Bár a legtöbb gyerek aktívan használja a Facebookot és más hasonló közösségi oldalakat, azzal nincsenek tisztában, hogy milyen hatása lehet egy-egy bejegyzésnek, pedig „ez már olyan alapvető dolog, mint az olvasás, írás, számolás, ezért már az első osztálytól önálló tantárgyként kell tanítani” – véli Irene Heimgartner a svájci Pro Juventute Gyermek és Ifjúsági Szervezet képviselője.
A gyerekek többet tudnak, mint a szülők
Egy svájci családapa két éven keresztül élt kettős életet a Facebookon. Ez idő alatt 44 tizenéves fiút csalt szexuális csapdába, önmagát lánynak álcázva. Az eset olyan közfelháborodást keltett, hogy a berni rendőrség azóta is tart felvilágosító órákat az iskolákban. De nem csak a gyerekeknek van szüksége a felvilágosításra. Rendszeresek azok a rendezvények, amelyeken a szülők és tanárok együtt tanulnak. „Nagy a tanácstalanság a szülők körében, gyakran a gyerekek többet tudnak, mint ők” – magyarázta Markus Stauffer, a megelőzési csoport főnöke.
A szakemberek nem átkozzák az internetet, de hangsúlyozzák, hogy tisztában kell lenni annak veszélyeivel. A cél az, hogy a bűnözőknek ne lehessen többé esélye a gyerekekkel szemben. Ezért Svájcban a jövő évben bevezetett nemzeti tanterv (Lehrplan 21) kötelezően előírja a Facebook & Co biztonságos használatának tanítását. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a diákok megtanulják, milyen adatokat oszthatnak meg, és miért veszélyes a saját fényképek, telefonszámok, címek kiszolgáltatása chatelés közben.
Veszély élőben
A berni kantonban 2006 óta folyamatosan nő az érdeklődés a speciális rendőrségi órák iránt, pedig ott az informatika tantárgy része az internet veszélyeinek bemutatása. A szakértők szükség szerint akár élőben is bemutatják, milyen könnyű a világháló csapdájába kerülni. A szülők szeme láttára jelentkeznek be egy-egy chat-szobába, ahol aztán láthatják, hogy pillanatok alatt kerülhet egy gyerek a bűnözők látókörébe. Természetesen a cybermobbing (internetes zaklatás) is gyakori téma, melynek nem csak a gyerekek, de a tanárok is áldozatául esnek.
A tanácsadóknál egyre több fiatal jelentkezik, akinek problémája van az olyan közösségi oldalakkal, mint a Facebook, mert a többiek nyilvánosan zaklatják, megszégyenítik, nevetségessé teszik őket. A fiataloknak tudniuk kell, hogy aki másokat az interneten zaklat, annak jogi következményekkel kell számolnia.
Bizonytalan tanárok
Az új tantárgy sajnos sok tanár tudását meghaladja. Pontosan tisztában vannak azzal, hogy az iskolások jóval előttük járnak az új médiumok használatában. Ezért a svájci pedagógusok tanfolyamokon, továbbképzéseken és új tankönyvek segítségével próbálnak minél több ismerethez jutni, hiszen az új tantárgyat csak jól képzett tanárok oktathatják majd.
A hivatalos magyar iskolarendszer egyelőre nem reagál erre a problémára. Csökken az informatikaórák száma, de ezeken egyébként sem a net veszélyeivel, lehetőségeivel foglalkoznak a gyerekek, elhalt a média tantárgy oktatása.
Facebookos buktatók: |
Egyes szakértők szerint például egy ilyen filmet minden diáknak meg kellene mutatni, és az abban látottakat átbeszélni, például osztályfőnöki órákon: |
Digitális nemzedék
Lapunkban többször beszámoltunk arról, hogy ha a hivatalos oktatáspolitika nem is, a szakma egyre többet foglalkozik a témával. Több konferenciát szerveztek már a digitális nemzedékről, arról, hogyan kellene az iskolában reagálni erre az új helyzetre, hogyan kellene megtanítani az okos, biztonságos internethasználatra a gyerekeket. Hiszen – mint Gyarmathy Éva pszichológus az FN24-nek kifejtette – tetszik vagy nem tetszik, egy, az írásbeliség elterjedéséhez hasonló kulturális forradalom tanúi vagyunk, amely a gyerekek gondolkodásmódjára is hatással van. S erre az iskolának is reagálnia kell, épp úgy, mint Svájcban.
Március 2-án rendezik meg a 2. Digitális Nemzedék Konferenciát az ELTE pedagógusképző karán, ahol többek között a digitális állampolgárságról, a digitális írástudásról, a magyar-, médiatanítás megváltozott szerepéről és természetesen a közösségi hálózatokról lesz szó.