítószergyanús anyagot, valamint 5 fegyvert és lőszereket is találtak.
Vidéken balhéból lopnak
A téma kapcsán megkerestük a szerkesztőségünket évek óta érdekes, a rendőrségtől hiába kért adatokkal ellátó Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) elnökét, Vezda Lászlót is. Elmondta, hogy a szűkös anyagi háttér miatt a NAKE jelenleg mérsékelten aktív – a honlapot valamikor újra indítják, az elnök szerint is „elavult” telefonos bejelentőapp megújítása is tervben van, de az is pénzbe kerülne –, de így is szívesen osztotta meg véleményét a Vezess-sel.
„Hadd kezdjem azzal, hogy örömteli, tavaly is folytatódott a visszaesés, a lopások számának csökkenése, ami nagyban köszönhető a Készenléti Rendőrségnél dolgozó Némedi Gábor ezredes és a BRFK felderítő osztályát vezető Balotai Attila ezredes, valamint stábjaik áldozatos és hatékony munkájának, ezt ne írjuk a koronavírus-járvány számlájára” – kezdte a NAKE vezetője, aki beszélgetésünkkor még nem ismerte a pontos 2020-as rendőrségi számokat.
Ami valamelyest újdonság az elmúlt időszak kapcsán, hogy míg még a közelmúltban is lopták a régi, KGST-s autókat, Ladákat, Wartburgokat, ez most valamiért megszűnt
– mondta a saját információi alapján, amit a fenti statisztikák is megerősítenek.
Érdekességként kiemelte, hogy az elmúlt évben sok autót vittek el hangsúlyozottan nem szervezett keretek között, hanem nagyon is alkalomszerűen: vidéken, egyszerűen az ház elől, az udvarról „elkötve” a járgányt egy kis „kocsikázás” kedvéért a – nem egyszer kábítószer befolyása alatt álló – fiatalok, majd valahol otthagyták azt – jó esetben sértetlenül. „Nem tudok másra gondolni, mint hogy a koronavírus-járvány miatti unalom, a balhé iránti vágy szülte ezeket az eseteket” – vélekedett.
„Nem autólopás, de továbbra is dívik a rendszámokkal való ügyeskedés, a lopott vagy egyszerűen forgalomból kivont autókról származó táblákat szerelik át egyesek, hogy aztán ne tudják azonosítani őket, miután a tankolást követően fizetés nélkül húznak el a benzinkútról” – tette hozzá.
Vezda Lászlót arról is megkérdeztük, milyen új autólopási módszerek nyerhetnek teret a közeljövőben.
„Ami a jövőt illeti, fel kell készülni, hogy a modern autók egyre okosabbá válásával új lopási módszerek jelennek meg, terjednek el: jön a meghekkelés, azaz a jármű fedélzeti rendszerébe való online betörés – a wifi, a SIM-es vészhívók hozzáférési pontokat jelentenek a tolvajoknak. Márkanév nélkül mondom, de már most is van olyan autó, melynek a szelepsapkáján van olyan biztonsági rés, amelyen keresztül elérhető a teljes rendszer” – magyarázta.
Meddig tarthat a kegyelmi állapot?
Az elmúlt évek adatai már-már mesébe illő képet mutatnak, de a tavalyi, hasonló összeállításban felvetettük, talán nem tart örökké a pozitív trend.
„Nem hivatalos rendőrségi információink szerint nehezen tartható fenn éveken át a mostani, rendkívül kedvező lopásszám. Ennek egyik oka lehet, hogy hamarosan szabadulnak olyan tolvajbandák tagjai, akiket az elmúlt években kapcsolt le a rendőrség speciális csoportja. Ezen bűnözők egy része – a statisztikák szerint – valószínűleg visszatér ahhoz, amit korábban csinált” – írtuk akkor.
Meglátjuk.