Az erzsébetvárosi önkormányzat múlt heti testületi ülésen derült ki, hogy a kerület 2012 óta nem alkalmazhatta volna a 7228 parkolóhelyet és a komplett fizetőrendszert működtető céget a feladat ellátására. A jogszabályváltozások miatt öt éve fel kellett volna mondani az ER-Park Kft. szerződését, de ez azóta nem jutott eszébe senkinek.
Bajkai István, a kerület fideszes alpolgármestere decemberben átvilágította a fideszes vezetésű kerület parkolási pénzügyeit, mert más, hasonló adottságú kerületekben nagyságrendekkel több pénz folyik be ebből a forrásból az önkormányzat kasszájába. Az alpolgármester váratlanul arra jutott, hogy nem csupán a visszautalással van baj, hanem azzal is, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény 2012-es módosítása óta külsős, profitorientált cég egyáltalán nem is végezhetné a parkoló rendszer működtetését, csak önkormányzati cég. Bajkai megállapítása szerint az ER-Park az elmúlt öt évben „jogalap nélkül gazdagodott”.
Az Állami Számvevőszék 2014-ben megvizsgálta a Vattamány Zsolt polgármester irányítása alatt álló Erzsébetváros vagyongazdálkodását. Az erről készült jelentés szerint az önkormányzati cégek többnyire rendben voltak, az egyetlen kivétel a parkolás volt.
A vagyon hasznosítása, üzemeltetésre történő átadása a képviselő-testület döntése alapján – a parkolás üzemeltetésére kötött szolgáltatási koncessziós szerződés kivételével – szabályszerűen történt.
– írták az ellenőrök azt részletezve, hogy más esetekben az önkormányzat a törvénynek megfelelően alakította át a tulajdonosi szerkezetet, az ER-Park esetében viszont ez elmaradt.
Az ÁSZ felfigyelt más anomáliákra is. Például arra, hogy az önkormányzat nem akarja saját emberrel ellenőrizni, hogy megfelelően folynak-e a dolgok az ER-Parknál.
A képviselő-testület számára a szerződés lehetőséget biztosított egy személy felügyelő bizottsági tagként való kijelölésére, amivel az önkormányzat nem élt.
A polgármesteri hivatalban még azokkal az adatokkal sem törődtek, amelyeket a parkolási cég beküldött nekik a parkolójegy-kiadó automaták, a mobilfizetés és a pótdíjak bevételeiről.
Az adatszolgáltatások, elszámolások helyességét, megbízhatóságát a polgármesteri hivatalban nem ellenőrizték.
A szokatlan engedékenység abban is megnyilvánult, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő parkolóórákat, azok működtetéséhez szükséges szoftvereket nem igyekeztek leltárba venni. Az ÁSZ a 2014-es jelentésben feladatul tűzte ki az önkormányzat elé, hogy pótolja a vagyonelemek hiányos nyilvántartásba vételét, de ez a 2017-ben megismételt számvevőszéki átvilágítás szerint nem történt meg.
Az ER-Park Kft. egy 2009-es szerződés alapján lett a VII. kerületi parkolás üzemeltetője. A projektcéget egy négytagú konzorcium hozta létre. A négyből három tag Kupper András, a Fidesz korábbi, azonos nevű országgyűlési képviselőjének nagybátyjának érdekeltségében áll.
Az ER-Park 2012 augusztusa óta eltelt időszakban 5 milliárd forint körüli bevételt könyvelhetett el. A cégbíróságra leadott mérleg szerint a tulajdonosok ebből évente átlagosan szerény 70 milliós nyereséget tettek zsebre, egy, az önkormányzat számára készült elszámolás azonban mást mutat. Az ER-Park ügyvezetője, Piros Attila az önkormányzatnak küldött levelében sokkal kevesebb működési költségről számolt el, mint a hatóságok felé leadott mérlegben, ezért úgy tűnik, sokkal több, akár tízszeres is lehetett a cég valós haszna.
A 2009-es szerződés különlegessége, hogy a konzorcium oldaláról négyen is aláírták a megállapodást, ám jelenleg mind a négyen vádlottak a Centrum Kft. ügyében Fürst György és társai ellen indult büntetőügyben. Az Centrum egykor hét fővárosi kerületben működött, de 2010 környékén mindenhonnan kiszorult, a menedzsment számára az utolsó bástya a VII. kerület maradt. A hatalmas, 23 vádlott ügyében folytatott eljárásban többnyire nagy vagyoni hátrányt okozó folytatólagos hűtlen kezelés és sikkasztás a vád. A 2016-ban kezdődött eljárásban 3 milliárd forintos túlköltésről kellene elszámolnia az érintetteknek.
Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán